Το 70% των εισαγωγών παγωτού στην Κύπρο προέρχεται από την Ελλάδα, όπως αναφέρεται σε σχετικό report του γραφείου ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στη Λευκωσία.
Πέρυσι η Κύπρος εισήγαγε παγωτό συνολικής αξίας €10,255 εκατ. (+23% συγκριτικά με το 2020). Το ποσό αυτό αντιστοιχούσε σε ποσότητα 2.828 τόνων (+18% σε σχέση με το 2020). Η μέση τιμή/kg του παγωτού, που εισάγεται στην κυπριακή αγορά, κατά την τελευταία οκταετία (2014-2021), ανέρχεται σε €3,11/κιλό.
Η Ελλάδα εξήγαγε στην κυπριακή αγορά παγωτά συνολικής αξίας €7,168 εκατ., που αντιστοιχούσαν σε ποσότητα 1.856 τόνων.
Πρωτιά με... διαφορά
Η Ελλάδα καταλαμβάνει σταθερά τη θέση του κυριότερου προμηθευτή της κυπριακής αγοράς σε παγωτά, και μάλιστα με σημαντική διαφορά από τους υπόλοιπους. Το 2021 κατείχε μερίδιο στο σύνολο των κυπριακών εισαγωγών του συγκεκριμένου προϊόντος που ανήλθε σε 70% (έναντι 67% το 2020).
Μερίδια εισαγωγέων
- Ελλάδα: 70%
- Γερμανία: 19%
- Βέλγιο: 3%
- Ιταλία: 3%
- Ην. Βασίλειο: 1%
Είναι, δε, χαρακτηριστικό ότι οι άλλοι προμηθευτές είδαν τα μερίδιά τους να συρρικνώνονται, με εξαίρεση την Ιταλία, που διατήρησε σταθερό το δικό της μερίδιο. Αξίζει να σημειωθεί ακόμη ότι μέχρι και το 2014 τη θέση της Ιταλίας καταλάμβανε η Γαλλία, η οποία έκτοτε δεν εμφανίζεται μεταξύ των προμηθευτών.
Αύξηση 35% στις εξαγωγές
Αξίζει να σημειώσουμε ότι από το 2013 έως το 2021 η αξία των ελληνικών εξαγωγών παγωτού αυξήθηκε συνολικά κατά 35%. Η μέση ετήσια αξία τους ανήλθε σε €6,14 εκατ., ενώ η μέση ετήσια ποσότητα σε 1.811 τόνους, αντίστοιχα.
Είναι, επίσης, αξιοσημείωτο ότι το μερίδιο που καταλαμβάνει η Ελλάδα στις συνολικές κυπριακές εισαγωγές παγωτού είναι μεγαλύτερο σε όρους αξίας και κάπως μικρότερο σε όρους ποσότητας (70% σε αξία, αλλά 66% σε ποσότητα, για το 2021). Αυτό προφανώς συνδέεται και με το γεγονός ότι το παγωτό που προέρχεται από την Ελλάδα, εισάγεται σε ακριβότερες τιμές απ’ ότι εκείνο που προέρχεται από τους υπόλοιπους προμηθευτές.
Πιο ακριβά τα ελληνικά
Είναι χαρακτηριστικό ότι το παγωτό που εξάγει η Ελλάδα στην Κύπρο υπερβαίνει σε μέση αξία/kg εκείνο των ανταγωνιστών της. Το 2021 η μέση τιμή του εισαγόμενου στην Κύπρο παγωτού από την Ελλάδα άγγιξε τα €3,9/kg, έναντι €3,0/kg από τη Γερμανία και €2,9/kg από το Βέλγιο.
Ποια brands κυριαρχούν στην αγορά
Στην κυπριακή αγορά παγωτού κυριαρχούν δύο εγχώριες βιομηχανίες, οι P&P Cream Group και η Regis Milk Industries, καθώς και τέσσερις εισαγωγείς (ΚΕΑΝ, Unilever, Argosy, Vassos Eliades). Από τις προαναφερόμενες βιομηχανίες, η P&P Cream Group έχει αναπτύξει αξιόλογη εξαγωγική δραστηριότητα, η οποία εκτείνεται και στην Ελλάδα.
