«Είμαστε μια αυτόνομη, βιώσιμη, θωρακισμένη εταιρεία που προσφέρει σημαντικές υπεραξίες», υπογράμμισε ο επικεφαλής της Κωτσόβολος, Γιάννης Βασιλάκος, απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την πρόθεση της Currys να πουλήσει το ελληνικό asset, ενώ πρόσθεσε ότι «είναι πολύ δύσκολο να αποτιμήσει κανείς μια εταιρεία όπως είμαστε εμείς. Αν δραστηριοποιούμασταν σε κάποια μεγαλύτερη χώρα θα μπορούσαμε να εμφανίζουμε κέρδη προ φόρων €500-600 εκατ. και return on sales της τάξης του 4,5%-5%».
Δεν είναι ξεκάθαρο το χρονοδιάγραμμα για την πώληση
Το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας, δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο, όπως παραδέχτηκε ο κ. Βασιλάκος. Η Citi που είναι ο σύμβουλος συγκεντρώνει σε πρώτη φάση το ενδιαφέρον που υπάρχει από κάποιους επενδυτές και στη συνέχεια θα περάσει στη δεύτερη φάση με ένα μικρότερο αριθμό εταιρειών οι οποίες θα πάρουν επιπλέον πληροφορίες για την Κωτσόβολος. Γενικότερα αναμένεται επιτάχυνση των διαδικασιών μετά το καλοκαίρι, ωστόσο παραμένει άγνωστο πότε αυτές θα ολοκληρωθούν.
Τόνισε ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να διαταραχθεί η κανονικότητα στην εταιρεία. Το προσωπικό μας πρέπει να έχει καθαρό μυαλό και να μην ανησυχεί. Πρόκειται άλλωστε για μία εταιρεία η οποία λειτουργεί στην Ελλάδα εδώ και 73 χρόνια, είναι ηγέτιδα στον κλάδο και παρότι έχει αλλάξει χέρια αρκετές φορές (Φουρλής, Παράβαλος, Dixons) η εταιρεία συνεχίζει να αναπτύσσεται και να μεγαλώνει διαρκώς. Ο κ. Βασιλάκος συμπλήρωσε ότι θα υπήρχε ανησυχία μόνο αν επρόκειτο για μια εταιρεία η οποία εμφανίζει οικονομικά προβλήματα και αν προσέλκυε το ενδιαφέρον distress funds.
Συνεχής η στήριξη από την Currys
«Αν θα πουληθεί η Κωτσόβολος, θα πάει σε κάποιον που θέλει να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο την εταιρεία, τόνισε, ενώ ακόμη και αν δεν βρεθεί αγοραστής, η πορεία μας θα συνεχιστεί ανοδικά στον όμιλο της Currys», τόνισε προσθέτοντας με έμφαση ότι ακόμα και στις δύσκολες χρονιές όπου η εταιρεία έμπαινε μέσα, η Currys δεν ζήτησε ποτέ μέρισμα και όταν βγάζαμε κέρδη τα επανεπενδύαμε για να μεγαλώσουμε. Είμαστε πολύ σημαντική εταιρεία για τον όμιλο».
Ερωτηθείς από αναλυτές κατά τη διάρκεια της χθεσινής παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων, ο CEO της Currys, Alex Baldock υπογράμμισε ότι «δεν υπάρχει πίεση από πλευράς μας, αν δεν πετύχουμε καλή τιμή δεν θα πουλήσουμε. Θα ήμασταν εξίσου χαρούμενοι κι αν κρατούσαμε την Κωτσόβολος».
Ο κ. Baldock τόνισε ότι η μητρική έχει μπει στη διαδικασία αναθεώρησης της δραστηριότητάς της στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι η Κωτσόβολος είναι η μόνη θυγατρική που κινείται ανοδικά, διότι έχουν εξαντληθεί όλα τα άλλα περιθώρια για τη βελτίωση των οικονομικών του Ομίλου. Κάτι όμως, που θα έρθει με το κατάλληλο αντίτιμο, ώστε να είναι συμφέρουσα μία αποεπένδυση.
Ο ίδιος έκανε λόγο για μία υγιή επιχείρηση σε μία υγιή οικονομία με σταθερή κυβέρνηση, που δημιουργεί τις συνθήκες ώστε να εξεταστούν τρόποι για μεγαλύτερες επιστροφές στον Όμιλο. Σημείωσε δε πως το γεγονός ότι η Κωτσόβολος δεν έχει σημαντικές συνέργειες με τον υπόλοιπο Όμιλο και το ότι ακολουθεί μία αυτόνομη πορεία διευκολύνει το ενδεχόμενο μίας πώλησης.
