Το 2023 φαίνεται πως οι αγορές έχουν επανέλθει σε μια κανονικότητα, με τη μείωση των προβλημάτων στις μεταφορές και του προηγούμενου αυξημένου κόστους σε υλικά και ενέργεια.
Όπως επισημαίνει η διοίκηση μιας σχεδόν 100% εξαγωγικής εταιρείας, όπως είναι η Pelopac, οι εισαγωγείς στις διάφορες αγορές επαναφέρουν τα αποθέματα τους σε φυσιολογικές ποσότητες εξομαλύνοντας την προηγούμενη κατάσταση.
Επιπλέον, σε κάποιες περιπτώσεις, οι παραγγελίες που έγιναν για να καλυφθεί η προβλεπόμενη αυξημένη ζήτηση λόγω νέων τοποθετήσεων, ξεπέρασαν σημαντικά τις πωλήσεις με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν υπερβολικά αποθέματα στην αλυσίδα διανομής. Ο εξορθολογισμός των αποθεμάτων εκτιμάται ότι επέφερε μία πτώση πωλήσεων της εταιρείας στο πρώτο εξάμηνο σε όγκο και αξία.
Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, "στο β’ εξάμηνο φαίνεται ότι επανέρχονται οι όγκοι αλλά είμαστε πολύ επιφυλακτικοί. Πέρυσι είχαμε μεγάλη άνοδο και φέτος θα λέγαμε ότι έγινε διόρθωση στην αγορά.
Ο κλάδος πάει καλά μέχρι στιγμής αλλά έχουμε μπροστά μας να αντιμετωπίσουμε μια κακή σοδειά. Υπάρχει προβληματισμός ως προς αυτό".
Έμφαση στο PL
Η Pelopac Mediterranean Food Specialties είναι μια αμιγώς εξαγωγική ελληνική εταιρία που αναπτύσσει και παράγει αυθεντικά, υψηλής ποιότητας ελληνικά και μεσογειακά προϊόντα για κορυφαίες μάρκες και μεγάλες αλυσίδες λιανικής, παγκοσμίως (100% της παραγωγής σε PL και μάρκες πελατών της).
Συνολικά, οι εξαγωγές της εταιρείας, οι οποίες αφορούν περίπου το 95%-97% του συνολικού τζίρου, κατευθύνονται σε 20 χώρες, ωστόσο, τα προϊόντα της έχουν παρουσία στα ράφια λιανικής σε πάνω από 40 χώρες. Οι κυριότερες αγορές της είναι αυτές των:
- ΗΠΑ
- Ηνωμένου Βασιλείου
- Αυστραλίας
- Ν. Αφρικής
- Κεντρικής Ευρώπης
Κύριος στόχος της εταιρείας είναι η βαθύτερη διείσδυση στις υφιστάμενες αγορές, καθώς και το άνοιγμα καινούριων, συμπεριλαμβανομένων του Καναδά και της Γερμανίας.
Νέα προϊόντα
Στην φετινή PLMA η εταιρεία παρουσίασε καινούργιες συνταγές από ελιές, dips & spreads και σάλτσες μαγειρικής και μαρινάδες, καθώς και πολλά από τα βραβευμένα προϊόντα της.
Πέρυσι το Τμήμα Ανάπτυξης Νέων Προϊόντων της εταιρείας επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη προϊόντων τύπου spreads, antipasti και ιδιαίτερες ελιές, καθώς και στην ανάπτυξη ανακυκλώσιμων υλικών συσκευασίας.
Επίσης, συνεχίστηκε η συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μέσω του προγράμματος "Επενδυτικά Σχέδια Καινοτομίας της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας", με αντικείμενο την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων επιτραπέζιας ελιάς με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι και αυξημένη διάρκεια ζωής. Το πρόγραμμα αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024.
Κατηγορίες
Οι βασικές κατηγορίες προϊόντων που διαθέτει η εταιρεία είναι οι εξής:
- Ελιές & ορεκτικά
- Σακουλάκια (ελιές, ορεκτικά)
- Χούμους
- Ντιπ & αλείμματα
- Σνακ grab & go
- Καρυκεύματα & σάλτσες
- Πιστοποιημένα βιολογικά προϊόντα
- Προϊόντα εστίασης/ HoReCa
Επενδύσεις
Τη περασμένη άνοιξη η Pelopac ολοκλήρωσε ένα επενδυτικό σχέδιο ύψους €5 εκατ., το οποίο αφορά σε επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων και σε νέες γραμμές παραγωγής. Ειδικότερα για επενδυτικό σχέδιο που ξεπέρασε τα €3 εκατ. και αφορούσε στην παραγωγή και εξαγωγή τροφίμων υψηλής ποιότητας στη θέση ΔΕΛΤΑ του Δήμου Εδεχώρου στη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία ενισχύθηκε από τον Αναπτυξιακό Νόμο με €1,373 εκατ. με τη μορφή φορολογικής απαλλαγής
Οι εγκαταστάσεις της , σε έκταση 7.700 τ.μ., στη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης, στη Σίνδο, πληρούν τα υψηλότερα πρότυπα παραγωγής και είναι πιστοποιημένες με IFS (Higher) και BRC (AA+), επιπροσθέτως του ISO 22000.
Στην παραγωγή εφαρμόζονται πληθώρα καινοτομιών, όπως απεικόνιση με ακτίνες Χ για τον εντοπισμό πυρήνων στις ελιές (πρώτη εταιρεία που το εφάρμοσε διεθνώς), συσκευασίες τροποποιημένης ατμόσφαιρας για σακουλάκι ελιάς και πλαστικές διαφανείς συσκευασίες μακράς διάρκειας για ελιές και σάλτσες.
Που αποδίδεται η περυσινή ανάπτυξη του 42,5%
Πέρυσι ο τζίρος της εταιρείας ήταν αυξημένος κατά 42,5%, αγγίζοντας τα €30 εκατ. (από €21 εκατ. το 2021) χάρη σε σημαντικές τοποθετήσεις που έκαναν οι υφιστάμενοι πελάτες της εταιρείας σε νέες αγορές και αλυσίδες λιανικής, καθώς και λόγω:
- της αύξησης του παραγωγικού δυναμικού μέσω των επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν
- της ανάπτυξης των εμπορικών σχέσεων με νέους πελάτες
- της ανάπτυξης νέων προϊόντων
- της μεγάλης αποθεματοποίησης των πελατών της προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στις διεθνείς μεταφορές αλλά και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
Από την άλλη πλευρά, τα αυξημένα κόστη επηρέασαν την κερδοφορία της εταιρείας. Ειδικότερα τα EBITDA υποχώρησαν κατά 18% (στα €2,2 εκατ.) και τα κέρδη προ φόρων κατά 35,35% (στα €1,24 εκατ.)