Στο μακρινό 1950, το μικρό μαγαζί του Παναγιώτη Κωτσόβολου στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Αριστείδoυ κατάφερε να κερδίσει πολύ γρήγορα την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη του κοινού. Οι καταναλωτές μπορούσαν να αγοράσουν με δόσεις προϊόντα όπως ραδιόφωνα και κουζίνες, που θεωρούνται απαραίτητα για τον εξοπλισμό κάθε μοντέρνου νοικοκυριού έπειτα από τον σταδιακό εξηλεκτρισμό της Ελλάδας.
Στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, τα καταστήματα Κωτσόβολος καθιερώνονται ανάμεσα στα κορυφαία, με πλεονέκτημά τους την ποικιλία, την ποιότητα, την άριστη εξυπηρέτηση, τις χαμηλές τιμές και τις μεγάλες ευκολίες πληρωμής. Η πιο δυναμική εποχή ανάπτυξης της εταιρείας ξεκινάει το 1979 με τον Μαρίνο Παράβαλο να αναλαμβάνει τη διοίκηση της επιχείρησης.
Η Κωτσόβολος αναπτύχθηκε ραγδαία μέσα σε λίγα χρόνια, καταφέρνοντας να σκαρφαλώσει στις 10 πρώτες επιχειρήσεις του κλάδου τη δεκαετία του ’80. Το 1989 μετρούσε ήδη 5 καταστήματα: σε Αθήνα, Περιστέρι, Νέα Ιωνία, Λεωφόρο Μεσογείων και Καλλιθέα. Εκείνη την περίοδο ξεχωρίζει το σλόγκαν της Κωτσόβολος, «όλα χωρίς λεφτά».
Τα deals με Φουρλή και Dixons
Τo 1993 γίνεται το πρώτο deal. Η Κωτσόβολος εξαγοράζεται από την Φουρλής Trade ΑΕΒΕ ξεκινώντας ένα νέο κύκλο θεαματικής ανάπτυξης με το δίκτυό της να επεκτείνεται ραγδαία με 25 νέα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Το 1998, η Κωτσόβολος εξαγοράζει την ιστορική αλυσίδα ΡαδιοΑθήναι, ενώ το 1999 εισάγεται στην Παράλληλη Αγορά του Χρηματιστήριου Αθηνών.
Η εταιρεία επεκτείνεται και σε αγορές εκτός συνόρων ξεκινώντας στρατηγική συνεργασία με τον κορυφαίο στην Ευρώπη Βρετανικό Όμιλο Dixons.
Η Κωτσόβολος παίρνει σαφές προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών της και γίνεται η Νο 1 Αλυσίδα Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών στην Ελλάδα, μια θέση που κρατάει έως σήμερα.
Το 2005 ενώνεται εξ ολοκλήρου τις δυνάμεις της με τον Όμιλο Dixons των 1.300 φυσικών και ηλεκτρονικών καταστημάτων με 40.000 εργαζόμενους σε 28 χώρες σε όλη την Ευρώπη.
Η Κωτσόβολος γίνεται συνώνυμο με την καινοτομία, την τεχνολογία, την άριστη εξυπηρέτηση και τις ολοκληρωμένες υπηρεσίες. Παράλληλα, η εταιρεία μπαίνει στην ηλεκτρονική αγορά με online καταστήματα αλλά επεκτείνει και τη φυσική της παρουσία με νέα ιδιόκτητα καταστήματα και με το σύστημα Franchise. Τα καταστήματά της ανακαινίζονται στα διεθνή πρότυπα του ομίλου Dixons φέρνοντας πρώτη στην αγορά ένα ολοκαίνουργιο concept για MegaStores.
Παρουσιάζει καινοτόμες υπηρεσίες όπως το total support για την κάλυψη των συσκευών, φέρνει πρώτη στην αγορά κορυφαία προϊόντα τελευταίας τεχνολογίας όπως η πρώτη τηλεόραση 3D απεικόνισης και δραστηριοποιείται με επιτυχία στην εξυπηρέτηση εταιρικών πελατών (B2B).
Το 2010, η εταιρεία συνεχίζει τις επενδυτικές της κινήσεις και προχωράει με την αναβάθμιση των σημείων πώλησης, την ενίσχυση του δικτύου και την ισχυροποίηση της διαδικτυακής της παρουσίας. Η εταιρία συνεχίζει να καινοτομεί, λανσάροντας το 2010 την ολοκληρωμένη ομπρέλα υπηρεσιών υποστήριξης πελατών Support 360° και φέρνει πρώτη στην αγορά καινοτόμα προϊόντα όπως τη Smart TV.
