Οι τιμές των καπνών, αλλά και των κυριότερων υλικών φιλτροποιΐας, ξεπέρασαν κατά πολύ τις αρχικές εκτιμήσεις του ομίλου Καρέλια το 2022, ο οποίος «αναγκάστηκε» να προβεί σε αυξήσεις των εργοστασιακών τιμών στις περισσότερες αγορές της, ενώ στην Ελλάδα και στη Βουλγαρία ακολούθησε πιο συντηρητική πολιτική τιμών, προκειμένου να μην... απειληθούν τα μερίδια αγοράς της.
Με αυτή τη στρατηγική, σε συνδυασμό με την αύξηση του όγκου πωλήσεων στην Ελλάδα και στις περισσότερες διεθνείς αγορές, όπως επίσης και τη σημαντική ανάκαμψη της ταξιδιωτικής κίνησης, η εταιρεία εμφάνισε αύξηση του καθαρού της τζίρου κατά 12,61%, στα €257 εκατ. Σε ό,τι αφορά τον δημοσιευμένο κύκλο εργασιών (που περιλαμβάνει και τους φόρους), αυτός διαμορφώθηκε σε €1,265 δισ.
Η εικόνα στην Ευρώπη
Ειδικότερα οι όγκοι πωλήσεων στα τσιγάρα κινήθηκαν ανοδικά στα κράτη - μέλη της Ε.Ε., (με ιδιαίτερα θετική πορεία σε Ισπανία, Αυστρία, Τσεχία και Σλοβακία) και στην Ανατολική Ευρώπη (κυρίως Γεωργία και Μολδαβία), αλλά και στην αγορά ταξιδιωτικής λιανικής της Τουρκίας και των υπολοίπων χωρών της Μέσης Ανατολής, αντισταθμίζοντας έτσι την μικρή ποσοστιαία μείωση του όγκου πωλήσεων στις χώρες της Βορείου και Δυτικής Αφρικής.
Παράλληλα στις βαλκανικές χώρες αξιοσημείωτη πορεία, κατέγραψε ο Όμιλος στη Βουλγαρία, τη Σερβία, τη Βοσνία και το Μαυροβούνιο, ενώ στην Αλβανική αγορά σημειώθηκε μικρή πτώση όγκου πωλήσεων.
Επίσης, λόγω των περιορισμών στη μετακίνηση ταξιδιωτών από και προς την Κίνα, εξαιτίας αυξημένων κρουσμάτων COVID-19, οι όγκοι πωλήσεων στις αγορές Duty Free της Άπω Ανατολής παρουσίασαν μείωση.
Στα ίδια επίπεδα το στριφτό τσιγάρο
Οι πωλήσεις καπνού για στριφτό τσιγάρο στις διεθνείς αγορές διατηρήθηκαν στα επίπεδα του 2021, αφού οι αυξήσεις όγκου σε Αυστρία, Σερβία, Μαυροβούνιο και Τουρκία αντισταθμίστηκαν από μειωμένους όγκους σε Αλβανία και Ισραήλ, ενώ στην Βουλγαρία διατηρήθηκε ο υψηλός όγκος πωλήσεων της χρήσης 2021.
Η ελληνική αγορά
Στην ελληνική αγορά καταγράφηκε αύξηση 5% στους όγκους πωλήσεων στα τσιγάρα, με αξιοσημείωτη θετική πορεία στις premium οικογένειες George Karelias and Sons και Karelia S, σταθερότητα στις οικογένειες σημάτων μέσης λιανικής τιμής, ενώ συνεχίστηκε η πτωτική πορεία στα οικονομικότερα σήματα.
Στον καπνό οι όγκοι κινήθηκαν στα υψηλά επίπεδα του 2021. Επίσης, η έκρηξη της ταξιδιωτικής κίνησης αποτέλεσε τον κινητήριο μοχλό ώστε οι πωλήσεις της Καρέλιας στα καταστήματα αφορολογήτων (Duty Free) σε αεροδρόμια, λιμάνια και χερσαία σύνορα της χώρας να καταγράψουν διπλασιασμό.
