Παρότι βρέθηκε πολύ κοντά στην…εξαφάνιση της από το ελληνικό επιχειρείν, ένας Τούρκος ανέλαβε να τη βγάλει από το αδιέξοδο και να επαναφέρει σταδιακά ένα ιστορικό brand στους πρωταγωνιστές του κλάδου του.
Ο λόγος για την Καλλιμάνης, μια εταιρεία που δημιουργήθηκε πριν από 67 χρόνια στο Αίγιο και η οποία μετά από μία δεκαετία οικονομικών περιπετειών, βρήκε…σανίδα σωτηρίας στον Niyazi Önen, επικεφαλής του τούρκικου Ομίλου Dardanel που είναι από πέρυσι ο νέος ιδιοκτήτης της αχαϊκής βιομηχανίας κατεψυγμένων αλιευμάτων.
Αξίζει να αναφερθεί ότι πέρυσι ο όμιλος εταιρειών Dardanel Önentaş συμπεριλήφθηκε στον χρηματιστηριακό δείκτη BIST 50 Index, που περιλαμβάνει τις 50 εισηγμένες εταιρείες με την μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση και τον μεγαλύτερο όγκο συναλλαγών στο Istanbul Stock Exchange.
Η αποτυχημένη απόπειρα της Pillarstone
Θυμίζουμε ότι η Καλλιμάνης εμφάνιζε το 2014 έναν τζίρο άνω των 42 εκατ. ευρώ - φιγουράροντας, όπως αναφερόταν, μεταξύ των 40 κορυφαίων εταιρειών στον εγχώριο κλάδο τροφίμων-ποτών με μερίδιο 25% στην αγορά που δραστηριοποιείται - για να βρεθεί τη διετία 2020-2021 με πωλήσεις 1-2 εκατ. Ευρώ και 62,3 εκατ. ευρώ χρέη σε τραπεζικά δάνεια.
Η πρώτη απόπειρα διάσωσης της εταιρείας ξεκίνησε το 2017 από την πλατφόρμα διαχείρισης προβληματικών δανείων, Pillarstone με σύμβουλο αναδιάρθρωσης τον γνωστό από τη Novartis, Κωνσταντίνο Φρουζή. H συμφωνία με την Pillarstone προέβλεπε χρηματοδότηση 10-12 εκατ. ευρώ ως κεφάλαιο κίνησης, διαγραφή δανείων πάνω από το 50% και ρύθμιση του υπολοίπου, μέσω του άρθρου 106, με παράλληλη μεταβίβαση του 99% του μετοχικού της κεφαλαίου υπό τη διαχείριση της πλατφόρμας και των τραπεζών.
Μάχη στρατηγικών επενδυτών
Ωστόσο το σχέδιο αυτό δεν προχώρησε και από τα τέλη του 2018 ξεκίνησε ένας νέος κύκλος αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή.
Πληροφορίες θέλουν να εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από το επενδυτικό fund SMERemediumCap (SMERC) του Νίκου Καραμούζη, την βουλγαρική Impala (του επιχειρηματία Δημήτρη Βιντζηλαίου, νέου ιδιοκτήτη της Creta Farms), και από ένα ακόμη fund από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Ωστόσο στη “μάχη” επικράτησε η τουρκική Dardanel, η οποία, μετά από διαδικασίες που ξεκίνησαν την άνοιξη του 2021 και ολοκληρώθηκαν το καλοκαίρι του 2022, έθεσαν από το περασμένο φθινόπωρο σε εφαρμογή το πλάνο τους για να αναγεννήσουν την Καλλιμάνης.
Το σχέδιο της Dardanel
Οι κύριοι στόχοι που έθεσε η νέα διοίκηση της Καλλιμάνης μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών επικύρωσης της συμφωνίας εξυγίανσης και την είσοδο στο μετοχικό του Ομίλου Dardanel ήταν:
- η ανάπτυξη του brand Καλλιμάνης σε HoReCa και Retail στην Ελλάδα
- η διεύρυνση των υφιστάμενων σειρών προϊόντων με νέους κωδικούς
- η είσοδος σε νέες κατηγορίες αλιευμάτων
- η ανάπτυξη των εξαγωγών
Παράλληλα, στο επίκεντρο όλων των δραστηριοτήτων παραμένει η πλήρης αξιοποίηση των μονάδων παραγωγής της εταιρείας στο Αίγιο, που αποτελούσε και επιθυμία του ιδρυτή της Dardanel, Niyazi Önen με στόχο να ενισχυθεί η τοπική απασχόληση, όπως επίσης και η επέκταση των εξαγωγών.
