Την επιστροφή της ΑΒ Βασιλόπουλος στην κερδοφορία μετά τις ζημίες €2 εκατ. που κατέγραψε το 2022 έχει θέσει ως βασικό στόχο για τη φετινή χρονιά ο CEO της αλυσίδας, Νίκος Λαβίδας.
Αποκάλυψε ότι στο 9μηνο η ΑΒ εμφανίζει κέρδη, ενώ σε θετικό πρόσημο εκτιμά ότι θα κλείσει συνολικά η φετινή χρήση, απόρροια σε μεγάλο βαθμό και της μείωσης στο ενεργειακό κόστος.
Οι τρεις βασικοί πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίζεται η προσπάθεια της εταιρείας για να ανακάμψει στην τελική γραμμή του ισολογισμού και να διατηρήσει τις πωλήσεις της στα περυσινά επίπεδα – όπως είναι ο ρεαλιστικός στόχος που έχει τεθεί για το 2023 –περιλαμβάνουν τις τιμές, την ποικιλία και την εξυπηρέτηση.
Το σχέδιο για τις τιμές
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις τιμές, επανέλαβε αυτό που είχε τονίσει στην πρώτη συνέντευξη Τύπου που έδωσε ως νέος CEO της ΑΒ στα τέλη του περασμένου έτους, ότι δηλαδή έχει ως βασικό στόχο να αλλάξει τη γενική αντίληψη που υπάρχει στην αγορά, σύμφωνα με την οποία η αλυσίδα θεωρείται πιο ακριβή από τον ανταγωνισμό. Τόνισε δε πως, σύμφωνα με τα στοιχεία από το καλάθι του νοικοκυριού, προκύπτει ότι δεν είναι η ακριβότερη.
Μεταξύ άλλων ο κ. Λαβίδας σημείωσε ότι έχουν επενδυθεί πάνω από €230 εκατ σε τιμές και προωθητικές ενέργειες.
Αναφορικά με τα προϊόντα χαμηλής τιμής, στόχος είναι να φτάσουν τα 1.600 σε εύρος 3ετιας.
Πρόσθεσε ότι το 47,5% των πωλήσεων της ΑΒ προέρχεται μέσω προωθητικών ενεργειών έναντι 40,9% της αγοράς, ενώ ανέφερε ότι άλλα €20 εκατ. πηγαίνουν σε 2,2 εκατ πελάτες σε πόντους AB Plus, αφορά περίπου το 1% του συνολικού τζίρου της ΑΒ.
Τέλος έκανε αναφορά σε δύο από τα προϊόντα που έχει στο portfolio η ΑΒ – φυτικό γάλα και πάνα – όπου οι τιμές είναι κατά 35% και 25% φθηνότερα σε σχέση με το national brand και τον promo leader αντίστοιχα.
Ποικιλία και εξυπηρέτηση
Στο θέμα της ποικιλίας των προϊόντων, συνεχίζονται οι ενέργειες για να προσφέρει η ΑΒ στους πελάτες της «και του πουλιού το γαλα», δηλαδή ένα ακόμη μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Στη φετινή χρονιά λανσάρονται 260 νέοι κωδικοί, ενώ για την επόμενη χρονιά προγραμματίζονται ακόμη 450 νέα λανσαρίσματα. Συνολικά σχεδιάζονται 1.000 νέοι κωδικοι την επόμενη 3ετια, με τον κ. Λαβίδα να προσθέτει ότι «κάποια από τα προϊόντα αυτά θέλουμενα τα πουλάμε και εκτός Ελλάδας».
Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, η εταιρεία, λόγω και της δυσκολίας εύρεσης προσωπικού, έχει προχωρήσει σε αύξηση εργατοωρών σε υφιστάμενο προσωπικό (περίπου 500 άτομα), άλλαξαν οι συμβάσεις από μερική απασχόληση σε πλήρη.
Σε πρώτη φάση η εστίαση θα είναι σε μεγαλύτερα καταστήματα, στις “ναυαρχίδες” της αλυσίδας, για να επιτευχθεί «τέλεια εξυπηρέτηση».
