Με νέα στρατηγική στη διανομή και αναδιατάσσοντας το δίκτυο των καταστημάτων της στην εγχώρια αγορά, η Nike έχει ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών με την απόφασή της να μην ανανεώσει τη συνεργασία της με δεκάδες ελληνικά καταστήματα που εμπορεύονται τα προϊόντα του δημοφιλούς brand.
Επιλέγοντας διεθνώς να έχει η ίδια τον έλεγχο της σχέσης με τους πελάτες της (Direct strategy), στρατηγική που απογείωσε τα οικονομικά της μεγέθη παρά την κρίση της πανδημίας, η Nike οργανώνει πλέον σε άλλη βάση το πελατολόγιο της και στην Ελλάδα.
Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται η διακοπή της συνεργασίας με αρκετούς καταστηματάρχες. Μάλιστα η Nike European Operation Netherlands, έστειλε επιστολή σε 91 ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής αναφέροντας ότι η στρατηγική τους δεν ταιριάζει με τη στρατηγική ανάπτυξης και τα σχέδια της πολυεθνικής γι’ αυτό και ζητά τη λήξη της συνεργασίας.
Από την πλευρά τους οι Έλληνες έμποροι καταγγέλλουν την πολυεθνική για μονοπωλιακές πρακτικές και αθέμιτο ανταγωνισμό και ετοιμάζονται να προσφύγουν στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια. Για το θέμα έχει ενημερωθεί και η πολιτική ηγεσία.
Οι κινήσεις του νέου αντιπροσώπου
Την ίδια ώρα, ο όμιλος Percassi, που φέρεται να έχει αναλάβει το δίκτυο λιανικής της μάρκας στην Ελλάδα, το οποίο προ της μεταβίβασης περιελάμβανε 15 σημεία στην Ελλάδα και περίπου 30 σε Ρουμανία και Βουλγαρία, αναζητά υπαλλήλους και διευθυντικά στελέχη για τα καταστήματα Nike σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε επίπεδο χονδρικής οι κινήσεις στην Ελλάδα στο μεγαλύτερο μέρος τους πραγματοποιούνται από θυγατρική της ίδιας της Nike.
Παράλληλα, κλείνουν το ένα μετά το άλλο τα καταστήματα Nike που διατηρούσε η Folli Follie ορισμένα εκ των οποίων μετατρέπονται σε Collective. Πρόκειται για τα νέα καταστήματα του multi-brand concept store του ομίλου FF Group.
Για παράδειγμα τα καταστήματα της Folli Follie σε Καλλιθέα, Χαλάνδρι και Λάρισα που ήταν αποκλειστικής πώλησης Nike πλέον λειτουργούν ως Collective.
Στην Πάτρα από την άλλη, το κατάστημα Nike θα ξανανοίξει υπό τη διεύθυνση του ομίλου Percassi.
Υπενθυμίζεται, ότι η Folli Follie διατηρούσε από το 2007 συνεργασία με τη Nike, κυρίως στη λιανική και σε μικρότερο βαθμό στη χονδρική. Η συνεργασία συνέχισε και μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου της Folli Follie το 2018 μέχρι τη σταδιακή λήξη των διάφορων συμβολαίων που είχαν μεταξύ τους οι δύο εταιρείες. Οι συμβάσεις που είχαν FF και Nike άρχισαν να «σπάνε» από το τέλος του 2019, με την τελευταία να λήγει το 2022.
Σημειώνεται ότι η Nike έχει σταματήσει να έχει συναλλαγές και με τους επιχειρηματίες που συνεργάζονταν μαζί της μέσω της Folli Follie.
Φρέναρε το lockdown τη Nike Retail
Εν τω μεταξύ σοβαρό πλήγμα στα οικονομικά μεγέθη της Nike Retail επέφερε το lockdown αν και «το ευμετάβλητο και αβέβαιο μακροοικονομικό και χρηματοοικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα δεν αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά την λειτουργία, τη δραστηριότητα και την οικονομική κατάσταση της εταιρείας», όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις της για τη χρήση που έληξε στις 31/5/2019.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία δραστηριοποιείται στην εισαγωγή, διανομή και λιανική πώληση ενδυμάτων, υποδημάτων και αθλητικών ειδών προηγούμενων εμπορικών περιόδων, αναπτύσσοντας επτά καταστήματα outlet πανελλαδικά.
