Τις εκτιμήσεις του για αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και της ακρίβειας στα περισσότερα προϊόντα (food - non food), εξέφρασε ο επικεφαλής της Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης, στο περιθώριο της έκθεσης HoReCa, που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στο Metropolitan Expo. «Έχουμε περάσει την κορυφή αυτής της καμπύλης και τώρα αρχίζει να πέφτει. Βεβαίως, από το να αρχίσει αυτή η καμπύλη να μειώνεται μέχρι να φτάσουμε σε λογικά σημεία έχουμε ακόμη δρόμο». Το ενθαρρυντικό, όπως είπε, είναι ότι έχουν ξεκινήσει μειώσεις τιμών, οι οποίες, ωστόσο, είναι πολύ μικρότερες από τις ανατιμήσεις που έχουν περάσει την τελευταία διετία.
Πού παρατηρούνται οι πρώτες μειώσεις
Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι υπάρχουν προϊόντα που γνώρισαν υψηλά επίπεδα τιμών - όπως χαρτικά, χοιρινό, καφές, σπορέλαια - ωστόσο έχουν αρχίσει να υποχωρούν οι τιμές. Σε ό,τι αφορά τα γαλακτοκομικά προϊόντα, αυτά που θα γνωρίσουν πτώση είναι τα αγελαδινά και αργότερα τα αιγοπρόβεια. Παραδέχτηκε, βέβαια, ότι «για την ώρα αυτές οι μειώσεις είναι... σταγόνα στον ωκεανό. Περισσότερα προϊόντα έχουν ανατιμήσεις παρά υποτιμήσεις. Μάλιστα, έρχονται ακόμη πολλές ανατιμήσεις και σε τρόφιμα και σε μη τρόφιμα», προσθέτοντας ότι υπάρχει καλύτερη εικόνα για τα τρόφιμα που παράγονται στην Ελλάδα.
«Οι εταιρείες έχουν συγκρατήσει τις ανατιμήσεις. Δεν έχουν περάσει στο τελικό προϊόν όλο το κόστος με το οποίο έχουν επιβαρυνθεί και κάποια στιγμή είναι αναγκασμένοι να το κάνουν», ανέφερε, και συμπλήρωσε ότι με βάση τις προσωπικές του εκτιμήσεις, εντός του α' εξαμήνου, εκτός απροόπτου, θα «λογικευτούν τα πράγματα αρκετά. Βέβαια, δεν θα ξαναγυρίσουμε ποτέ εκεί που ήμασταν. Σε κάποια προϊόντα θα μαζευτούν οι… τρελές ανατιμήσεις, αλλά όπως είπα, δεν θα επιστρέψουν σε επίπεδα προ κρίσης, καθώς κάποια κόστη δεν θα ξαναγυρίσουν εκεί που ήταν, αλλά θα υπάρξει μια ισορροπία».
Δεν έχει νόημα η παράταση του καλαθιού
Οι προσφορές παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και ο λόγος είναι, όπως ανέφερε, επειδή ο Έλληνας έχει εκπαιδευτεί να ψωνίζει με βάση τις προσφορές. «Επομένως και οι προμηθευτές και εμείς, είμαστε αναγκασμένοι να παίζουμε πολύ δυνατά στον τομέα των προσφορών». Ερωτηθείς για το «Καλάθι του νοικοκυριού» ανέφερε ότι είναι ένα είδος προσφοράς και «όπως κάθε προσφορά κάποια στιγμή αρχίζει και ξεφουσκώνει». Αν και δεν θέλησε να τοποθετηθεί για το εάν ήταν καλό ή κακό, είπε ότι «είναι φυσιολογικό. Τελείωσε. Δεν του δίνουν σημασία πλέον οι πελάτες στον βαθμό που του έδιναν. Δεν ασχολούνται ιδιαίτερα», προσθέτοντας ωστόσο ότι έχει συμμετοχή στις πωλήσεις. «Αν πάρει κανείς τα ποσοστά στις πωλήσεις είναι φυσιολογικό να έχει συμμετοχή το καλάθι, γιατί πιάνει βασικά προϊόντα. Είχαν δημιουργηθεί μεγάλες προσδοκίες ότι τα προϊόντα του καλαθιού θα τα βρεις σχεδόν τζάμπα ή με 70% έκπτωση, κάτι το οποίο δεν ίσχυε με αποτέλεσμα ο κόσμος να απογοητεύεται με αυτό που έβλεπε και υπήρχε γκρίνια, την οποία ακούγαμε εμείς. Τώρα βλέπουμε ότι δεν ασχολούνται ιδιαίτερα και δεν έχει και κανένα νόημα η παράτασή του για τον καταναλωτή».