Σήμερα η Κωτσόβολος αποτελεί τον κορυφαίο προορισμό Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών με 92 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο και εκατομμύρια ευχαριστημένους πελάτες.
Η «βόμβα» της 16ης Ιουνίου
Μετά από μία διαδρομή 73 ετών, τον περασμένο Ιούνιο σκάει σαν «βόμβα» ανακοίνωση της «μαμάς» εταιρείας, της Currys, σύμφωνα με την οποία η βρετανική εταιρεία εξετάζει την πώληση της Κωτσόβολος, του πιο «hot» περιουσιακού της στοιχείου τα τελευταία χρόνια.
Ειδικότερα, στις 16 Ιουνίου η Currys ανακοινώνει ότι ξεκινά μια στρατηγική αναθεώρηση της κορυφαίας εταιρείας στην ελληνική αγορά ηλεκτρικών &ηλεκτρονικών ειδών, Κωτσόβολος, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε πώληση των δραστηριοτήτων της.
Ο Alex Baldock, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Currys δηλώνει εκείνη την ημέρα ότι «η Κωτσόβολος είναι μια εξαιρετική επιχείρηση με λαμπρό μέλλον και τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να αξιολογήσουμε τον καλύτερο τρόπο να πάμε μπροστά την Κωτσόβολο για να μεγιστοποιήσουμε την αξία για τους μετόχους μας», εκτιμώντας ότι «η δύναμη του brand Κωτσόβολος, το μακροπρόθεσμο ιστορικό κερδοφόρων χρήσεων και η ηγετική θέση στην αγορά δεν αντικατοπτρίζονται επί του παρόντος στην αποτίμηση του Ομίλου».
Το τελευταίο τετράμηνο, οι σύμβουλοι της Currys, Citi και JP Morgan, «τρέχουν» τη διαδικασία εξεύρεσης επενδυτών που ενδιαφέρονται να εξαγοράσουν την Κωτσόβολος.
Οι «μνηστήρες»
Με βάση κάποιες ανακοινώσεις ενδιαφερόμενων αλλά και πληροφορίες από την αγορά, τέσσερις εμφανίζονται ως οι επικρατέστεροι «μνηστήρες» για την απόκτηση του κορυφαίου retailer στην ελληνική εταιρεία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Η ΔΕΗ παραδέχτηκε ότι συμμετέχει στη διαδικασία, ποντάροντας σε ένα μεγάλο δίκτυο λιανικής, μέσω του οποίου θα μπορεί να πουλήσει υπηρεσίες που είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη βασική της δραστηριότητα, την πώληση ενέργειας. Από απλά συμβόλαια ηλεκτροδότησης μέχρι την τοποθέτηση μικρής ισχύος ΑΠΕ σε νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις.
Στη «μάχη» για την Κωτσόβολος έχει μπει και ο όμιλος Quest, ο οποίος επιθυμεί να ενισχύσει την παρουσία του στη λιανική, έχοντας ήδη ισχυρή θέση στη χονδρική χάρη στις συνεργασίες με την Apple (μέσω της iSquare και της iStorm) και την Xiaomi (αναλαμβάνοντας τη διανομή των προϊόντων της στη Ρουμανία), αλλά και την εξαγορά της Γ.Ε. Δημητρίου (Toyotomi, Kerosun, Singer, Ιζολα).
Η τρίτη είσοδος ελληνικού «παίκτη» φαίνεται πως είναι αυτή της Shopflix (συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη) σε ένα σχήμα στο οποίο επίσης συμμετέχουν το Latsco Family Office (της οικογένειας Λάτση), καθώς και ο Χάρης Καρώνης γνωστός για το success story της Viva Wallet. Ο εφοπλιστής, μετά από την πρώτη του κίνηση με την Shopflix, δείχνει να ενδιαφέρεται να ενισχύσει την παρουσία του στη λιανική.
Αναφορικά με το τίμημα, δεν έχει διαρρεύσει κάτι, αν και οι προσφορές των «μνηστήρων» φαίνεται να απέχουν από τον πήχη που έχουν θέσει οι Βρετανοί, σε επίπεδα δηλαδή μεταξύ 250-300 εκατ.