Διψήφια ανάπτυξη
Αναφορικά με την οικονομική πορεία της εταιρείας, η χρήση 2022/2023 έκλεισε για την Κωτσόβολος με άνοδο 12,1% στον τζίρο (στα €733 εκατ.) και πτώση 18% στα EBIT τα οποία διαμορφώθηκαν σε €20,7 εκατ. Αναφορικά με τα EBITDA, αυτά ανήλθαν σε €48,6 εκατ. με μικρή υποχώρηση της τάξης του 6%.
Μεγέθη σε €εκατ.
Τζίρος
- 2022/2023: 733
- 2021/2022: 654
- Μεταβολή: 12,1%
EBITDA
- 2022/2023: 48,6
- 2021/2022: 51,7
- Μεταβολή: (6%)
EBIT
- 2022/2023: 20,7
- 2021/2022: 25,2
- Μεταβολή: (17,9%)
Το πρώτο τετράμηνο του 2023 ξεκίνησε με ανάπτυξη της τάξης του 30% για την Κωτσόβολος με «όχημα» τις μεγάλες συσκευές και την κατηγορία του κλιματισμού.
Σημαντική αύξηση εμφανίζουν οι οικιακές συσκευές ενώ υστερεί μόνο το IT με μείωση 10% λόγω της απουσίας του προγράμματος ψηφιακής μέριμνας αλλά και της επιστροφής στην κανονικότητα μετά την εμφάνιση του covid.
Το προηγούμενο δίμηνο εμφανίστηκε μια επιβράδυνση λόγω των εκλογών αλλά και του καιρού που επηρέασε αρνητικά τις κατηγορίες ψύξης κλιματιστικών και εποχιακών ειδών.
Επιβράδυνση παρατηρείται επίσης στους ηλιακούς θερμοσίφωνες λόγω αναμονής της εφαρμογής του κρατικού προγράμματος επιδότησης, της καθυστέρησης που υπάρχει ακόμη από το Εξοικονομώ του 2021, ενώ σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι αρκετοί περιμένουν το Εξοικονομώ 2023.
Που ποντάρει για μέση ετήσια ανάπτυξη 3%
Ο κ. Βασιλάκος πάντως έκανε πρόβλεψη για μια μέση ετήσια ανάπτυξη 3% τα επόμενα χρόνια χάρη σε:
- μείωση ανεργίας
- αύξηση διαθέσιμου εισοδήματος
- βελτιωμένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
- αυξανόμενες επιχειρηματικές επενδύσεις
Θετική είναι η επιρροή των κρατικών επιδοτήσεων που αφορούν σε αναβάθμιση συσκευών για:
- την καλύτερη ενεργειακή απόδοση
- την ψηφιοποίηση του κράτους
- την καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού
Προβλέπεται ότι μέσω RRF (Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) και ΕΣΠΑ οι παροχές για την περίοδο 2021-2027 θα ανέλθουν σε €58 δισ.
Οι νέες επενδύσεις
Στα €19,4 εκατ. ανέρχεται το πλανο επενδύσεων για την χρήση 2023/2024. Αυτό διαμορφώνεται ως εξής:
- Δίκτυο καταστημάτων: €4,9 εκατ.
- 3 νέα: Ρέθυμνο, Ζάκυνθος, Ορεστιάδα
- 1 μεταστέγαση: Αλεξανδρούπολη
- 5 ανακαινίσεις: Τούμπα, Ευκαρπία, Mall, Άργος, Πύργος
- Εφοδιαστική αλυσίδα: €1 εκατ.
- Αυτοματισμοί αποθήκης
- Επενδύσεις τεχνολογίας: €4,1 εκατ.
- Αναβάθμιση και ανασχεδιασμός της εμπορικής πλατφόρμας
- SAP EWM & TMS
- Πλατφόρμα παροχής πληροφοριών για πελάτες και marketing
- Νέα πλατφόρμα για δάνεια
- Αυτοματισμοί νέας αποθήκης, φάση 1: €9,4 εκατ.
Η νέα αποθήκη στο Θριάσιο
Σε ό,τι αφορά στην κατασκευή της νέας αποθήκης της Κωτσόβολος στο Θριάσιο, αυτή ξεκινάει σύντομα. Ο Κ. Βασιλάκος ανέφερε ότι «Πήραμε €15 εκατ από RRF με σταθερό επιτόκιο και σε πρώτη φάση θα δώσουμε έμφαση σε αυτοματισμούς για small boxes».
Για την επένδυση τόνισε ότι “εμείς δίνουμε τις προδιαγραφές με βάση τις ανάγκες μας και τα νοικιάζουμε” ενώ πρόσεθεσε ότι στο συγκεκριμένο project συμμετέχει και η Fourlis σε επίπεδο χρηματοδότησης και τεχνογνωσίας.
Πρόκειται για μία αποθήκη 55.000 τ.μ. όπου τα small boxes αναμένεται να είναι έτοιμα στις αρχές του 2024, καθώς τα πρώτα σκαψίματα είναι προγραμματισμένα να αρχίσουν μέσα στο καλοκαίρι.