Επιλεκτικοί σε εξαγορές
Αναφορικά με την έντονη κινητικότητα που παρατηρείται στον κλάδο τα τελευταία χρόνια σε επίπεδο deals, κ. Παντελιάδης υπογράμμισε ότιδεν επιδιώκει την ανάπτυξη μέσω εξαγορών, καθώς είναι επιλεκτικοί όσον αφορά τα σημεία. «Είμαστε πιο επιλεκτικοί και πιο... παράξενοι, θα μπορούσε να πει κανείς. Δυσκολευόμαστε σήμερα να βρούμε καταστήματα που έχουν κατάλληλο μέγεθος και να είναι στο δικό μας format. Καταστήματα κάτω από 400 τ.μ. δεν ταιριάζουν στο δικό μας μοντέλο. Οι περισσότερες μικρομεσαίες αλυσίδες έχουν μικρά καταστήματα. Δεν λέω ότι είναι κακά, αυτοί μπορεί να τα δουλεύουν καλά. Εμείς γι' αυτό μπαίνουμε και στο franchising με τα μικρότερα καταστήματα. Έχουμε τα μάτια μας ανοικτά, αλλά είμαστε πιο στοχευμένοι».
Πίεση στην κερδοφορία – Αρχίζει να αποδίδει το deal με Βερόπουλο
Σχετικά με τις επιδόσεις του Ομίλου Metro, ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι η κερδοφορία είχε πιεστεί πολύ μετά την εξαγορά της Βερόπουλος, «γιατί κάθε τέτοια μεγάλη κίνηση χρειάζεται χρόνο να τη... χωνέψεις, έχει πολλά παράπλευρα έξοδα. Το κόστος μιας εξαγοράς δεν είναι μόνο το πόσα λεφτά πληρώνεις. Είναι όλα αυτά που χρειάζονται μετά για να λειτουργήσουν σαν μία οι δύο επιχειρηματικές δραστηριότητες. Όταν αυτό το πετύχεις μετά αρχίζει και αποδίδει. Άρα θα έλεγα ότι το μέγεθος αυτό του €1,5 δισ., τώρα αρχίζει να αποδίδει και αισιοδοξώ ότι θα φανεί και αργότερα στο μέλλον», ανέφερε, και εμφανίστηκε αισιόδοξος για τα αποτελέσματα του Ομίλου τα επόμενα χρόνια.
Όπως επισήμανε, ο λόγος γι' αυτήν την αισιοδοξία είναι πως αποδίδουν σιγά, σιγά οι κινήσεις που έγιναν τότε. «Δυστυχώς στον κλάδο μας τίποτα δεν φαίνεται αμέσως. Όλα χρειάζονται τον χρόνο τους να αποδώσουν».
Βελτιωμένα κέρδη παρά τα αυξημένα ενεργειακά κόστη
Η Metro, παρά την αυξημένα κόστη, εμφάνισε το 2022 κερδοφορία μεγαλύτερη από ότι το 2021, καθώς υπήρξαν ορισμένες κινήσεις οι οποίες, όπως είπε, έφεραν αποτέλεσμα. «Η Ενέργεια ήταν πολύ μεγάλη... σφαλιάρα για εμάς, καθώς προβλέπαμε €16 εκατ. πρόσθετο κόστος ενέργειας», τόνισε χαρακτηριστικά και εξήγησε ότι η εταιρεία ψάχνει διμερή συμβόλαια αλλά είναι δύσκολο.