Πληροφορίες θέλουν και δύο «παίκτες» από τα Βαλκάνια να είχαν δείξει ενδιαφέρον για την Κωτσόβολος, όμως στη διάρκεια της διαδικασίας… αποσύρθηκαν και δεν κατέθεσαν προσφορές.
Ο πρώτος είναι η ρουμανική emag, ένα από τα μεγαλύτερα online marketplaces στη Ν.Α. Ευρώπη με ισχυρή παρουσία σε Ρουμανία και Βουλγαρία, ενώ πρόσφατα επεκτάθηκε στην Ουγγαρία.
Ο δεύτερος είναι η Videolux, ο βασικός μέτοχος της Technopolis, της μεγαλύτερης αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στη Βουλγαρία με 25 superstores, και ο οποίος παράλληλα ελέγχει τα καταστήματα της Praktiker στη γειτονική χώρα.
Τέλος, στο αρχικό στάδιο της διαδικασίας, συμμετέιχαν ακόμη, σύμφωνα με κάποια δημοσιεύματα, το hedge fund Elliott Management και η Singer India.
Τα μεγέθη της Κωτσόβολος
Στο οικονομικό έτος 2022–2023, το οποίο ολοκληρώθηκε στις 30 Απριλίου, ο κύκλος εργασιών της Κωτσόβολος έκλεισε στα €733 εκατ., σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 12,1%, σε σχέση με το οικονομικό έτος 2021-2022. Tα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) έφτασαν τα €48,6 εκατ., από €51.7 εκατ. το αμέσωςπροηγούμενο έτος. Τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) διαμορφώθηκαν σε €20,7 εκ., από €25,2 εκατ. το 2021-2022, παρουσιάζοντας μείωση, λόγω των ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων σε όλες –ανεξαιρέτως - τις γραμμές κόστους, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης στο κόστος πωληθέντων. Οι επενδύσεις για το συγκεκριμένο οικονομικό έτος έφτασαν τα €13,4 εκατ., έναντι €13,3 εκατ. το 2021-2022, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα έκλεισαν στα €82,8 εκατ. έναντι €59.4 εκατ. το 2021-2022, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 39,4%.
Η Κωτσόβολος, κατά το οικονομικό έτος 2022-2023, ενίσχυσε για μία ακόμα χρονιά τα μερίδιά της στην Ελληνική και την Κυπριακή αγορά, συνεχίζοντας εντατικά τις επενδύσεις της, όσον αφορά το δίκτυο καταστημάτων της. Συγκεκριμένα, άνοιξε 3 νέα καταστήματα στην Ελλάδα και ένα ακόμα στην Κύπρο -το τρίτο κατά σειρά-, ενώ ολοκλήρωσε μία σειρά σημαντικών αναβαθμίσεων, τόσο σε υποδομές, όσο και σε λειτουργικά συστήματα εξυπηρέτησης, δίνοντας στους πελάτες της πρωτοποριακές λύσεις, μέσα από ένα ισχυρό omnichannel λειτουργικό μοντέλο. Παράλληλα, ενίσχυσε την εφοδιαστική της αλυσίδα, με επενδύσεις σε ρομποτικούς αυτοματισμούς τελευταίας τεχνολογίας, ενώ, ολοκλήρωσε μία σειρά μεγάλων έργων ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως, μεταξύ άλλων, την πλήρη μετάβαση όλων των συστημάτων της εταιρείας σε νέες σύγχρονες πλατφόρμες λογισμικού, αλλά και τη μετάβαση αυτών, στο Microsoft Azure cloud.
Τέλος, σε θετικό έδαφος κινήθηκαν και στο α’ τετράμηνο του οικονομικού έτους 2023-2024 (Μαΐου-26Αυγούστου) οι LfL πωλήσεις της Κωτσόβολος (δηλαδή συγκρίσιμα με ίδια καταστήματα), οι οποίες ενισχύθηκαν κατά 3% σε ετήσια βάση. Για άλλη μία φορά η ελληνική αγορά ήταν η μόνη που πήγε κόντρα στο πτωτικό ρεύμα που συνεχίστηκε στις άλλες αγορές όπου δραστηριοποιείται η currys. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 2% σε Ην. Βασίλειο & Ιρλανδία και κατά 8% στις σκανδιναβικές χώρες.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!