Αναλυτικά, ο πραγματοποιηθείς τζίρος της Nike Retail το 2020 ανήλθε σε 33,35 εκατ. ευρώ ενώ κατά την χρήση 2019 είχε διαμορφωθεί σε 38,86 εκατ. ευρώ. Ο τζίρος εμφανίζεται μειούμενος σε σχέση με την προηγουμένη χρήση λόγω της υποχρεωτικής διακοπής λειτουργίας των καταστημάτων της για δύο μήνες βάσει των κυβερνητικών μέτρων για την αντιμετώπιση του Covid-19, επισημαίνει η εταιρεία. Λόγω της μείωσης του τζίρου η εταιρεία παρουσίασε και μειωμένα προ φόρων κέρδη στις 630 χιλ. ευρώ όταν τα αντίστοιχα κέρδη την προηγούμενη χρήση 2019 ανήλθαν σε 673 χιλ. ευρώ.
Ο μέσος όρος προσωπικού παρέμεινε στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2019 (173 άτομα το 2020 –175 άτομα το 2019).
Ενδιαφέρον έχει η αναφορά για τη στήριξη της μητρικής εταιρείας. Συγκεκριμένα επισημαίνεται ότι τον Οκτώβριο του 2020, η διοίκηση της εταιρείας έλαβε επιβεβαίωση από τη NIKE Inc ότι ο όμιλος σκοπεύει να παράσχει στην Nike Retail την απαραίτητη οικονομική υποστήριξη, ώστε να μπορεί να εξοφλήσει εγκαίρως τις υποχρεώσεις της για τουλάχιστον δώδεκα μήνες από την ημερομηνία της σχετικής επιστολής. «Με βάση τις πληροφορίες που έχουμε στη διάθεσή μας και λαμβάνοντας υπόψη την επιστολή υποστήριξης από τον Όμιλο πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει ζήτημα ανησυχίας για την εταιρεία μας», τονίζεται.
Η εταιρεία δεν έχει στα πλάνα του 2021 να ιδρύσει καινούργια υποκαταστήματα, μια και το πλάνο για εφέτος είναι να εστιάσει στην καλύτερη εξυπηρέτηση του καταναλωτή μέσα από τα υπάρχοντα καταστήματα.
Από τον Σάμι Φάις, τον Θανάση Λασκαρίδη και τους Κουτσολιούτσους στον Antonio Percassi
Για πρώτη φορά οι Έλληνες φόρεσαν παπούτσια Nike πριν 4 δεκαετίες όταν ο πιτσιρικάς Σάμι Φάις έφερε στη χώρα μας μία άγνωστη τότε εταιρεία από το Όρεγκον. Η πρώτη τριετής συμφωνία που έκλεισε προέβλεπε την εισαγωγή στη χώρα μας 5.000 ζευγαριών τον χρόνο.
Το 1981 η οικογένεια Φάις ιδρύει την Elmec Sport ΑΒΕΤΕ για να αναλάβει την αποκλειστική διανομή των αθλητικών ειδών Nike στην Ελλάδα και την Κύπρο, την οποία μέχρι τότε πραγματοποιούσε η οικογενειακή εταιρεία Elmec Ίνο Φάις ΑΕ.
Μέχρι το 1999 η Elmec είχε εξελιχθεί σε κομβικό παίκτη της αγοράς αναλαμβάνοντας στο μεταξύ τη διανομή των προϊόντων της Nike και σε Βουλγαρία και Ρουμανία.
Στα μέσα του 2006 η Elmec χάνει το αποκλειστικό δικαίωμα χονδρικής διανομής των προϊόντων Nike σε Ελλάδα και Κύπρο. Η απώλεια των χονδρικών πωλήσεων της αμερικανικής εταιρείας Nike αποτυπώνεται στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας του Σάμι Φάις, η οποία μεταβιβάζεται αρχικά στην Ηοmeric Department Stores Ανώνυμη Εταιρία Συμμετοχών συμφερόντων κατά 76% του ομίλου Αθ. Λασκαρίδη. Σε λίγους μήνες ο Θανάσης Λασκαρίδης δέχεται πρόταση της οικογένειας Κουτσολιούτσου πωλώντας την Elmec, αποκομίζοντας μάλιστα κέρδος αρκετών εκατομμυρίων, ενώ ο έλεγχος της εταιρείας πέρασε εντέλει στη Folli Follie το 2010.
