Νέες επενδύσεις δρομολογεί η Mediterra, θυγατρική εταιρεία της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, ενισχύοντας το χαρτοφυλάκιό της με καινοτόμα προϊόντα, αναδεικνύοντας τη φαρμακευτική διάσταση της μαστίχας και στοχεύοντας στην περαιτέρω ενδυνάμωση των εξαγωγών. Σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη της εταιρείας τα επόμενα χρόνια, αποτελεί η λειτουργία του Κέντρου Έρευνας Μαστίχας (ΚΕΜ) στην Καλλιμασιά της Χίου, το οποίο εγκαινιάστηκε το Σάββατο 29 Απριλίου και αναμένεται να βοηθήσει στον σχεδιασμό νέων προϊόντων σε κατηγορίες όπως φαρμακευτικά, καλλυντικά, προϊόντα στοματικής υγιεινής, συμπληρώματα διατροφής και παρα-φαρμακευτικά σκευάσματα. Το ΚΕΜ, επένδυση 3 εκατ. ευρώ, με ιδρυτικούς μετόχους την Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου (ποσοστό 36%), την Mediterra (ποσοστό 36%), την Iasis Pharma (ποσοστό 20%) την PharmaQ (ποσοστό 4%) και την Pharmagnose (ποσοστό 4%) έχει ήδη ξεκινήσει ένα πρόγραμμα πιλοτικών βιομηχανικών παραγωγών ενώ έχει λάβει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις διασφάλισης ποιότητας.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Γιάννης Μανδάλας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, η Mediterra από την ίδρυσή της το 2002 δεσμεύτηκε να μετατρέψει τη μαστίχα από τοπικό σε εθνικό και στη συνέχεια παγκόσμιο προϊόν. Να εμπλουτίζει και να εκσυγχρονίζει τις χρήσεις της, να εξελίσσει το success story, να στηρίζει την έρευνα και την καινοτομία. Το 2022 ο τζίρος της εταιρείας άγγιξε τα 11 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου ανήλθε σε περίπου 25 εκατ. ευρώ με τις πρώτες εκτιμήσεις για την φετινή χρονιά να κάνουν λόγο για θετικό πρόσημο στην πορεία των πωλήσεων. Ο ρυθμός ανάπτυξης της εταιρείας δεν διακόπηκε στη διάρκεια του έτους καθώς οδηγούν οι εξαγωγές της μαστίχας κυρίως ως πρώτη ύλη για την παραγωγή παρα-φαρμακευτικών προϊόντων. Σημαντική είναι η ζήτηση στην Ασία και στην Βόρεια Αμερική. Ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, η Νότια Κορέα, η Αυστραλία και η Ασία απορροφούν το 25% της παραγωγής μαστίχας για φαρμακευτικούς σκοπούς.
Σήμερα τα καταστήματα «mastihashop» της Mediterra σε όλη την Ελλάδα είναι οκτώ, εκ των οποίων δύο στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, χωρίς να περιλαμβάνεται μέχρι στιγμής η δημιουργία νέων στα σχέδια της διοίκησης. Την ίδια ώρα, η εταιρεία προετοιμάζεται για μια σημαντική επιχειρηματική κίνηση εκτός Ελλάδος, αντίστοιχη με αυτή που πραγματοποίησε στην Τουρκία μέσω συμμετοχής στην εταιρεία διανομής Mastiha Damla Sakiz, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες σε χώρες όπως: Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία αλλά και Κύπρο. Σημειώνεται ότι η Mediterra διέθετε καταστήματα στις παραπάνω χώρες τα οποία έκλεισαν λόγω της πανδημίας.
Επενδυτικό πρόγραμμα
Σε ό,τι αφορά στο επενδυτικό πρόγραμμα, όπως ανέφερε ο κ. Μανδάλας περίπου 2 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την ανακαίνιση του όμορου με το Κέντρο Έρευνας Μαστίχας κτιρίου όπου στεγάζονται οι παραγωγικές εγκαταστάσεις της εταιρείας, την αποκατάσταση όψεων του κτιρίου αλλά και την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών με στόχο την εξασφάλιση ενεργειακής επάρκειας. Παράλληλα, δρομολογούνται επενδύσεις 7-8 εκατ. ευρώ με χρονικό ορίζοντα υλοποίησης το 2030 με στόχο τη δημιουργία ενός οργανωμένου κόμβου εμπειρίας μαστίχας που θα περιλαμβάνει, κατάστημα «mastihashop», «mastiha cooking school» και «mastiha treatment centre». «Στα σχέδιά μας είναι να μπούμε στον χώρο των υπηρεσιών» σημείωσε ο κ. Μανδάλας. Επίσης, υπογράμμισε ότι θα αρχίσει να αναπτύσσεται στα Μαστιχοχώρια, μεταξύ Πυργίου και Ελάτας, ο πρώτος οργανωμένος μαστιχώνας συνολικής επιφάνειας 60 στρεμμάτων βιολογικά καλλιεργούμενος. Εκεί θα υπάρχει σταθμός παρατήρησης, όπου οι επισκέπτες θα ενημερώνονται για τον τρόπο παραγωγής της μαστίχας.
Αναφορικά με τα Μαστιχοχώρια Χίου, ο ίδιος ανέφερε ότι έχουν επανέλθει πλήρως μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές και συμπλήρωσε ότι «τα τελευταία πέντε χρόνια καταρρίπτονται ρεκόρ παραγωγών, κάθε χρόνο. Παράγονται 220 τόνοι ετησίως, οι οποίοι παραδίδονται στο Συνεταιρισμό με τη ζήτηση να ξεπερνά τους 300 τόνους». «Καταφέραμε τα τελευταία χρόνια να έχουμε υπερβάλλουσα ζήτηση που μας επιτρέπει να κάνουμε σημαντικές αλλαγές στην εμπορική μας πολιτική στο εξωτερικό» προσέθεσε.
Στο κωδικολόγιο της εταιρείας περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η τυποποιημένη τσίκλα ΕΛΜΑ, το μερίδιο αγοράς της οποίας διαμορφώνεται στο 6-7%. Σημειώνεται ότι τα κύρια κανάλια διάθεσης των προϊόντων μαστίχας της Mediterra είναι τα σούπερ μάρκετ απ' όπου προέρχεται το 30% των πωλήσεων, τα φαρμακεία, τα αεροδρόμια και η επιλεκτική διανομή.
Βάσιμες προσδοκίες για περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας το 2023 δημιουργούν τα μείγματα σκόνης μαστίχας σε φακελάκια. Συγκεκριμένα τον επόμενο μήνα, θα λανσαριστεί στην αγορά σκόνη μανταρινιού η χρήση της οποίας θα είναι ως πρώτη ύλη ζαχαροπλαστικής που θα διανέμεται στην λιανική και στην επαγγελματική αγορά. «Δεν θα μπούμε στη καλλιέργεια μανταρινιού αλλά θα προσπαθήσουμε να δώσουμε περισσότερες χρήσεις, όπως μαρμελάδα μανταρίνι και τσίκλα μανταρίνι». Παράλληλα, τα σχέδια της Mediterra περιλαμβάνουν και την διάσωση του Προβάτου Χιακής Φυλής. «Την προηγούμενη εβδομάδα αγοράσαμε τα πρώτα 25 χιώτικα πρόβατα και στόχος είναι σε πρώτη φάση να φτάσουμε σε 70 - 75. Δημιουργούμε πιλοτικό στάβλο επίδειξης και μέσα στην επόμενη διετία - τριετία θα δούμε τι άλλο θα μπορέσουμε να κάνουμε» τόνισε ο CEO της εταιρείας.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!