Από τα μέσα του 2022 η εταιρεία ξεκίνησε τη νέα της συνεργασία για την εισαγωγή και διανομή στη χώρα μας των πούρων του οίκου Dannemann, και σε συνδυασμό με τη θετικότατη πορεία των πούρων Villiger, κατέστησαν την Καρέλιας έναν από τους βασικότερους διανομείς της συγκεκριμένης αγοράς.
Που αποδίδεται η μικρή κάμψη στην κερδοφορία
Λόγω των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες, στα κόστη ενέργειας και μεταφορών, το μικτό περιθώριο (επί καθαρού κύκλου εργασιών) του ομίλου υπέστη μείωση από 54,1% το 2021 σε 50,7% το 2022.
Σε ό,τι αφορά τα κέρδη προ φόρων του Ομίλου, αυτά παρουσίασαν ελαφρά μείωση (-3%, στα €111,17 εκατ.) λόγω χαμηλότερων θετικών συναλλαγματικών διαφορών σε σχέση με το 2021, αλλά και της συγκυριακής δυσμενέστερης αποτίμησης των επενδύσεων σε αμοιβαία κεφάλαια ομολόγων υψηλής πιστοληπτικής διαβάθμισης, αποτέλεσμα των συνεχών αυξήσεων των επιτοκίων στην Ευρωζώνη και Η.Π.Α. Οι δύο αυτές παράμετροι υπερκέρασαν τις αυξημένες αποδόσεις από τις τραπεζικές καταθέσεις της εταιρείας και των επενδύσεων σε νέα κρατικά και εταιρικά ομόλογα με αυξημένη απόδοση.
Μέρισμα
Το Δ.Σ. της εταιρείας θα προτείνει στην επόμενη Τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων, που θα συγκληθεί την 9η Ιουνίου 2023, τη διανομή μερίσματος, συνολικού ποσού €32,568 εκατ. που αντιστοιχεί σε μικτό μέρισμα €11,80 ανά μετοχή, με τη μερισματική απόδοση να διαμορφώνεται στο 4,07%.
Η πρώτη εικόνα του 2023
Τα πρώτα στοιχεία της φετινής χρονιάς στην ελληνική αγορά δείχνουν αύξηση του όγκου πωλήσεων στα τσιγάρα και σταθερότητα στον καπνό για στριφτό. Παρότι η Καρέλιας αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από εναλλακτικά προϊόντα παροχής νικοτίνης, τα σήματά της δείχνουν ισχυρή ανθεκτικότητα και συνεχίζουν την ανοδική πορεία των προηγούμενων ετών από πλευράς όγκου και εσόδων.
Παράλληλα, οι προβλέψεις για την τουριστική κίνηση το 2023 είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες, κατά συνέπεια αναμένει αυξημένες πωλήσεις στα καταστήματα ταξιδιωτικής λιανικής. Ο όγκος πωλήσεων στις διεθνείς αγορές κινείται στα υψηλά επίπεδα του 2022, με αύξηση πωλήσεων στις αγορές της Άπω Ανατολής μετά από αρκετό διάστημα, αλλά και στα καταστήματα ταξιδιωτικής λιανικής της Τουρκίας, των χωρών του Περσικού Κόλπου και της Αιγύπτου.
Ικανοποιητική πορεία αναμένεται και στις βαλκανικές αγορές, όπου, όμως, οι πρόσφατες αυξήσεις στη φορολογία καπνικών προϊόντων στη Βουλγαρία και την Αλβανία, από τη μία δίνουν τη δυνατότητα για μικρές αυξήσεις στις εργοστασιακές τιμές, από την άλλη όμως εγκυμονούν κινδύνους αποσταθεροποίησης της αγοράς και αλλαγής των τάσεων των μεριδίων, όπως επισημαίνει η διοίκηση της βιομηχανίας.
Σημειώνεται τέλος ότι, από τα τέλη του 2022, έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις με σκοπό την αύξηση της δυνατότητας παραγωγής στα προϊόντα που προορίζονται κυρίως για τις αγορές της Ε.Ε καθώς και για χώρες στις οποίες νέες αντικαπνιστικές νομοθετικές παρεμβάσεις αλλάζουν τη μορφή των συσκευασιών.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!