Οι διαφωνίες που έχουν προκύψει μεταξύ ορισμένων μελών κοινοπραξιών που διεκδικούν την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση του αριθμού των ομίλων που θα καταθέσουν οικονομικές προσφορές σήμερα στο ΤΑΙΠΕΔ. Σχεδόν δυόμισι χρόνια μετά την επιλογή επτά κοινοπραξιών, οι συνθήκες στην διεθνή αγορά έργων παραχώρησης έχουν αλλάξει και λόγω της πανδημίας. Ταυτόχρονα υπάρχουν εσωτερικά ζητήματα σε κάποιες από τις επτά κοινοπραξίες. Έτσι σήμερα στο ΤΑΙΠΕΔ περιμένουν δύο ή τρεις προσφορές, εκτός και αν αποφασίσουν να κινητοποιηθούν στο παραπέντε κάποιοι από τους ξένους επενδυτικούς ομίλους.
Πρόκειται για επένδυση που μπορεί να φτάσει και το 1,3 – 1,5 δισ. ευρώ αφού ο πλειοδότης θα πληρώσει τόσο ένα δικαίωμα παραχώρησης (αρχική προσφορά και ετήσια αμοιβή) στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά θα χρηματοδοτήσει και έργα αναβάθμισης στους κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού. Γι’ αυτό το λόγο και αναμένεται περιορισμένη συμμετοχή.
Θα είναι έκπληξη αν εμφανιστεί σήμερα η αυστραλιανή Macquarie που είχε περάσει στο τελικό στάδιο μέσω της θυγατρικής Freyia Holdings. Έκπληξη θα θεωρηθεί και η υποβολή οικονομικής προσφοράς από τη Δίολκος Κατασκευαστική που ανήκει στον όμιλο Ravago. Ούτε και η ιταλική ANAS, που είναι στον ίδιο όμιλο με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ήταν πολύ κινητική τους τελευταίους μήνες και αρκετοί θεωρούν πως δεν θα εμφανιστεί στο αυριανό ραντεβού με το ΤΑΙΠΕΔ.
Έτσι μένουν στο παιχνίδι τέσσερις από τις επτά κοινοπραξίες αλλά και μεταξύ αυτών των υποψηφίων έχουν ανακύψει ζητήματα που ενδέχεται να τις οδηγήσουν σε αποχή, όπως λένε στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου. Οι τέσσερις κοινοπραξίες που έχουν και τις μεγαλύτερες πιθανότητες εμφάνισης είναι οι εξής: Το σχήμα της καναδικών συμφερόντων Roadis με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία του γαλλικού ομίλου Vinci με τον όμιλο Μυτιληναίου, η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη γαλλική Egis Projects και η κοινοπραξία της Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου) με την κινεζική Sichuan.
Η δυνατότητα για αλλαγές μεταξύ των κοινοπραξιών έχει παρέλθει, ενώ οι υποψήφιοι που είναι funds πρέπει μαζί με την προσφορά τους να καταθέσουν και τη συμφωνία με κατασκευαστές που θα αναλάβει τα έργα αναβάθμισης στην Εγνατία Οδό. Ο πλειοδότης θα αναλάβει να διαχειριστεί τόσο τον βασικό οδικό άξονα, όσο και τρεις κάθετους άξονες. Δηλαδή τον βασικό άξονα από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου μήκους 658 χλμ. και τους άξονες Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας με μήκος και οι τρεις 225 χλμ.
Ο προτιμητέος επενδυτής, μέσω της εταιρείας παραχώρησης που θα συστήσει, υποχρεούται να μελετήσει, χρηματοδοτήσει και εκτελέσει σειρά πρόσθετων εργασιών. Στα πρόσθετα έργα που θα κατασκευάσει, περιλαμβάνονται όλες οι εργασίες που απαιτούνται για την αναβάθμιση κάθετων αξόνων όπως η αναβάθμιση σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμου των τμημάτων Χαλάστρα - Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα - Εύζωνοι και Χριστός - Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας, συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων.
Με βάση την οριστική μελέτη οδοποιίας στο τμήμα Χαλάστρα - Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα - Εύζωνοι προβλέπεται η κατασκευή του δεύτερου κλάδου του τμήματος «Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ) Αξιού - Α/Κ Πολυκάστρου» μήκους 44,1 χλμ., ώστε ο αυτοκινητόδρομος να αποκτήσει στο σύνολό του διατομή με δύο λωρίδες και Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση. Η αντίστοιχη οριστική μελέτη οδοποιίας στο τμήμα Χριστός - Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας προβλέπει διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού, μήκους 10,2 χιλιομέτρων, ώστε να αποκτήσει διατομή 22,50 μέτρα με ΛΕΑ και με ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα καθώς και βελτίωση-αναβάθμιση των τριών υφιστάμενων κόμβων. Ο ανάδοχος δεν θα έχει έσοδα μόνο από τα διόδια αφού θα εκμεταλλεύεται και Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), αλλά και τις παρόδιες εκτάσεις του οδικού άξονα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!