Πού αποδίδονται οι ζημιές του 2022
Για τις περυσινές ζημιές της τάξης των €2 εκατ., ο κ. Λαβίδας τις απέδωσε κατά:
- €24 εκατ. στις αυξήσεις των τιμών ενέργειας
- €9 εκατ. στις πληθωριστικές αυξήσεις την εφοδιαστική αλυσίδα
- €10 εκατ. στις επενδύσεις σε τιμές και έκτακτες νομοθετικές διατάξεις (€1 εκατ. το καλάθι του νοικοκυριού και €9 εκατ. η νομοθεσία που σχετίζεται με τον ορισμό ανώτατου περιθωρίου κέρδους)
Ο κ. Λαβίδας υποστήριξε ότι «καμία εταιρεία δεν θέλει να χάνει λεφτά, αλλά κάποιες φορές είναι αναγκαίο να γίνεται. Εμείς το κάναμε συνειδητά και αν χρειαστεί θα το ξανακάνουμε”, υπογραμμίζοντας ότι “δεν αποτελεί θέσφατο μια εταιρεία να εμφανίζει πάντα κέρδη».
Τόνισε ακόμη ότι η νομοθεσία για μείωση των ημερών αποπληρωμής των προμηθευτών στα φρέσκα κόστισε περίπου €80 εκατ. σε λειτουργικές ταμιακές ροές και την αύξηση του τραπεζικού δανεισμού κατά €50 εκατ.
Σημειώνεται ότι το 2022 έκλεισε για την ΑΒ με τζίρο €1,981 δισ. από €1,967 δισ. το 2021, ΕΒΙΤΔΑ €127,2 εκατ. από ω168,7 εκατ. και αποτέλεσμα προ φόρων ζημίες €2,1 εκατ. από κέρδη €42,97 εκατ. την αμέσως προηγούμενη χρονιά.
Επενδύσεις
Παρά τις ζημιές πάντως, η εταιρεία πήρε ομολογιακό δάνειο €70 εκατ. για να χρηματοδοτήσει τις επενδύσεις της, ενώ έθεσε 11 καταστήματα σε sale and lease back, μια κίνηση που εκτιμάται ότι θα φέρει στην εταιρεία ακόμη €20 εκατ
Πέρυσι η διοίκηση της ΑΒ επένδυσε €65,4 εκατ. ενώ φέτος δρομολογούνται επενδύσεις 50 εκατ. οι οποίες προβλέπουν την προσθήκη στο δίκτυο:
- 4 νέων εταιρικών καταστημάτων
- 47 franchise καταστημάτων
- Από τα εταιρικά τα δύο έχουν ήδη ανοίξει ενώ μέσα στο Νοέμβριο θα ανοίξει το νέο στο Μαρούσι και μέχρι τέλος του έτους στο… Άγιο Όρος.
- Γενικά για την περίοδο 2023 – 2025 σχεδιάζονται 198 νέα καταστήματα:
- 16 εταιρικά
- 182 franchise
Πρόκειται για μια επένδυση συνολικού ύψους €181 εκατ
Καταβλήθηκε το πρόστιμο – Έγινε έφεση
Αναφορικά με το πρόστιμο ύψους €319.900 ευρώ που επιβλήθηκε για παραβίαση του ποσοστού κέρδους στην εταιρεία τον Φεβρουάριο από το Υπουργείο Ανάπτυξης,ο κ. Λαβίδας τόνισε ότι καταβλήθηκε ωστόσο η εταιρεία κατέθεσε στις 21 Απριλίου προσφυγή ενώπιον του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών κατά της απόφασης επιβολής του προστίμου καθώς, όπως σημειώνεται στις ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις, αφενός στερείται νομίμου ερείσματος αφετέρου δεν ελήφθησαν υπόψη τα πραγματικά γεγονότα με αποτέλεσμα τον εσφαλμένο υπολογισμό του προστίμου».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!