Η επέκταση και ενίσχυση του portfolio αποτέλεσε από την αρχή βασική προτεραιότητα για την Dardanel, ενεργοποιώντας ξανά σταδιακά όλες τις γραμμές παραγωγής των εγκαταστάσεων του Αιγίου, και υλοποιώντας παράλληλα ένα εκτενές επιχειρηματικό πρόγραμμα, με στόχο να επιστρέψει το brand στην κορυφή της κατηγορίας.
Αρχή με κοινό περίπτερο στη SIAL
Από τις πρώτες εκθέσεις που βγήκε η νέα Καλλιμάνης φάνηκε το πλάνο που υλοποιεί ο Niyazi Önen με την πολύτιμη αρωγή ενός ανθρώπου που γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα την ελληνική εταιρείας, της Ντίνας Καλλιμάνη.
Η αρχή έγινε τον περασμένο Οκτώβριο, στην SIAL 2022, όπου Καλλιμάνης και Dardanel συμμετείχαν με κοινό περίπτερο παρουσιάζοντας τους πρώτους κωδικούς στα έτοιμα γεύματα, όπως είναι
- Γαρίδες σπαγγέτι
- Γαρίδες σαγανάκι
- Λιγκουίνι με αχιβάδες
- Χταπόδι με κοφτό μακαρονάκι
Νέα εταιρική ταυτότητα
Τον αμέσως επόμενο μήνα, η Καλλιμάνης ανακοίνωσε την πλήρη ανανέωση της εταιρικής της ταυτότητας. Στο νέο λογότυπο πρωταγωνιστεί το όνομα Καλλιμάνης, το οποίο στη συνείδηση των καταναλωτών παραμένει πάντα συνώνυμο με την ευρύτερη κατηγορία των ψαριών και θαλασσινών, αλλά και την καινοτομία και την παραδοσιακά υψηλή ποιότητα των προϊόντων της εταιρείας.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, "η προσέγγιση, μεταφέρει την έμφαση στο ίδιο το όνομα, ενώ οι γραμμές έχουν ως πηγή έμπνευσης τις καμπύλες που δημιουργούνται από την ουρά των ψαριών, με στόχο να αναδείξουν τη θεμελιώδη σχέση της εταιρείας με τη θάλασσα. Αντίστοιχα, ενισχύοντας περαιτέρω την ταυτότητα του brand, το νέο λογότυπο περιλαμβάνει αναφορά στη χρονολογία ίδρυσης της εταιρείας ("Από το 1956"), ως υπενθύμιση της μακράς εμπειρίας της Καλλιμάνης στον κλάδο των κατεψυγμένων ψαριών και θαλασσινών, αλλά και στη μακροχρόνια σχέση αγάπης και εμπιστοσύνης που έχει χτίσει με τους καταναλωτές εδώ και 65 χρόνια”.
Νέες συσκευασίες
Τον Δεκέμβριο η εταιρεία ανακοίνωσε τις νέες συσκευασίες για ολόκληρη την προϊοντική της γκάμα. Πρόκειται για το επόμενο βήμα στη διαδικασία της δυναμικής ανανέωσης του brand, μετά την ανακοίνωση της νέας εταιρικής ταυτότητας.
Όπως ανέφερε η διοίκηση “οι συσκευασίες χαρακτηρίζονται από σαφή χρωματική κωδικοποίηση για κάθε προϊοντική υπό-κατηγορία, τα φυσικά αλιεύματα, τα παναρισμένα προϊόντα και τα ημιέτοιμα γεύματα, δημιουργώντας έτσι μια ξεκάθαρη εικόνα στο ράφι του σουπερμάρκετ. Επίσης, οι νέες συσκευασίες ενσωματώνουν περισσότερες πληροφορίες γύρω από τα προϊόντα και γύρω από την υπεύθυνη αλιεία, μία από τις βασικές αρχές του brand Καλλιμάνης στην επιλογή πρώτων υλών. Στόχος είναι να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές για τα οφέλη των κατεψυγμένων θαλασσινών και ψαριών, αλλά και σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθεί στην επιλογή - παραγωγή των προϊόντων, για να εξασφαλίζει την υψηλή ποιότητα που τα χαρακτηρίζει ανέκαθεν”.
