Κάτω από τα 2 δισ. ευρώ υποχώρησε πέρυσι ο τζίρος της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος καταγράφοντας απώλειες 2,69% σε σχέση με το 2020, μην ακολουθώντας την γενικότερη ανοδική τάση στον κλάδο, ο οποίος ενισχύθηκε πέρυσι κατά 1,3%.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η διοίκηση στην ετήσια χρηματοοικονομική έκθεση διαχείρισης, «η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι κατά την προηγούμενη χρήση λόγω της πανδημίας Covid-19 είχε σημειωθεί κατακόρυφη αύξηση της κατ’ οίκον κατανάλωσης που οδήγησε σε αυξημένη καταναλωτική δαπάνη. Επιπλέον, οι πληθωριστικές πιέσεις και η αύξηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στο δεύτερο εξάμηνο του 2021, περιόρισαν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του καλαθιού αγορών τους».
Μειωμένα ήταν ακόμη τα μικτά αποτελέσματα (κατά 3,47%) αλλά και τα EBITDA (κατά 3,25%), ωστόσο η ΑΒ κατάφερε να ενισχύσει τόσο τα λειτουργική της κερδοφορία (κατά 2,23%), όσο και τα κέρδη προ και μετά φόρων στην τελική γραμμή του ισολογισμού κατά 10,14% και 8,59% αντίστοιχα.
Επενδύσεις
Κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς η αλυσίδα επένδυσε €73,6 εκατ. για την επέκταση και την αναβάθμιση του δικτύου πωλήσεων μέσω οργανικής ανάπτυξης, καθώς και για την ανακαίνιση των καταστημάτων της.
Οι επενδύσεις που αφορούν την οργανική επέκταση της εταιρείας χρηματοδοτήθηκαν από εισροές προερχόμενες από τις λειτουργικές της δραστηριότητες και η Εταιρεία δεν προέβη σε δανεισμό.
Ειδικότερα, στον τομέα της οργανικής επέκτασης, «η εταιρεία πιστή στην προσήλωση της για υγιή γεωγραφική ανάπτυξη του δικτύου της» συνέχισε και το 2021 την αναπτυξιακή της δραστηριότητα επιτυχώς, αυξάνοντας τόσο τα οργανικά της καταστήματα όσο και αυτά που λειτουργούν με το σύστημα franchise. Συγκεκριμένα, έθεσε σε λειτουργία 4 νέα καταστήματα σούπερ-μάρκετ και 46 καταστήματα με το σύστημα franchise.
Στο τέλος της περυσινής χρήσης, το δίκτυο πωλήσεων της εταιρείας αριθμούσε 592 καταστήματα από τα οποία:
- 314 είναι εταιρικά καταστήματα λιανικής πώλησης
- 264 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (Franchising)
- 14 καταστήματα είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης
Παρά την ενίσχυση του δικτύου, ο αριθμός προσωπικού της αλυσίδας στα τέλη του 2021 ήταν μειωμένος κατά 612 άτομα σε σχέση με μία χρόνια πριν, φθάνοντας στα 14.774 άτομα (από 15.386 στο τέλος του 2020).
Προοπτικές
Κρίσιμα θέματα όπως οι πληθωριστικές πιέσεις που προέρχονται κυρίως από την ενεργειακή κρίση (ηλεκτρισμός, φυσικό αέριο, πετρέλαιο, βενζίνη κτλ), οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, η εξέλιξη της πανδημίας αλλά και η μετά πανδημία εποχή καθώς και οι γεωπολιτικές εξελίξεις με επίκεντρο την Ουκρανία, αναμένεται να κρίνουν την πορεία της παγκόσμιας και κατ’ επέκταση και της ελληνικής οικονομίας το 2022.
Η δραματική αύξηση του πληθωρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, αναμένεται να οδηγήσει στη συμπίεση και στη συρρίκνωση τόσο των καταναλωτικών δαπανών, κυρίως μέσω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος επιχειρήσεων και νοικοκυριών, όσο και τις προσδοκίες σε σχέση με το μελλοντικά διαθέσιμο εισόδημα.
Επιπτώσεις στην αποδοτικότητα
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την ΑΒ, «η μείωση των καταναλωτικών δαπανών μπορεί να επιφέρει αφενός όξυνση του ανταγωνισμού και αφετέρου πτωτική τάση στις πωλήσεις και το περιθώριο κέρδους και κατά συνέπεια να επηρεάσει αρνητικά την αποδοτικότητα των εργασιών της Εταιρείας. Εάν οι κύριες δαπάνες της εταιρείας όπως τα λειτουργικά έξοδα και το κόστος πωληθέντων, αυξηθούν σε ποσοστό μεγαλύτερο από αυτό του πληθωρισμού του λιανικού εμπορίου, το γεγονός αυτό ενδέχεται να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αποδοτικότητα των εργασιών της εταιρείας».
Το αναπτυξιακό πλάνο
Επισημαίνεται πάντως πως, «πάρα τις συνεχείς διακυμάνσεις του κόστους ενέργειας, η εταιρεία διενεργεί συνεχώς επενδύσεις για τη βελτίωση της αποδοτικότητάς του, με κύριους στόχους τη μείωση της χρήσης ενέργειας αλλά και του κόστους λειτουργίας του. Όπου είναι δυνατό, η τυχόν αύξηση του κόστους εξισορροπείται μέσα από την αυξημένη αποδοτικότητα».
Η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος υπογραμμίζει ότι μένει σταθερή στο αναπτυξιακό της πλάνο.
Ειδικότερα:
Συνεχίζει τον ψηφιακό της μετασχηματισμό, παράλληλα με την αναβάθμιση της αγοραστικής εμπειρίας που προσφέρει στους πελάτες
Ενισχύει ακόμη περισσότερο το ψηφιακό της κατάστημα, το AB Eshop και δημιουργεί στρατηγικές συνεργασίες για παράδοση κατ’ οίκον, τις ψηφιακές υπηρεσίες εντός του δικτύου καταστημάτων και το σχήμα πιστότητας AB Plus.
Συνεχίζει, παράλληλα, και το πλάνο ανάπτυξης των καταστημάτων μας, το οποίο για φέτος κινείται μεταξύ €60-70 εκατ. και περιλαμβάνει:
- νέα καταστήματα και ανακαινίσεις
- επέκταση των νέων concept αγοραστικής εμπειρίας
- αναβάθμιση των λειτουργικών και παραγωγικών μονάδων, όπως και των αποθηκών της
Επιπλέον, ενισχύει περαιτέρω το franchise δίκτυο, μέσω της ανάπτυξης νέων σημείων πώλησης.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!