Αντιθέτως, η Metro έχει εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά πάνελ σε 30 καταστήματα, τα οποία, όμως, δεν έχουν ακόμα συνδεθεί. “Η πρώτη εγκατάσταση ολοκληρώθηκε την περυσινή άνοιξη και αναμένουμε ακόμα τον ΔΕΔΔΗΕ, καθώς χρειάζεται η ρύθμιση του υποσταθμού. Μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο τα φωτοβολταϊκά θα είναι 90. Παράγουν λίγο ρεύμα το οποίο το ιδιοκαταναλώνουμε αλλά δεν είναι συνδεδεμένα στο δίκτυο. Προς το παρόν λειτουργούν στο μισό της δυναμικότητάς τους και καλύπτουν το 30% της κατανάλωσης μας». Ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι πρόκειται για επενδύσεις που έχουν μπει στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Ανάπτυξη 18% για τα Cash & Carry
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τα Metro Cash & Carry, το 2022 εκτιμάται ότι εμφάνισαν αύξηση των πωλήσεων κατά 18% σε σύγκριση με το 2021, ενώ, σύμφωνα με την εταιρεία οι αρχικές εκτιμήσεις για το 2023 προβλέπουν νέα αύξηση των πωλήσεων με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης. Επιπλέον, το 2023 σχεδιάζεται περαιτέρω επέκταση του δικτύου καταστημάτων και των υπηρεσιών των Metro Cash & Carry. Πιο συγκεκριμένα, οι επενδύσεις για το 2023 αφορούν ένα νέο κατάστημα, 3 νέα dark stores και 2 Hubs για την εξυπηρέτηση των παραγγελιών από το e-shop.
Η πορεία του e-shop
Σχετικά με το e-shop που έκλεισε ένα χρόνο λειτουργίας, προσφέροντας καινοτόμες υπηρεσίες προς όλους τους επαγγελματίες πελάτες της αλυσίδας, εκτιμάται ότι πάνω από το 15% των επαγγελματιών πελατών της Metro Cash & Carry οι οποίοι εξυπηρετούνταν με τηλεφωνικές παραγγελίες, έχουν πλέον ενσωματωθεί στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Μέχρι σήμερα το e-shop της αλυσίδας έχει προσελκύσει περισσότερους από 3.000 νέους πελάτες.
Οι προωθητικές ενέργειες της αλυσίδας έχουν μεγάλη απήχηση στο e-shop, καθώς άνω του 20% του τζίρου του προέρχεται μέσα από αυτές, με ναυαρχίδα το δεκαπενθήμερο φυλλάδιο προσφορών
Επιπλέον, το μέσο καλάθι είναι αρκετά μεγαλύτερο σε αξία, σε σχέση με το μέσο καλάθι της αλυσίδας. Σε αυτό συμβάλλει η ευκολία και η άνεση που προσδίδει η άμεση πρόσβαση σε χιλιάδες προϊόντα, αλλά και η εύχρηστη πλατφόρμα για την αναλυτική προβολή των προσφορών.
Οι παραγγελίες
Το 2022, ο συνολικός αριθμός παραγγελιών ήταν 25.000, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι το 20% των πελατών παραγγέλνουν πάνω από 5 φορές μηνιαίως Από τις συνολικές παραγγελίες, το 20% παραδίδεται με την υπηρεσία Click & Collect (παραλαβή από κατάστημα), ενώ το 80% παραδίδεται στην πόρτα του επαγγελματία-πελάτη.
Αναφορικά με τις νέες υπηρεσίες του e-shop, σημειώνεται ότι το φυλλάδιο προσφορών γίνεται πλήρως διαδραστικό και οι πελάτες μπορούν να ψωνίζουν κυριολεκτικά μέσα από το φυλλάδιο, με απευθείας προσθήκη των προσφορών από το ψηφιακό φυλλάδιο στο καλάθι (συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων της ίδιας οικογένειας προσφορών)
Ο «virtual σύμβουλος πωλήσεων» έρχεται στο e-shop των Metro Cash & Carry για να βιώνουν και οι ηλεκτρονικοί πελάτες την ίδια εμπειρία με τους πελάτες που επιλέγουν το φυσικό κατάστημα για τις αγορές τους
Για τη φετινή χρονιά, οι πωλήσεις μέσω του e-shop εκτιμάται πως θα αυξηθούν κατά 50%, σε σχέση με πέρυσι.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!