Ανάπτυξη 16,4% αναμένει για τη φετινή χρονιά η διοίκηση της ΚΡΙ ΚΡΙ, περίπου στα 200 εκατ. ενώ παράλληλα εκτιμά ότι τα EBIT θα εξαπλασιαστούν οδηγώντας και πάλι τα περιθώρια EBIT στα επίπεδα του 2021. επιστρέψουν
Πωλήσεις (σε €εκατ.)
2023*: 200,0
2022: 171,8
2021: 134,6
2020: 126,0
EBIT (σε €εκατ.)
2023*: 24,8
2022: 4,0
2021: 16,7
2020: 18,6
Περιθώριο EBIT (σε %)
2023*: 12,4
2022: 2,3
2021: 12,4
2020: 14,8
* εκτιμήσεις
Διαβάστε επίσης: Delivery Hero: Ρεκόρ κερδών για την efood το 2022 - 39,4 εκατ. για τα… μάτια του Μούχαλη
Επενδύσεις
Αυτό αναφέρθηκε στη χθεσινή παρουσίαση των αποτελεσμάτων της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας που έγινε από τον οικονομικό διευθυντή της ΚΡΙ ΚΡΙ, Κωνσταντίνο Σαρμαδάκη, ο οποίος συμπλήρωσε ότι το 2023 η εταιρεία αναμένεται να υλοποιήσει επενδυτικά projects της τάξης των €20 εκατ. περίπου. Στόχος είναι η αύξηση κατά 30% του capacity στο εργοστάσιο γιαουρτιού, μια επένδυση η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024, μια χρονιά κατά την οποία θα απαιτηθούν επιπλέον λιγότερα από €10 εκατ. Για το maintenance capex τόνισε ότι θα κυμανθεί μόλις γύρω στα €2 εκατ., καθώς "τα περισσότερα μηχανήματα είναι νέα και έτσι δεν χρειάζονται πολλές αλλαγές στον μηχανολογικό μας εξοπλισμό".
Τι είπε για τιμές και hedging
Για την έως τώρα πορεία του 2023 ο κ. Σαρμαδάκης ανέφερε ότι παρουσιάζεται αποκλιμάκωση στις τιμές των πρώτων υλών "κάτι που μας δίνει περιθώρια για έξτρα μειώσεις χωρίς να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό της εταιρείας, γιατί τη φετινή χρονιά βασικός στόχος μας είναι να μην χάσουμε δουλειές".
Παραδέχτηκε ότι η ΚΡΙ ΚΡι δεν βρήκε τον κατάλληλο τρόπο για να κάνει hedging έναντι της πορείας των τιμών στο γάλα. Εφαρμόζει ωστόσο οικονομετρικά μοντέλα για καλύτερες προβλέψεις στις τιμές των πρώτων και αναζητά συσχέτιση με κάποια χρηματοοικονομικά εργαλεία.
Είσοδος στον τομέα του τυριού;
Σε ερώτηση για το αν ενδιαφέρεται η ΚΡΙ ΚΡΙ να μπει στην αγορά τυριού, ο κ. Σαρμαδάκης απάντησε ότι "είναι γειτονικός τομέας, ταιριάζει στο δίκτυο διανομής μας. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχουμε αποφασίσει να μπούμε, λόγω των χαμηλών περιθωρίων κέρδους που έχει. Πάντως συνεχίζουμε να αναζητάμε ευκαιρίες που μπορεί να παρουσιαστούν στο μέλλον".
Μέρισμα
Σχετικά με τη χρονιά που πέρασε, ο κ. Σαρμαδάκης σημείωσε ότι θα προταθεί στη ΓΣ η διανομή μερίσματος €0,20/μετοχή, το οποίο μεταφράζεται σε μία απόδοση 3,23%.
Μέρισμα (μερισματική απόδοση)
2022: €0,20 (3,23%)
2021: €0,20 (2,50%)
2020: €0,30 (3,10%)
2019: €0,18 (3,20%)
2018: €0,15 (3,50%)
2017: €0,12 (3,80%)
Υψηλότερα κόστη
Ο CFO της ΚΡΙ ΚΡΙ ξεκίνησε την παρουσίασή του κάνοντας αναφορά στα αυξημένα κόστη του 2022 για την εταιρεία, τα οποία επιβάρυναν τα αποτελέσματα κατά €34 εκατ. σε σύγκριση με το 2021 και πιο συγκεκριμένα:
- Ενέργεια: 122% (+€3,3 εκατ.)
