Τις καλύτερες επιδόσεις του ομίλου Currys κατέγραψε η Κωτσόβολος στο α’ εξάμηνο της χρήσης 2022/2023 (που ολοκληρώθηκε στις 29 Οκτωβρίου) του.
Σε μία περίοδο όπου οι πωλήσεις του ομίλου μειώθηκαν κατά 7% (και κατά 8% σε LfL βάση, δηλαδή σε σύγκριση ίδιων καταστημάτων), στις 4,47 δισ. λίρες, μόνο η ελληνική θυγατρική έκλεισε με θετικό πρόσημο.
Ειδικότερα οι πωλήσεις της Κωτσόβολος διαμορφώθηκαν σε 295 εκατ. λίρες, αυξημένες κατά 5% (ή 4% σε LfL βάση) σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο. Μάλιστα, και σε σύγκριση με τρία χρόνια πριν, η ανάπτυξη της Κωτσόβολος είναι υπερδιπλάσια σε σχέση με τις άλλες αγορές όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος, καθώς ανήλθε σε 30%.
Κόντρα στο… πτωτικό ρεύμα
Παράλληλα κατάφερε να εμφανίσει θετικά EBIT (1 εκατ. λίρες από 11 εκατ. το α’ εξάμηνο της χρήσης 2021/2022), όταν όλες οι άλλες αγορές είχαν αρνητικό πρόσημο.
Συνολικά ο όμιλος εμφάνισε σε επίπεδο προσαρμοσμένων μεγεθών: EBITDA 183 εκατ. λιρών (μειωμένα κατά 25% από πέρυσι), EBIT 29 εκατ. (-67%), ζημιές προ φόρων 17 εκατ. (από κέρδη 45 εκατ. λιρών πέρυσι) και ζημιές μετά φόρων 14 εκατ. από κέρδη 29 εκατ. το α’ εξάμηνο της χρήσης 2021/2022.
Σε δημοσιευμένα μεγέθη, η κερδοφορία ήταν πιο έντονα αρνητική (EBITDA 332 εκατ., EBIT 498 εκατ., προ φόρων 548 εκατ. και μετά φόρων 560 εκατ.)
Η εικόνα ανά κατηγορία
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, η κινητή τηλεφωνία εμφάνισε ισχυρές επιδόσεις κυρίως λόγω της κυκλοφορίας των νέων iPhone της Apple.
Οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών και καταναλωτικών ειδών μειώθηκαν σε σύγκριση με τις ισχυρές πωλήσεις πέρυσι όταν αυτές είχαν επωφεληθεί από τις κρατικές επιδοτήσεις σε φοιτητές/μαθητές.
Οι πωλήσεις κλιματιστικών βοηθήθηκαν εν μέρει από την έναρξη ενός προγράμματος κρατικών επιδοτήσεων, ωστόσο υπήρξαν στον τομέα μεγάλα προωθητικά προγράμματος και μετατόπιση ενδιαφέροντος σε προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας. Αυτό το πρόγραμμα συνεχίζεται και στο β’ εξάμηνο της χρήσης 2022/2023, με τη διοίκηση να αναμένει μεγαλύτερο θετικό αντίκτυπο στις πωλήσεις.
Η πίεση στα περιθώρια κέρδους και η αύξηση στο κόστος
Το μεικτό περιθώριο μειώθηκε κατά 210 μονάδες βάσης σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς οι αυξήσεις στο κόστος των αγαθών δεν μετακυλίστηκαν πλήρως στους καταναλωτές, λόγω των υψηλών αποθεμάτων και της έντασης του ανταγωνισμού στην αγορά, της αυξημένης συμμετοχής της Κινητής στο μείγμα η οποία έχει χαμηλότερο μεικτό περιθώριο κέρδους και των promotions κατά την παράδοση και την εγκατάσταση.
Ο δείκτης λειτουργικών εξόδων επιδεινώθηκε κατά 150 μονάδες βάσης, κυρίως λόγω του αυξημένου ενεργειακού κόστους, του υψηλότερου μισθολογικού κόστους και της κατάργησης των κρατικών επιδοτήσεων στα ενοίκια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το προσαρμοσμένο EBIT να μειωθεί σε 1 εκατ. λίρες.
Οι λειτουργικές ταμειακές ροές ανήλθαν σε 4 εκατ. λίρες, μειωμένες κατά 11 εκατ. από το προηγούμενο έτος λόγω των χαμηλότερων λειτουργικών κερδών.
Οι επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 4 εκατ. λίρες και κατευθύνθηκαν στο δίκτυο καταστημάτων, το IT και τη διανομή.
Στο 7% οι online πωλήσεις
Σε ό,τι αφορά την διείσδυση του online στις συνολικές πωλήσεις του ομίλου, αυτές διαμορφώθηκαν σε 32%, με την Ελλάδα να εμφανίζει πολύ χαμηλότερο ποσοστό, της τάξης του 7%, αφού οι καταναλωτές προτιμούν περισσότερο να κάνουν τις αγορές τους στα φυσικά καταστήματα.
Ο επιθετικός ανταγωνισμός έπληξε την κερδοφορία
Από τη διοίκηση της Currys επισημάνθηκε μεταξύ άλλων ότι ήταν ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο, με μεικτά περιθώρια κέρδους (και κέρδη) σημαντικά μειωμένα, παρόλο που ο όμιλος είχε καλές επιδόσεις σε πωλήσεις και κόστη. Οι διεθνείς αγορές έχουν υποστεί τις ίδιες πιέσεις με αυτές στο Ηνωμένο Βασίλειο, με πιο ήπια ζήτηση σε συνδυασμό με υψηλό πληθωρισμό.
Ειδικότερα στη Σκανδιναβία, μεγάλος αριθμός μικρότερων εγχώριων ανταγωνιστών, οι οποίοι πήραν ώθηση από την πανδημία, επέλεξαν επιθετικές στρατηγικές ανάπτυξης και μεγάλες αγορές αποθεμάτων, αλλά η ζήτηση μειώθηκε. Τότε αναγκάστηκαν να βγάλουν με discount μεγάλο μέρος των αποθεμάτων, οδηγώντας στο… μηδέν την κερδοφορία της αγοράς.
Και στην Ελλάδα διαπιστώθηκαν ισχυρές εκπτώσεις από ορισμένους ανταγωνιστές, οι οποίες σε συνδυασμό με τις κρατικές επιδοτήσεις, επηρέασαν αρνητικά το μείγμα προϊόντων στο πρώτο εξάμηνο.
Η εικόνα των τελευταίων εβδομάδων για τον όμιλο είναι ανάλογη με αυτήν που εμφάνισε στο α’ εξάμηνο της χρήσης 2022/2023.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!