Νέα
  • ΓΔ: 1450.81 -0.38%
  • Τζίρος: 326,58 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

SKAG: Μια ιστορία γραμμένη σε... τετράδιο - Από την οικοτεχνία του 1956 στη σύγχρονη βιομηχανία

Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της SKAG, Πόπη Σκαγιά και ο Οικονομικός Διευθυντής της SKAG, Θοδωρής Σκαγιάς

Η ιστορία της SKAG, Θ. Κ. Σκαγιάς ΑΒΕΕ, ξεκινάει το καλοκαίρι του 1956, όταν ο Θεόδωρος Σκαγιάς ανοίγει στην Σεβαστοπούλου 18 στους Αμπελοκήπους, κάτω από σπίτι που έμενε, μια οικοτεχνία. Εκεί έβαλε τα πρώτα μηχανήματα, μια ρηγωτική μηχανή για αρχή, μετά μια γκιλοτίνα που έκοβε το χαρτί, τους πρώτους πάγκους.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 κατασκεύασε το περίφημο πλαστικό τετράδιο Super Διεθνές με την πλαστική περαστή ετικέτα.

Σύντομα η εταιρεία πήγε σε μεγαλύτερους χώρους στην οδό Κολοκυνθού και το 1971 μεταστεγάστηκε σε ιδιόκτητο κτίριο στο Κρυονέρι. Το 1973 έγινε ανώνυμη εταιρεία και κατασκευάστηκε το πρώτο εργοστάσιο το οποίο τελειοποιήθηκε το 1978.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι το 1980 η εταιρεία παρήγαγε πάνω από 32 εκατομμύρια τετράδιο τον χρόνο, καθώς μπορεί ο πληθυσμός της χώρας μας να ήταν τότε περίπου 6,5 εκατ. άτομα, ωστόσο, το 35%-40% ήταν παιδιά.

Το 1989 έγινε η πρώτη εξαγωγή της εταιρείας, η οποία αφορούσε σε κλασέρ γραφείου. Μέσα σε τρία χρόνια οι εξαγωγές ανέρχονταν στο 25% του τζίρου της.

Το 1995 κατασκευάστηκε και το δεύτερο εργοστάσιο στο Κρυονέρι. Το 2008, λίγο πριν ξεκινήσει η μεγάλη οικονομική κρίση στη χώρα μας, υλοποιήθηκε επενδυτικό πλάνο ύψους 4,5-5 εκατ. ευρώ, το οποίο αφορούσε σε νέες μηχανές, καθιστώντας την SKAG μια βιομηχανία με δυνατότητες πέραν της Ελλάδας.

Το 2012 η εταιρεία εξέλιξε τις δραστηριότητες της με ψηφιακά μηχανήματα, ενώ το 2019 απέκτησε νέα ψηφιακά, πλήρως αυτοματοποιημένα μηχανήματα εκτύπωσης και φινιρίσματος.

Με 102 άτομα προσωπικό και μια υπερσύγχρονη ιδιόκτητη βιομηχανική μονάδα παραγωγής 24.000 τ.μ. στο Κρυονέρι Αττικής, που διαθέτει χώρους αποθήκευσης και διανομής, η SKAG αποτελεί σήμερα την πρώτη και άκρως ανταγωνιστική επιλογή για την εγχώρια παραγωγή με δυναμικότητα:

  • 70.000 τετράδια/ημέρα
  • 25.000 κλασέρ γραφείου/ημέρα
  • 15.000 ντοσιέ λάστιχο/ημέρα
  • 20.000 μπλοκ γραφής/ημέρα

Η SKAG αποτελεί ιδρυτικό μέλος της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, ενώ διαθέτει πιστοποίηση από την EUROCERT για την Ιδιοκτησία, Παραγωγή και Φορολογική της έδρα στην Ελλάδα. Επιπλέον, έχει πιστοποιηθεί με το ISO 9001:2015 (Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας), ISO 14001:2015 (Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης), ISO 45001:2018 (Σύστημα Διαχείρισης Υγείας και Ασφάλειας), ενώ διαθέτει το Πρότυπο Αξιολόγησης ETHOS PLATINUM, το οποίο σχετίζεται με το Σύστημα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, που εφαρμόζει.