Μέχρι το ξέσπασμα του σκανδάλου με πρωταγωνιστές την οικογένεια Κουτσολιούτσου, η Folli Follie διατηρούσε μακροχρόνια συνεργασία με τη Nike μέσω ενός δικτύου, λιανικής, που αριθμούσε συνολικά 15 καταστήματα στην Ελλάδα, καθώς και 29 σε Βουλγαρία και Ρουμανία και ενός σχετικά μικρότερου δικτύου χονδρικής.
Ωστόσο, ήδη από τα τέλη του 2018 η αμερικάνικη εταιρεία αθλητικών ειδών είχε ανακοινώσει την απόφασή της να διατηρήσει τη συνεργασία της με την αμαρτωλή Folli Follie μέχρι την εκπνοή των συμβάσεων, από τον Μάιο του 2019 μέχρι τον χειμώνα του 2022.
Να σημειωθεί ότι σε αντίθεση με την Elmec η Folli Follie δεν είχε αποκλειστική σχέση με τη Nike, καθώς οι μεγάλοι Έλληνες πελάτες προμηθεύονται τα προϊόντα της αμερικάνικης εταιρείας κεντρικά από την Ολλανδία.
Παρότι πολλοί εγχώριοι παίκτες εποφθαλμιούσαν να γίνουν διάδοχοι της Folli Follie την περιοχή της Ελλάδας ανέλαβε τελικά ο Antonio Rercassi, αντιπρόσωπος της Nike στην Ιταλία και πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας Atalanta BC.
Ποδοσφαιριστής ο ίδιος, από 17 έως τα 23 του, ο Rercassi διευθύνει έναν τεράστιο όμιλο με 9.000 υπαλλήλους ο οποίος δραστηριοποιείται στο retail, στα καλλυντικά, στην εστίαση και στο real estate.
Εκτός της Nike, ο όμιλος Percassi, που έφερε πρώτος τον όμιλο Inditex (Zara, Pull&Bear κ.λπ.) στην ιταλική αγορά, αναπτύσσει και διαχειρίζεται σήμερα ένα δίκτυο καταστημάτων διεθνών brands όπως LEGO και Victoria's Secret (στην Ιταλία, την Ισπανία και τη Γαλλία), Bath & Body Works, Gucci, Armani Exchange (στην Ιταλία) και την ιστορική φίρμα υποδημάτων Vergelio, την οποία απέκτησε το 2015. Επιπλέον, αναπτύσσει επί τη δική του μάρκα DMAIL, που προσφέρει χρήσιμα gadgets για την κουζίνα, τον κήπο, τα ζώα, τον ελεύθερο χρόνο και την ευεξία.
Στον κλάδο των καλλυντικών η Percassi διαχειρίζεται δικές της μάρκες (KIKO Milano, Womo και Bullfrog), που λειτουργούν κάτω από τη θυγατρική του ομίλου Odissea Srl.
Να σημειωθεί ότι το brand Kiko Milano, κορυφαία μάρκα καλλυντικών στην Ιταλία, αναπτύσσει από το περασμένο Φθινόπωρο στην Ελλάδα ο Σάμι Φάις έχοντας ήδη ανοίξει 3 καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται η λειτουργία νέου καταστήματος στην Πάτρα και ενός ακόμη στη Θεσσαλονίκη, στο εμπορικό κέντρο One Salonica Outlet, συμφερόντων του ομίλου Φάις.
Από τον τομέα της εστίασης, στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου Percassi, βρίσκονται τα σήματα Wagamama και Starbucks, ενώ δημιουργήματα του ομίλου Percassi, αποτελούν οι αλυσίδες λιανικής τροφίμων Da30Polenta, Caio και Casa Maioli, που εμπορεύονται και σερβίρουν παραδοσιακά ιταλικά προϊόντα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!