«Ιστορίες της Θάλασσας»
Η Καλλιμάνης, στο πλαίσιο επιστροφής της στην αγορά, υποδέχτηκε το 2023 με καινούργια τηλεοπτική επικοινωνία, με τίτλο "Ιστορίες της Θάλασσας". Τα προϊόντα Καλλιμάνης “πρωταγωνιστούν σε μία παραγωγή, στο κέντρο της οποίας είναι η θάλασσα.
Οι θαλασσινές γεύσεις και η νοστιμιά που φέρνει στο τραπέζι των καταναλωτών η εταιρεία, δίνουν το έναυσμα για να ξεκινήσει από τους ήρωες της ταινίας ένα ταξίδι, και μαζί τους να ταξιδέψουν και οι θεατές”. Η καμπάνια ξεκίνησε στις αρχές Φεβρουαρίου και συνεχίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της Σαρακοστής, με πολλαπλά τηλεοπτικά σποτ να προβάλουν την εκτενή γκάμα της Καλλιμάνης”.
Η παρουσία στην Gulfood και η διείσδυση στη Μ. Ανατολή
Τον περασμένο Φεβρουάριο η Καλλιμάνης συμμετείχε στην 28η έκθεση Gulfood, η οποία φιλοξένησε πάνω από 80.000 χιλιάδες επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Στην έκθεση αυτή, η Καλλιμάνης ανέδειξε τον ευρύτερο κλάδο των κατεψυγμένων ψαριών και θαλασσινών ως ένα σημαντικό εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, ενώ οι επαγγελματίες που επισκέφθηκαν το περίπτερο της εταιρείας, είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για την διευρυμένη γκάμα προϊόντων ειδικά σχεδιασμένη για τις αγορές του λιανεμπορίου και της μαζικής εστίασης του εξωτερικού. Επιπλέον αποτέλεσε ευκαιρία για την προβολή και προώθηση των προϊόντων της στις διεθνείς αγορές που αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς στόχους για την ανάπτυξή της. Η εταιρεία ενίσχυσε και την εξωστρέφειά της στις αγορές του εξωτερικού, καλλιεργώντας συνεργασίες και σχέσεις που θα συνεισφέρουν στην διείσδυση της Καλλιμάνης στις αγορές της Μέσης Ανατολής.
Είσοδος στον τόνο
Πριν από δύο εβδομάδες περίπου, η Καλλιμάνης ανακοίνωσε την επέκταση της γκάμας των προϊόντων της, προσθέτοντας σε αυτή την κατηγορία του κονσερβοποιημένου τόνου στην οποία έχει μεγάλη τεχνογνωσία η Dardanel. Η νέα σειρά περιλαμβάνει προϊόντα τόνου (σε ελαιόλαδο, σε νερό, καπνιστό και κομμάτια κιτρινόπτερου τόνου) και τονοσαλάτες (με καλαμπόκι και Μexicana), οι οποίες αποτελούν ένα έτοιμο πλήρες θρεπτικό γεύμα για extra ευκολία κατανάλωσης on the go.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, “η πρώτη ύλη του τόνου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή όλων των κωδικών προέρχεται από ελεύθερη αλιεία και πιστοποιείται με τα πρότυπα Dolphin Safe και Friends of the Sea, ενισχύοντας τη δέσμευση της Kallimanis για βιώσιμη ανάπτυξη. Σημειώνεται ότι ο τόνος έχει υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη και Ω3 και καταψύχεται αμέσως μετά την αλίευσή του, επί του πλοίου, διατηρώντας έτσι τη φρεσκάδα και τα θρεπτικά συστατικά του.
Στην Food Expo 2023 παρουσιάστηκε όλη η γκάμα
Τέλος, στην Food Expo 2023, τη μεγαλύτερη έκθεση Τροφίμων και Ποτών στην Ν.Α. Ευρώπη, που πραγματοποιήθηκε 18-20 Μαρτίου, οι επισκέπτες του περίπτερου της Καλλιμάνης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά όλη την ανανεωμένη και διευρυμένη προϊοντική γκάμα της εταιρείας, που περιλαμβάνει φυσικά, φρεσκοκατεψυγμένα αλιεύματα (ψάρια και θαλασσινά), αλλά και τις νέες σειρές προϊόντων, όπως φιλέτα ψαριών, πανέ, ημιέτοιμα και έτοιμα γεύματα.
Εν αναμονή των επόμενων κινήσεων από τον Niyazi Önen και την Ντίνα Καλλιμάνη…
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!