Βασικές αρχές

Οι σημερινοί διοικούντες σημείωσαν ότι από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της, η εταιρεία έδωσε έμφαση σε τρεις βασικές αρχές:

Την ασφάλεια: “Επειδή οι περισσότεροι καταναλωτές των προϊόντων της είναι παιδιά είμαστε εξαιρετικά αυστηροί στις πρώτες ύλες κάνουμε αυστηρά τεστ, ό,τι και να μας λένε οι προμηθευτές” αναφέρθηκε χαρακτηριστικά προσθέτοντας ότι “είμασταν οι πρώτοι που φέραμε το 2006-2008 στην επικαιρότητα το θέμα καδμίου στα τετράδια - να το ελέγχει , δηλαδή, το κράτος, γιατί είναι πολύ καρκινογόνο”. Η SKAG πέτυχε να αποκλείσει από την ελληνική αγορά τετράδια με κάδμιο στο εξώφυλλο,

Την αντοχή: Να δημιουργεί δηλαδή προϊόντα value for money, “να μην χρειάζεται συνέχεια να αλλάζεις το τετράδιο - και αφού χρησιμοποιηθεί, να το βρεις όταν φθάσεις και σε μεγαλύτερη ηλικία”. Το σχολικό τετράδιο αγοράζεται για να αντέξει 8 μήνες και
είναι σημαντικό να διαθέτει χαρτί με προδιαγραφές που να αντέχει στο σβήσιμο με γόμα και εξώφυλλα που θα μείνουν γερά για όλη τη σχολική χρονιά” επισημάνθηκε.

Την βιωσιμότητα: “Προσέχουμε πολύ τι εισάγουμε για την παραγωγή του χαρτιού”. Ανέφεραν ακόμη ότι η εταιρεία από το 1973 ανακυκλώνει χαρτί, PP, PVC, μέταλλο.

Δηλαδή όλα τα υπολείμματα παραγωγής ανακατευθύνονται σε άλλες αγορές π.χ. παρασκευή υποπροϊόντων χαρτιού. Εξάλλου πρώτη η SKAG έφερε το 1987 ανακυκλώσιμο χαρτί από Ελβετία, για την παραγωγή τετραδίων.

Τέλος η εταιρεία χρησιμοποιεί χαρτί που δεν περιέχει χλώριο. Το χαρτί που εισάγει είναι από καλλιεργημένα δάση (FSC ή PEFC), συμβάλλοντας στην υπεύθυνη διαχείριση δασών και νερού. Η λεύκανση γίνεται με οξυγόνο και όζον.

Η νέα ταυτότητα

Χθες η διοίκηση της SKAG παρουσίασε τη νέα της ταυτότητα. Ειδικότερα, έπειτα από 67 χρόνια παρουσίας, η ελληνική οικογειακή επιχείρηση, θέλοντας να βάλει σε…τάξη τα 27 υπο-brands που έχει κάτω από την ομπρέλα της και να κατανοήσει καλύτερα ο καταναλωτής τι είναι προϊόν της SKAG και τι όχι, δημιούργησε μια νέα στρατηγική που έχει 4 βασικούς πυλώνες με το motto "get inspired".

  • SKAG Learn (Μάθηση): χαρτικά προϊόντα γραφής και μάθησης όπως τετράδια κλασσικά και θεματικά, σχολικά βοηθήματα κλπ.
  • SKAG Plan (Οργάνωση): προϊόντα οργάνωσης και αρχειοθέτησης όπως κλασέρ γραφείου, ντοσιέ με λάστιχο, κουτιά PP αρχειοθέτησης, θήκες, φακέλοι κλπ.
  • SKAG Create (Δημιουργία): προϊόντα ζωγραφικής και είδη χειροτεχνίας όπως μπλοκ ζωγραφικής, ακουαρέλες, πινέλα, χρώματα κλπ.
  • SKAG Play (Παιχνίδι): προϊόντα που σχετίζονται με το παιχνίδι -κλασσικά, δημιουργικά και τεχνολογίας

Οι δύο πρώτοι πυλώνες καλύπτουν περίπου το 75% του τζίρου της εταιρείας στην Ελλάδα (Οργάνωση 40% και Μάθηση 35%), ενώ ακολουθούν Δημιουργία με 10% και Παιχνίδι με περίπου 5%, ενώ στο 10% των συνολικών πωλήσεων της SKAG ανέρχονται οι εξαγωγές.

Εξαγωγές

Σε ό,τι αφορά τους προορισμούς της εταιρείας, η Κύπρος αποτελεί τη βασική αγορά για την SKAG, ενώ ακολουθούν Βαλκάνια (Βουλγαρία, Ρουμανία) και η Μάλτα.

Παράλληλα η εταιρεία έχει και μεμονωμένους πελάτες σε χώρες όπως η Αίγυπτος, η Ιαπωνία (με μπλε τετράδια και φακέλους…δικογραφίας), η Πορτογαλία, η Αγγλία (πιο παλιά) και η Ρωσία (πριν το εμπάργκο).

