Με ανάπτυξη 6,7% (στα €61,1 εκατ.) έκανε ποδαρικό στο α’ τρίμηνο του 2023 (έως 26/3) της αγοράς eGrocery, στην οποία περιλαμβάνεται το 88% των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ και quick commerce συνεργασιών.
Αυτό ανέφερε στην παρουσίαση που έκανε στο Shopper Trends Event 2023 που διοργάνωσε η NielsenIQ, ο ιδρυτής της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής, ο οποίος πρόσθεσε ότι οι παραγγελίες αυξήθηκαν κατά 7,7% σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2022 φθάνοντας τις 790.000.
Πρόκειται, πάντως, για αύξηση η οποία οφείλεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις, καθώς τα τεμάχια στο μέσο καλάθι των καταναλωτών ήταν μειωμένα κατά 10% (και η αξία κατά 1%), ενώ η μέση τιμή του καλαθιού (€2,37) ήταν υψηλότερη σε ποσοστό 10,2%.
Η εικόνα ανά κατηγορία
Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες, σχεδόν όλες ενισχύθηκαν σε αξία (με εξαίρεση αυτήν των συσκευασμένων τροφίμων), χάρη και κυρίως στις ανατιμήσεις, ενώ σε όγκους η εικόνα ήταν μικτή:
Μειωμένες προωθητικές ενέργειες
Σχετικά με τις προωθητικές ενέργειες η μέση έκπτωση ανήλθε στο 32,2% (-8,3 μονάδες σε ετήσια βάση).
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η αυξημένη συμμετοχή των PL και στον online τζίρο των super markets (μερίδιο 15,2%, +1,5 μονάδες) αλλά και στα τεμάχια (μερίδιο 18,7%, +1,4 μονάδες).
Σκέψεις για έξτρα χρεώσεις
Κορυφαία στελέχη του retail επισημαίνουν ωστόσο ότι το ποσοστό του online επί του συνολικού τζίρου εξακολουθεί να είναι χαμηλό και το κυριότερο ότι πρόκειται για μία υπηρεσία που είναι ζημιογόνα για τις αλυσίδες. Και αυτό επειδή το κόστος για τον retailer από την λήψη της παραγγελίας μέχρι την παράδοση των προϊόντων στον πελάτη είναι διόλου ευκαταφρόνητο και δεν περνάει με αυξημένες χρεώσεις στον τελικό καταναλωτή.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που έχουν πέσει εδώ και καιρό στο τραπέζι αρκετών retailers η επιβολή χρεώσεων για τις online παραγγελίες, η οποία μπορεί να φθάνει ακόμη και το 10% της παραγγελίας προκειμένου να μην είναι ζημιογόνα η υπηρεσία διανομής για την αλυσίδα.
Σίγουρα, σε μία περίοδο έντονων πληθωριστικών πιέσεων, μια τέτοια κίνηση μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τον συγκεκριμένο τομέα. Ωστόσο, η κάθε αλυσίδα κάνει προσεκτικές αναλύσεις για το τι μπορεί να χάσει από το online σε ενδεχόμενο επιβολής έξτρα χρεώσεων και τι μπορεί να κερδίσει από την αποφυγή ζημιών που ενέχει συνήθως η υπηρεσία αυτή.
Τα αναπάντητα ερωτήματα στο παγκόσμιο εμπόριο
Σύμφωνα με τον κ. Γκεζερλή, το omni-channel retail είναι «χαλασμένο» σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στην σημερινή εποχή που μιλάμε για AI και για ηλεκτρονικό εμπόριο στα 6 τρισ. (περίπου 15% του συνόλου) ανέφερε ότι κανείς δεν λαμβάνει αποφάσεις μέσα από τα δεδομένα. «Εχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε ακόμη στο λιανεμπόριο», κάνοντας τα ακόλουθα ερωτήματα:
- Πιστεύετε ότι η αλυσίδα Dixons στη Μ. Βρετανία γνωρίζει αν πήγαν καλά οι πωλήσεις της την…Τρίτη; Δεν υπάρχει αυτή η γνώση. Υπάρχει για προηγούμενη εβδομάδα, για προηγούμενο μήνα, αλλά όχι για λίγες ημέρες πριν.
- Γνωρίζει η LG αν οι πωλήσεις ψυγείων της πήγαν καλά στο Skroutz ή στο Amazon την τρέχουσα εβδομάδα; Δεν έχει ούτε αυτή μια τόσο άμεση ενημέρωση.
- Ξέρει η Adidas πως μπορεί να αυξήσει τη μέση αξία πωλήσεων στο σουηδικό Intersport αύριο; Δεν υπάρχουν αυτά τα στοιχεία
- Όταν ο Μουστάκας έκανε διαπραγματεύσεις με τη Lego στις αρχές του χρόνου είχαν κοινή πλατφόρμα για να διαπραγματευτούν τη συμφωνία τους; Όχι.
- Η UGG ζητάει στοιχεία για να επιβεβαιώσει αν τα χρήματα που έδωσε για marketing στο asos.com χθες, έφεραν έσοδα στην εταιρεία. Δεν μπορεί να βρει άμεσα αυτά τα στοιχεία.
Ολοκλήρωσε την παρουσίασή του υποστηρίζοντας ότι «όλα τα παραπάνω ερωτήματα δεν έχουν απαντηθεί ακόμη στο παγκόσμιο εμπόριο».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!