Η Ελλάδα κατέχει την 24η θέση μεταξύ των σημαντικότερων προμηθευτών τυροκομικών προϊόντων των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), όπως προκύπτει από κλαδικό report του Γραφείου ΟΕΥ στο Ντουμπάι.
Οι ελληνικές εξαγωγές παρουσιάζουν ανοδική τάση κατά την τελευταία πενταετία με την αξία τους να ανέρχεται στα $2,637 εκατ. για το 2021, αυξημένες κατά 38% σε σχέση με το 2020 και κατά 92% σε σχέση με το 2017.
Βάσει των εμιρατινών στατιστικών στοιχείων, οι ελληνικές εξαγωγές τυροκομικών αυξήθηκαν το 2021 σε 419 τόνους. Βάσει της ΕΛΣΤΑΤ, οι ελληνικές εξαγωγές τυροκομικών ανήλθαν πέρυσι σε 1,67 εκατ. ευρώ. Οι εξαγωγές φέτας αντιπροσωπεύουν το 75% του συνόλου, με το υπόλοιπο 25% να κατανέμεται στα υπόλοιπα είδη τυριών.
Σε ό,τι αφορά τις συνολικές εισαγωγές τυριού των ΗΑΕ, η αξία τους ανήλθε για το 2021 σε $353 εκ,, έναντι $327 εκ. του 2020, που ισοδυναμεί με αύξηση κατά 8% έναντι του 2020, ωστόσο εξετάζοντας την ειδικότερη δασμολογική κατηγορία στην οποία εντάσσονται και τα ελληνικά τυριά, οι εισαγωγές ανήλθαν σε $134,83 εκατ. αυξημένες κατά 6,73% από το 2020.
Εισαγωγές ΗΑΕ ανά χώρα βάσει αξίας (σε δολάρια) (2017-2021)
Περισσότερα ελληνικά εστιατόρια
Σύμφωνα με το report, οι αυξημένες εξαγωγές ελληνικών τυροκομικών προϊόντων σχετίζονται κυρίως με την αύξηση των ελληνικών εστιατορίων στα ΗΑΕ, χάρις στη δημοφιλία της ελληνικής κουζίνας μεταξύ του τοπικού πληθυσμού.
Πέρα από τη χρήση της φέτας στην κλασική «ελληνική σαλάτα», πολλά εστιατόρια χρησιμοποιούν τυριά όπως το μαστέλο ή το κασέρι για παραδοσιακές ελληνικές συνταγές.
Επίσης, η φέτα αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της γκάμας τυροκομικών που προσφέρουν τα σούπερ μάρκετ, ενώ σε delicatessen καταστήματα ο καταναλωτής μπορεί να δοκιμάσει και ιδιαίτερα τυροκομικά προϊόντα της Ελλάδας (όπως η ξυνομυζήθρα), σε μάλλον υπερβολικά υψηλές τιμές.
Οι εισαγωγείς...
Αναφορικά με τους εισαγωγείς ελληνικών τυροκομικών, τα σουπερμάρκετ συνεργάζονται συνήθως με περισσότερους από έναν προμηθευτή, με συνηθέστερη την παρουσία και ενός εισαγωγέα.
Πέραν των σουπερμάρκετ και των υπεραγορών που διατηρούν τη μερίδα του λέοντος, δραστηριοποιούνται πολλοί εισαγωγείς που διαθέτουν κανάλια διανομής είτε σε καταστήματα λιανικής πώλησης, είτε στον τομέα μαζικής εστίασης, είτε πωλούν απευθείας το προϊόν μέσω διαδικτύου.
…και οι retailers
Επίσης το Γραφείο ΟΕΥ παραθέτει ενδεικτικά την παρουσία ελληνικών τυροκομικών προϊόντων (φέτας) σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, τις τιμές τους, καθώς και τον σημαντικότερο ανταγωνισμό.
Φέτα μη ελληνικής προέλευσης
Ιδίως για τη φέτα, υπογραμμίζεται ότι δεν υφίσταται συμφωνία ΕΕ-ΗΑΕ για την προστασία των ευρωπαϊκών Γεωγραφικών Ενδείξεων στα ΗΑΕ, με συνέπεια να κυκλοφορούν προϊόντα με την επωνυμία «φέτα» μη ελληνικής προέλευσης, κυρίως από χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως:
- τα ΗΑΕ (Chtoora, Pinar),
- τη Σαουδική Αραβία (Al Marai, Three Cows/Arla),
- το Μπαχρέιν (Puck/Arla),
- την Αίγυπτο (Domty).