Φασόν

Παρότι ο βασικός στόχος της SKAG είναι τα branded προϊόντα, εντούτοις συνεχίζει και κάνει φασόν για κάποιους μεγάλους πελάτες (π.χ. super market, ή πολυκαταστήματα) με έναν τζίρο που αγγίζει το 5% του συνολικού.

Το 77%-80% των πωλήσεων γίνεται στα περίπου 25.000 βιβλιοχαρτοπωλεία με τα οποία συνεργάζεται και το υπόλοιπο 20%-23% αφορά σε παράλληλες αγορές (πολυκαταστήματα, σούπερ μάρκετ, PL).

Η CEO της εταιρείας, Πόπη Σκαγιά, ανέφερε μεταξύ άλλων κάποιες συνεργασίες με ΔΕΛΤΑ και Chipita.

Οι φετινές εκτιμήσεις

Σύμφωνα με τη διοίκηση, η SKAG, η οποία κατέχει ένα μερίδιο αγοράς 40-45% στον κλάδο, έχει θέσει ως φετινό στόχο την ανάπτυξη 13% σε όγκους και 10% σε τζίρο (πέρυσι ανήλθε σε €9,07 εκατ. από €8,74 εκατ. το 2021 και €7,2 εκατ. το 2020) και σε βελτιωμένο EBITDA, μετά την πτώση πέρυσι αφού διακρίνεται καλύτερη εικόνα σε ό,τι αφορά το κόστος των πρώτων υλών.

Τονίστηκε ότι η εταιρεία προχώρησε στην πρώτη της ανατίμηση το Νοέμβριο του 2021 για να ακολουθήσει πέρυσι άλλη μία, συνολικού ύψους και οι δύο μαζί γύρω στο 25%.

Επενδύσεις

Σχετικά με το επενδυτικό πλάνο, μετά τις επενδύσεις ύψους €2,5 εκατ. που υλοποίησε την περίοδο 2019-2022 αγοράζοντας μέσα στην πανδημία νέα μηχανή για χρυσοτυπία spot για ανάγλυφα τετράδια - και συμπληρωματικές μηχανές για συμπλήρωμα του portfolio, για φέτος ήδη τρέχουν επενδύσεις €500 χιλ. που αφορούν στο rerbranding.

Όπως ανέφερε ο CFO και procurement director της εταιρείας, Θοδωρής Σκαγιάς, "για το 2023 σχεδιάζουμε μια επένδυση €3 εκατ. για την αγορά νέας εκτυπωτικής μηχανής, ενώ παράλληλα επενδύουμε και στην πράσινη ενέργεια. Θα εγκαταστήσουμε φωτοβολταϊκό για να έχουμε ενέργεια για ιδιόχρηση και να αποφύγουμε το ρίσκο στις διακυμάνσεις των τιμών ρεύματος που αντιμετωπίσαμε πέρυσι".

Συσκευασίες και ειδικές ψηφιακές εκτυπώσεις 

Σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα η SKAG θέλει να επεκτείνει περαιτέρω τις δραστηριότητές της στους τομείς της συσκευασίας – μιας διαχρονικά αυξανόμενης κατηγορίας που αγγίζει πολλούς κλάδους όπως π.χ. ζαχαροπλαστεία, καλλυντικά φάρμακα κ.ά. – και των ειδικών ψηφιακών εκτυπώσεων.

Η επέκταση σε άλλους τομείς αποτελεί μονόδρομο για μια εταιρεία η οποία έχει φτάσει να παράγει 8 εκατ. τετράδια τον χρόνο, όταν το 1980 η παραγωγή ξεπερνούσε τα 32 εκατομμύρια.

Η διαμάχη με την Jumbo 

Τέλος, σε ό,τι αφορά τη διαμάχη της εταιρείας με την Jumbo, η οποία ξεκίνησε πριν από 4 χρόνια περίπου, η κα Σκαγιά υπογράμμισε ότι η αγωγή αφορά στη διεκδίκηση €2 εκατ., "τον τζίρο δηλαδή που έκανε η Jumbo από τα σχέδια που αντέγραψε στα τετράδια university. Πρόκειται για ένα κατοχυρωμένο σχήμα από το 1986. Με συγκεκριμένη γραμματοσειρά και συγκεκριμένο οπτικό και ηχητικό σχήμα. Δεν είναι ένα απλό σχέδιο, αλλά συγκεκριμένο σχήμα".

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