Υπογράμμισε ότι «στοχεύουμε να είναι οι βασικές μας αποθήκες που θα καλύπτουν όλες μας τις ανάγκες. Δεν ξέρω αν κρατήσουμε
κάποιες από τις υφιστάμενες, εξαρτάται και από τα κόστη των 3PLs”.
Οι αυτοματισμοί της νέας αποθήκης στην πρώτη φάση περιλαμβάνουν:
- Νέο επισκευαστικό κέντρο 3000 τμ
- Καινοτομίες αυτοματισμοί αποθήκης
- Νέες τεχνολογίες αυτοματισμού AGV, απογραφές με drone
- Τελευταίας τεχνολογίας ρομποτικούς αυτοματισμούς
- Νέα πλατφόρμα EWM
More than a retailer
Η Κωτσόβολος θα δώσει έμφαση και στις άλλες υπηρεσίες πλην των λιανικών πωλήσεων των προϊόντων, εφαρμόζοντας το μοντέλο “More than a retailer “ καθώς όπως χαρακτηριστικά υπογράμμισε ο κ. Βασιλάκος “από τα προϊόντα δεν βγάζεις λεφτά. Η στρατηγική αυτή έχει τρεις βασικούς πυλώνες:
- Την 100% γεωγραφική κάλυψη σε Ελλάδα και Κύπρο
- Την συνεχή αναβάθμιση των υποδομών
- Τον ψηφιακό μετασχηματισμό παντού
Τα πεπραγμένα της χρήσης 2022/2023
Οι επενδύσεις της Κωτσόβολος στην χρήση 2022/2023 ανήλθαν σε €13,4 εκατ. από €13,3 εκατ την αμέσως προηγούμενη χρήση, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα ενισχύθηκαν κατά 39,4%, στα €82,8 εκατ από €59,4 εκατ. στην χρήση 2021/2022.
- Δίκτυο καταστημάτων €7,5 εκατ.
- 3 νέα στην Ελλάδα (Καλαμαριά, Κιλκίς, Sani Resort)
- 1 νέο στην Κύπρο (Πάφος)
- 2 μετεστεγάσεις (Ξάνθη, Καλλιθέα)
- 6 ανακαινίσεις (Βριλήσσια, Κατερίνη, Λάρισα, Σέρρες, Άργος, Περιστέρι)
- Έργα βελτίωσης υποδομών προσβασιμότητας και τεχνολογιών καταστημάτων
- Εφοδιαστική αλυσίδα €1,7 εκατ.
- Αυτοματισμοί κεντρικής αποθήκης και αποθήκης ανταλλακτικών
- Επενδύσεις τεχνολογίας: €5,2 εκατ.
- SAP EWM & TMS
Προβληματισμός για τον τρόπο εκτέλεσης των πωλήσεων
Ενώ η διοίκηση έμεινε ευχαριστημένη από την πορεία των πωλήσεων, δεν συνέβη το ίδιο για τον τρόπο εκτέλεσης των πωλήσεων (αποθέματα, φύλαξη προϊόντων για τις ανάγκες των κρατικών προγραμμάτων, δωρεάν εμπορικές πολιτικές κα) ο οποίος πίεσε το μικτό περιθώριο κερδους και συνολικά την κερδοφορία της εταιρείας.
Αυτή σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο επηρεάστηκε από τα πολύ υψηλά κόστη, αλλά και τη δυσκολία της εταιρείας, λόγω υψηλού ανταγωνισμού, να περάσει τις αυξήσεις από το υψηλότερο κόστος πωληθέντων στον καταναλωτή.
Χαρακτηριστικά ανάφερε ότι υπήρξαν τεράστιες αυξήσεις σε ρεύμα, καύσιμα για τα φορτηγά, μισθοδοσίες (ωριμάνσεις και αυξήσεις σε χαμηλότερα κλιμάκια), ενοίκια κλπ
Υπογράμμισε μάλιστα με έμφαση ότι στο α’ εξάμηνο της χρήσης η εταιρεία είχε βγάλει κέρδος μόλις €1 εκατ. ωστόσο στη συνέχεια και κυρίως από Δεκέμβριο που κατάφερε λίγο να χαλιναγωγήσει το κόστος πωληθέντων και το κόστος σε κάθε γραμμή, και σε συνδυασμό με τα κρατικά προγράμματα, να προσθέσει ακόμη €20 εκατ. στην τελική κερδοφορία της χρήσης.
Το ποσοστό EBITDA επι των συνολικών πωλήσεων υποχώρησε στο 2,8 από 3,8 στην χρήση του 2021/2022 και πλέον θέλει να επιστρέψει στην τρέχουσα χρήση σε επίπεδα 3,8-4.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!