Ενώ παρουσία έχει και η εταιρεία Lemnos από την Αυστραλία.
Εξαίρεση
Το μοναδικό προϊόν προέλευσης ΕΕ που αναφέρει ρητά την ονομασία «feta» στην ετικέτα του είναι το Valbreso Feta της γαλλικής εταιρείας President, η οποία έχει κατοχυρώσει το εμπορικό σήμα και στο Γραφείο Εμπορικών Σημάτων των ΗΑΕ.
Το Γραφείο ΟΕΥ είχε εγείρει προς την Αντιπροσωπεία της ΕΕ στα ΗΑΕ από το 2017 ζήτημα κυκλοφορίας λευκού τυριού προέλευσης Δανίας με την επωνυμία «φέτα» από την εταιρεία Arla (Three Cows). Η Αντιπροσωπεία της ΕΕ είχε αποστείλει σχετικό φάκελο τεκμηρίωσης στις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ. Πλέον, η Arla κυκλοφορεί συγκεκριμένο προϊόν ως παραγόμενο στη μονάδα της στη Σαουδική Αραβία.
Προοπτικές ελληνικών προϊόντων
Προκειμένου η ελληνική τυροκομική επιχείρηση να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην άκρως ανταγωνιστική εμιρατινή αγορά τυριού, η Χρυσάνθη Λεβέντη, Γραμματέας ΟΕΥ Α στο Ντουμπάι επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι θα πρέπει να προβάλλει τη μοναδικότητα της ελληνικής παραγωγής στον κλάδο του τυριού, αναγνωρίζοντας και μελετώντας συνεχώς τις καταναλωτικές τάσεις, που αναδεικνύουν τις αναδυόμενες ευκαιρίες στην αγορά.
Επισημαίνει ακόμη ότι:
- η ενισχυμένη τάση για υγεία και ευεξία που τροφοδοτεί τη ζήτηση για φυτικά (vegan), λιγότερο επεξεργασμένα ή βιολογικά τυριά ευνοεί τις εισαγωγές ελληνικών τυριών, των οποίων η ελληνική προέλευση είναι συνυφασμένη με φυσικά συστατικά του μεσογειακού ελληνικού τοπίου,
- θα πρέπει να τονίζεται η υψηλή θρεπτική αξία των ελληνικών τυριών, που αποτελούν ικανοποιητικές υγιεινές πρωτεϊνούχες εναλλακτικές επιλογές αντί του κρέατος,
- η κυρίαρχη τάση για υγιεινά πρακτικά φαγητά για το δρόμο, προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες εκμετάλλευσης της αγοράς με μικρές θρεπτικές πρακτικές συσκευασίες,
- η τάση για καινοτομία και συνδυασμό γεύσεων αναδεικνύει τις ευκαιρίες για διαφοροποίηση των ελληνικών τυριών και για συνδυασμό τους με τα υψηλής ποιότητας συστατικά της ελληνικής κουζίνας. Το καταναλωτικό κοινό των ΗΑΕ υψηλού εισοδήματος είναι διατεθειμένο να πληρώσει το αντίτιμο για προϊόντα premium υψηλής ποιότητας, ενώ είναι δεκτικό σε γευστικές δοκιμές, και
- θα πρέπει να τονίζεται η κοινωνική ευθύνη των εταιρειών, καθώς η τάση για ασφάλεια τροφίμων και βιωσιμότητα είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στα ΗΑΕ.
PL & online
Αξίζει, τέλος, να τονιστεί ότι ένα μέρος της ελληνικής παραγωγής διατίθεται στην εμιρατινή αγορά σε συσκευασία ιδιωτικής ετικέτας.
Παρότι κατά αυτόν τον τρόπο ενισχύεται η συγκεκριμένη κατηγορία, σύμφωνα με το report, θα ήταν ευκταία η ανάδειξη επώνυμων ελληνικών τυροκομικών προϊόντων, ώστε να αποκομίζουν μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία. Τέλος, η αυξανόμενη προτίμηση του κοινού στα ΗΑΕ για ηλεκτρονικές αγορές αναμένεται να ενισχύσει τις πωλήσεις ελληνικών τυριών στα ΗΑΕ.
Τα ηλεκτρονικά καταστήματα παρέχουν την ευκαιρία μεγαλύτερης πληροφόρησης για τα προϊόντα καθώς και επιλογών, ενώ δίνουν τη δυνατότητα εφαρμογής επαναλαμβανόμενων αγορών.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!