- Μεταφορές: 13% (+€1 εκατ.)
- Πρώτες ύλες: 32% (+€29,7 εκατ.)
Πρόσθεσε δε ότι η τιμή του γάλακτος από τον Σεπτέμβριο του 2021 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2022 αυξήθηκε κατά 37%. Για να ανταπεξέλθει σε αυτό το περιβάλλον, η εταιρεία προχώρησε σε τέσσερα κύματα ανατιμήσεων, οι οποίες συνολικά ανήλθαν σε 26%.
Γιαούρτι
Για τον τομέα του γιαουρτιού, ο κ. Σαρμαδάκης αναφέρθηκε στην ισχυρή ανάπτυξη σε Ιταλία (+37,6%) και Ην. Βασίλειο (+26%), καθώς και στη σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε Σουηδία και Αυστρία. Πρόσθεσε δε ότι οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν σήμερα το 53,8% των συνολικών πωλήσεων γιαουρτιού.
Στην ελληνική αγορά γιαουρτιού, η εταιρεία αύξησε τα μερίδια αγοράς τόσο σε όγκο όσο και σε αξία και βρίσκεται στη δεύτερη θέση. Μάλιστα αναφέρθηκε στη μεγαλύτερη ανάπτυξη που εμφανίζουν τα Pl (+4,8% σε όγκους και 2,7% σε αξία) η οποία συνεχίζεται και το 2023. Σε μία αγορά, όπου όπως ανέφερε ο κ. Σαρμαδάκης, η PL είναι κορυφαίος προμηθευτής.
Παγωτό
Για την κατηγορία του παγωτού στάθηκε στη διψήφια ανάπτυξη των πωλήσεων της ΚΡΙ ΚΡΙ (άγγιξε το 20% πέρυσι), χάρη στην επέκταση του δικτύου πωλήσεων και την ανάπτυξη της premium κατηγορίας Master Rich, που οδήγησαν σε αύξηση του μεριδίου αγοράς κατά 0,5 μονάδες βάσης. Πρόσθεσε τέλος και την ανάπτυξη εξαγωγών του Greek Frozen Yogurt.
Γιατί υποχώρησαν τα κέρδη της εταιρείας το 2022
Σημειώνεται ότι ο τζίρος της ΚΡΙ ΚΡΙ το 2022 ενισχύθηκε κατά 27,7% και διαμορφώθηκε σε €171,88 εκατ. Ωστόσο, τα κέρδη υποχώρησαν σε σημαντικό βαθμό, και πιο συγκεκριμένα τα προ φόρων κατά 76,8% (στα 3,83 εκατ.) και τα μετά φόρων κατά 76% (στα €3,175 εκατ.)
Οι υψηλές τιμές των υλικών και της ενέργειας οδήγησαν σε σημαντική μείωση των περιθωρίων κέρδους, ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με τη διοίκηση, "της συνειδητής απόφασης της εταιρείας, στη δύσκολη αυτή περίοδο να δείξει έμπρακτα τη στήριξη της σε καταναλωτές, κτηνοτρόφους και εργαζόμενους". Πιο συγκεκριμένα:
- Καταναλωτές: προσπάθεια για συγκράτηση των τιμών πώλησης των προϊόντων γιαούρτης και παγωτού, παρά την εκτίναξη στις τιμές πρώτων υλών, μεταφορών και ενέργειας.
- Κτηνοτρόφοι: δίκαιη αμοιβή στους δοκιμαζόμενους παραγωγούς γάλακτος, προσφέροντας ανταγωνιστικές τιμές αγοράς για το φρέσκο γάλα.
- Εργαζόμενοι: οριζόντια στήριξη των εργαζομένων με "επιδόματα ακρίβειας" και στοχευμένες μισθολογικές αυξήσεις σε χαμηλόμισθα στρώματα.
- Περιβάλλον και εξοικονόμηση ενέργειας: επενδύσεις σε μονάδα βιοαερίου και φωτοβολταϊκού πάρκου, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και παράλληλα την ενεργειακή εξοικονόμηση και τη συγκράτηση του κόστους των παραγόμενων προϊόντων.