Συνεχίζει το ανοδικό σερί η μετοχή της Aegean, που έκλεισε την Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου στα 5,15 ευρώ. Οι ανοδικές αυτές τάσεις αντανακλούν την τάση ανάκαμψης του κλάδου που υπέστη ένα από τα χειρότερα πλήγματα λόγω της πανδημίας, καθώς η ενίσχυση των αερομεταφορέων αναδεικνύεται σε ένα από τα σημαντικότερα στοιχήματα της περιόδου για τις κυβερνήσεις.
Η επιβίωση της αεροπορικής βιομηχανίας κρίθηκε ως ζήτημα μείζονος σημασίας για τη διεθνή οικονομία, σε μία περίοδο που οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών βρέθηκαν στο ναδίρ και πολλές από αυτές απειλήθηκαν ακόμη και με λουκέτο καθώς η επιβατική κίνηση κατέγραψε καθίζηση τζίρου στη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας.
Απότομη προσγείωση
To 2020 αποτέλεσε μία από τις χειρότερες χρονιές στην ιστορία των αερομεταφορών λόγω της πανδημίας. Εκτιμάται ότι φέτος διακινήθηκαν με αεροπλάνα 1,8 δισ. άνθρωποι, έναντι 4,5 δισ. το 2019. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) η δραματική αυτή συρρίκνωση του αριθμού των επιβατών κατά 60,5% οδήγησε σε πτώση του τζίρου κατά 500 δισ. δολάρια, στα 328 δισ. δολάρια.
Οι απώλειες για τον κλάδο υπολογίζονται στα 118,5 δισ. δολάρια, ποσό στο οποίο δεν περιλαμβάνονται οι απώλειες αεροδρομίων και παρόχων υπηρεσιών που επίσης υπέστησαν τεράστιο πλήγμα.
Οι εμπορευματικές πτήσεις προσέφεραν ένα μικρό στήριγμα, καθώς τα έσοδα από τις πτήσεις cargo συνέβαλαν στον περιορισμό των ζημιών.
Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών υπέστησαν καθίζηση την περίοδο Μαρτίου - Μαΐου, κάνοντας ακόμη πιο δύσκολη την κατάσταση.
Κρατική ενίσχυση στην Aegean
Το κρατικό σχέδιο ενίσχυσης της Aegean είναι αντίστοιχο αυτών που ακολούθησαν άλλες κυβερνήσεις στο εξωτερικό, διασφαλίζοντας και την συμμετοχή και ιδιωτικών κεφαλαίων.
Η συνολική αξία του πακέτου ενίσχυσης εκτιμάται στα 120 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, προβλέπονται πρόσθετα κεφάλαια της τάξεως των 60 εκατ. ευρώ που θα προέλθουν από τους μετόχους της Aegean.
Επιπρόσθετα, το ελληνικό Δημόσιο εκτιμάται ότι θα λάβει δικαιώματα προαίρεσης για μετοχές της Aegean που θα ασκήσει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Σημειώνεται ότι στη διάρκεια του εννεαμήνου του 2020, η απώλεια ρευστότητας (cash burnout) της Aegean διαμορφώθηκε σε 160 εκατ. ευρώ, από τα οποία 65 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στο δεύτερο τρίμηνο της φετινής χρονιάς. Κατά το α΄ εξάμηνο, οι επιβάτες που διακίνησε η Aegean στο εσωτερικό, δεν ξεπέρασαν τους 1,22 εκατ., αριθμός που είναι χαμηλότερος σε ποσοστό 55,7%, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο.
Ο ρόλος των warrants
Τα warrants είναι τίτλοι κτήσης μετοχών, που εκδίδονται από μια ανώνυμη εταιρεία και παρέχουν το δικαίωμα προαίρεσης στους δικαιούχους τους, να αγοράσουν μετοχές της. Πρόκειται για χρηματιστηριακό παράγωγο που δημιουργεί το δικαίωμα - αλλά όχι όμως και την υποχρέωση - να προχωρήσει κανείς στην αγοροπωλησία μιας μετοχής σε συγκεκριμένη τιμή πριν την εκπνοή του.
Στην πράξη, το κράτος θα συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με την προσδοκία ότι στο μέλλον θα αποκτήσει , με ευνοϊκούς όρους (σε σχέση με τα τότε δεδομένα) κάποιον επιπρόσθετο αριθμό μετοχών.
Αισιοδοξία για το 2021
Η επόμενη μέρα για τις αερομεταφορές παραμένει ένας αναπάντητος γρίφος. Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) εκτιμά ότι σταδιακά από τα μέσα του 2021 η ζήτηση και η επιβατική κίνηση θα αυξηθούν.
Εκτιμά δε ότι ο τζίρος για την επόμενη χρονιά θα ανέλθει στα 459 δισ. δολάρια, με τις ζημίες να περιορίζονται στα 39 δισ. δολάρια. Σε κάθε περίπτωση όμως, το 2020 κατέστησε σαφές ότι όλα μπορούν να ανατραπούν και όλοι γνωρίζουν ότι οι εξελίξεις θα καθοριστούν από την αποτελεσματικότητα των εμβολίων αφού αυτά ξεκινήσουν να είναι διαθέσιμα.