Βασικός πυλώνας ανάπτυξης της ΜΕΒΓΑΛ στο εξωτερικό αποτελεί πλέον η αμερικανική αγορά. Όπως ανέφερε στο περιθώριο των εγκαινίων του νέου κέντρου διανομής της Metro ΑΕΒΕ στη Θεσσαλονίκη, η πρόεδρος της γαλακτοβιομηχανίας, Μαίρη Χατζάκου,
«Οι ΗΠΑ έχει γίνει η μεγαλύτερη αγορά μας σε πωλήσεις εκτός Ελλάδας – με πωλήσεις σε όλες τις Πολιτείες - με τις εξαγωγές μας, οι οποίες αφορούν κυρίως σε βιολογική φέτα, να φθάνουν πλέον τα €9 εκατ., όσο είναι ο τζίρος που κάνει μία μικρή εταιρεία τροφίμων».
Εκτός από την Αμερική, η εταιρεία δίνει έμφαση κυρίως στην Ευρώπη και πιο συγκεκριμένα σε Ιταλία, Αυστρία και Γερμανία, σημαντικές αγορές για τις εξαγωγές της ΜΕΒΓΑΛ, όπου ειδικά στο γιαούρτι, κατέχει υψηλά μερίδια αγοράς. Συνολικά η ελληνική γαλακτοβιομηχανία εξάγει σε 36 χώρες με τον τζίρο των εξαγωγών να ξεπερνά το €55 εκατ.
Επενδύσεις
Η κα Χατζάκου πρόσθεσε ότι, στο πλαίσιο ενίσχυσης της παραγωγικής δυναμικότητας, κυρίως στη φέτα, «τρέχει» επενδυτικό πρόγραμμα ύψους €20 εκατ. Η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε πέρυσι, ενώ η δεύτερη εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί τη φετινή χρονιά.
Σημειώνεται ότι, στις αρχές του 2023 εντάχθηκε στη δράση "Καινοτομία και Πράσινη Μετάβαση στη Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων" του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας, project της εταιρείας, προϋπολογισμού €12,461 εκατ. το οποίο αφορά στην επέκταση δυναμικότητας του τυροκομείου στη Χαλκηδόνα Θεσσαλονίκης. Το ποσοστό επιδότησης ανέρχεται σε 45% (€5,607 εκατ.).
Αξίζει να αναφέρουμε ότι, κατά την προηγούμενη εξαετία ολοκληρώθηκε ένας κύκλος επενδύσεων €19 εκατ., τόσο στον τομέα της γιαούρτης, όσο και στη φέτα. Αναφορικά με το μέλλον, κατά την τριετία 2023-2026 «τρέχει» ένα ακόμη μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους €33 εκατ.
Η φέτα αναμένεται σύντομα να αποτελέσει το βασικό εξαγώγιμο προϊόν της ΜΕΒΓΑΛ, ξεπερνώντας το γιαούρτι, το οποίο μέχρι πρότινος είχε μερίδιο 60% έναντι 40% της φέτας.
Αυξήσεις σε κόστη και τιμές - Επιστροφή στις διεθνείς εκθέσεις
Αναφορικά με το 2022 η κα. Χατζάκου, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά για τον κλάδο, τονίζοντας ότι «για πρώτη χρονιά δεν συμμετείχαμε στην SIAL, αφού λόγω της έλλειψης γάλακτος δεν είχαμε επάρκεια προϊόντων. Οπότε προτιμήσαμε να μην πάμε καθώς δεν θα μπορούσαμε να ανταποκριθούμε σε αυξημένες παραγγελίες».
Παράλληλα, οι σημαντικές αυξήσεις στα κόστη (ενέργεια, συσκευασίες, μεταφορικά, πρώτες ύλες) περιόρισαν τα περιθώρια κέρδους της γαλακτοβιομηχανίας, παρότι μέρος του κόστους μετακυλίστηκε στους καταναλωτές.
Παραδέχτηκε πάντως ότι οι όγκοι στα γαλακτοκομικά στην Ελλάδα είναι πεσμένοι λόγω των σημαντικών ανατιμήσεων. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στην αύξηση της τιμής της φέτας, η οποία από τα €8,5/ κιλό πήγε στα €12,5 αλλά ακόμη και στα €15, κάτι το οποίο είχε επίπτωση στη ζήτηση.
Για τη φετινή χρονιά, η εικόνα από το πρώτο πεντάμηνο είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική, με την εταιρεία να καταγράφει άνοδο σε αξία αλλά και σε όγκους. Παράλληλα, η αύξηση των αποθεμάτων επανέφερε και πάλι την ΜΕΒΓΑΛ στις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις όπου εδώ και πολλά χρόνια έχει σταθερή παρουσία. Τον περασμένο μήνα συμμετείχε στην PLMA στο Άμστερνταμ, ενώ για το φθινόπωρο θα παρουσιάσει το portfolio της στην Anuga, στην Κολωνία.
Στην PLMA 2023 η εταιρεία παρουσίασε μεταξύ άλλων τη νέα βιολογική φέτα καθώς και το on the go γιαούρτι Authentic Greek Yogurt με μέλι και πεκάν.
Η… απάντηση στην ΑΓΝΟ
Σχετικά με την… επιστροφή της ΑΓΝΟ στη Βόρεια Ελλάδα από το ερχόμενο φθινόπωρο, η κα Χατζάκου δεν έδειξε να φοβάται για τον ανταγωνισμό.
Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οπως έλεγε και ο πατέρας μου, η ΜΕΒΓΑΛ έχει πολλά ποδάρια. Θα σε χτυπήσει κάποιος στο γάλα; Έχεις το γιαούρτι. Θα σε χτυπήσει στο γιαούρτι; Έχεις τα τυροκομικά. Σε αυτά είμαστε πολύ δυνατοί χάρη στις εξαγωγές μας».
Μην ξεχνάμε ότι η οικογένεια Χατζάκου έχει εδώ και μία διετία έναν ισχυρό μέτοχο στην εταιρεία, τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, επιχειρηματία με μεγάλη εμπειρία στον χώρο του F&B.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!