Νέα

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ασφάλιστρα αυτοκινήτων: Οι τέσσερις κίνδυνοι που δείχνουν νέες αυξήσεις 5% το 2023

Τέλη κυκλοφορίας 2021
Πηγή: Eurokinissi

Η μεσοσταθμική αύξηση ασφαλίστρων το 2022 στον κλάδο αυτοκινήτου κατά 7% ήταν η πρώτη μετά το 2010, όταν είχε ξεκινήσει ένα πτωτικό γαιτανάκι τιμών.

Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται κυρίως στην αύξηση των ζημιών αυτοκινήτου, στην αύξηση του κόστους επισκευών λόγω πληθωριστικών πιέσεων και ανατιμήσεων ανταλλακτικών, αλλά και στην λανθασμένη πολιτική τιμολόγησης πολλών ασφαλιστικών κατά την διετία 2020 - 2021.

Ως γνωστόν οι ασφαλιστικές λόγω ενός τεράστιου και σε κάποιες περιπτώσεις αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ τους, κατέγραψαν μείωση τιμολογίων από το 2010 μέχρι το 2021 της τάξης του 50%. Όμως το 2022 συνέβησαν δύο πράγματα που ανάγκασαν τις ασφαλιστικές να παρακάμψουν τις προσφιλές μειώσεις και να προχωρήσουν - οι περισσότερες - σε αυξήσεις στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου.

►Διαβάστε και: Ερχονται νέες αυξήσεις 5%-8% στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου το δ’ τρίμηνο  – Ο πονοκέφαλος για τις ασφαλιστικές 

Οι αυξήσεις ήταν αναγκαίες σε πολλές περιπτώσεις επειδή:

  • το 2020 αρκετές εταιρείες προχώρησαν σε μεγάλες μειώσεις ασφαλίστρων λόγω των lockdown της πανδημίας. Όμως από το 2021 η κίνηση στους δρόμους επανήλθε, αυξήθηκαν δραματικά οι ζημιές και οι ζημιές με θύματα με αποτέλεσμα όσες ασφαλιστικές είχαν προχωρήσει την προηγούμενη χρονιά (2020) σε μειώσεις ασφαλίστρων (προκειμένου να κερδίσουν μερίδια αγοράς) να βρεθούν εκτεθειμένες και να γράψουν ζημιές στα λειτουργικά (τεχνικά) αποτελέσματά τους. Έτσι αναγκαστικά, κάποιες εξ’ αυτών επανήλθαν το 2022 με αυξήσεις στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου για να καλύψουν τις ζημιές αυτές.
  • το 2022, ο πληθωρισμός εκτοξεύτηκε μέχρι τον Σεπτέμβριο στο 12% και έπληξε ιδιαίτερα το κόστος αποκατάστασης ζημιών αυξάνοντας τις αποζημιώσεις τους. Ενδεικτικά το κόστος ανταλλακτικών και συνεργείων (εργασίας) εκτοξεύτηκε μέχρι και 30-40% σε σχέση με το 2021. Εύλογα οι ασφαλιστικές εταιρείες με κλάδους αυτοκινήτου δεν θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στα αυξήμενα κόστη με τις παλιότερες τιμές. 

Αυξήσεις 7% το 2022

Έρευνες έχουν δείξει πως στις τιμές ασφάλειας αυτοκινήτου στην Ελλάδα συνολικά υπάρχει αύξηση των ασφαλίστρων το 2022 σε σχέση με το 2021 κατά 7% με τις αυξήσεις να κυμαίνονται από 3.5% έως 12% και κυρίως για τα πιο συνηθισμένα οχήματα από 1000 έως 1600 κυβικά. 

Στην Αθήνα, για παράδειγμα, η αύξηση που παρατηρείται στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου είναι της τάξης του 7% με εύρος από 3% έως 12%, ενώ στη Θεσσαλονίκη λίγο χαμηλότερη στα 5.3% με εύρος από 1% έως 12%, την ώρα που στην Κρήτη η αύξηση ξεπερνάει το ποσοστό της Αθήνας, αγγίζοντας το 7.5% με εύρος από 4% έως 14%. Στη Λάρισα, ωστόσο, σημειώνεται η μεγαλύτερη αύξηση στο 11% με εύρος από 2% έως 18%.

Πηγή: Eurokinissi

Πληθωρισμός και loss ratio κρίνουν το 2023

Με την έναρξη του Δεκεμβρίου ολοκληρώθηκε ουσιαστικά ο πρώτος γύρος αυξήσεων ασφαλίστρων με στόχο να μπορέσει η ασφαλιστική αγορά να ακολουθήσει τις πληθωριστικές τάσεις που υπάρχουν. Για το 2023, οι περισσότερες εταιρείες λένε ότι εάν ο πληθωρισμός υποχωρήσει και μείνουν σταθερές οι τιμές των ανταλλακτικών τότε δεν θα κάνουν νέες αυξήσεις ασφαλίστρων.

Στην περίπτωση που ο πληθωρισμός μείνει στα παρόντα επίπεδα (περίπου στο 9-10%) αρκετές ασφαλιστικές θα κάνουν μετά το α' τρίμηνο νέες μικρές (περίπου στο 5%) αυξήσεις ασφαλίστρων.

Καθοριστικές θα είναι και οι νέες ζημιές στον κλάδο. Εάν συνεχιστούν με τον ρυθμό του 2022, οι αυξήσεις ασφαλίστρων θα συνεχιστούν.

Στην περίπτωση που ο δείκτης ζημιών (loss ratio) υποχωρήσει στα επίπεδα του 2021, οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες πιθανότατα δεν θα κάνουν αυξήσεις ασφαλίστρων.

Ο ρόλος των επενδύσεων και του ανταγωνισμού

Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι και οι επενδύσεις (μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια) δεν πήγαν πολύ καλά για τις ασφαλιστικές στην Ελλάδα το 2022 και έτσι αυξάνεται η πιθανότητα να δούμε, έστω και μικρές αυξήσεις ασφαλίστρων το 2023.

►Διαβάστε και: Μείωση 6,3% σημείωσαν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων στη χώρα εφέτος τον Νοέμβριο

Ο τέταρτος βασικός παράγοντας που θα καθορίσει τα ασφάλιστρα το 2023 είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών για μερίδια αγοράς.

Κάποιες εταιρείες που ποντάρουν στην αύξηση μεριδίων αγοράς και όχι στην επίτευξη κερδοφορίας, ίσως θα ακολουθήσουν τέτοιες τιμολογιακές πολιτικές για να πάρουν περισσότερα αυτοκίνητα.

Βέβαια υπάρχουν και εταιρείες που ακολούθησαν προσεκτική τιμολογιακή πολιτική την περίοδο 2020-2022 και διατήρησαν τα κέρδη τους στον κλάδο αυτοκινήτου. Αυτές οι εταιρείες ίσως δεν προχωρήσουν σε αυξήσεις ασφαλίστρων ή ακόμη θα κάνουν και μικρές μειώσεις.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