- ALGIDA (διανομέας: Unilever Tseriotis Cyprus Ltd): Η Unilever είναι αντιπρόσωπος στην Κύπρο για τα brands Calippo, Cornetto, Twister, Disney και Magnum (το αντίστοιχο Magic που πωλείται στην Ελλάδα). Όπως αναφέρει η αρμόδια εκπρόσωπος της εταιρείας, τα παγωτά της Algida κυριαρχούν στην κυπριακή αγορά στην κατηγορία των πολυσυσκευασιών οικογενειακού παγωτού, καθώς και στο ξυλάκι (ατομικές συσκευασίες), όπου τις περισσότερες πωλήσεις φαίνεται να καταγράφει το Magnum.
- FRONERI (διανομέας: Vassos Eliades): Το μερίδιο το οποίο καταλαμβάνει η Froneri στην κυπριακή αγορά παγωτού ανέρχεται σε 24,5% σε αξία -με αυξητική τάση- και σε 22,5% σε ποσότητα -με ανοδική τάση. Με τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας, η εταιρεία δηλώνει ότι αυξήθηκαν οι πωλήσεις σε όλες τις ετικέτες παγωτού, τις οποίες εκπροσωπεί (Nestle, Mondelez, Movenpick, Antica Gelateria del Corso, La Cremeria).
- ΚΡΙ ΚΡΙ (διανομέας: KEAN Group): Η KEAN Group συνεργάζεται με την ΚΡΙ ΚΡΙ από το 2012, αντιπροσωπεύοντας στην κυπριακή αγορά τόσο το παγωτό, όσο και το γιαούρτι ΚΡΙ ΚΡΙ. Σύμφωνα με τον Sales & Business Development Manager της εταιρείας, το παγωτό ΚΡΙ ΚΡΙ, αυτή τη στιγμή, κατέχει την 5η θέση στο σύνολο της κυπριακής αγοράς.
- MARS (διανομέας: ARGOSY Trading Co): Το μερίδιο της κυπριακής αγοράς που αντιστοιχεί στα παγωτά της MARS (με τα brands, Galaxy, Twix, Snickers, Bounty, Mars, Maltesers, M&Ms) ανέρχεται σε 3% σε όγκο, σύμφωνα με τον αρμόδιο εκπρόσωπο της εταιρείας.
- PAPAFILIPOU (διανομέας: P&P Ice Cream Group): Η P&P (Papafilipou), που δημιουργήθηκε το 1965, κατέχει ηγετική θέση στην κυπριακή αγορά, κυρίως όσον αφορά στο επαγγελματικό και οικογενειακό παγωτό. Δραστηριοποιείται τόσο στη χονδρική πώληση (ξενοδοχεία, περίπτερα, supermarkets, εστιατόρια) όσο και στη λιανική, μέσα από ιδιόκτητα σημεία πώλησης. Επίσης, διαθέτει αξιόλογο δίκτυο εξαγωγών, το οποίο περιλαμβάνει και την Ελλάδα.
- REGIS (διανομέας: Regis Milk Industries): Η εταιρεία κυριαρχεί στις πολυσυσκευασίες ατομικών παγωτών, κατέχοντας μερίδιο που αγγίζει το 35% σε όγκο επί του συνόλου των πωλήσεων στην κυπριακή αγορά, όπως ενημέρωσε το γραφείο ΟΕΥ η Sales & Marketing Director της εταιρείας.
Τι άλλαξε στον κλάδο κατά την περίοδο της πανδημίας
Οι αυστηροί περιορισμοί που επιβλήθηκαν από τον Μάρτιο 2020 προς αντιμετώπιση της πανδημίας στην Κύπρο είχαν ως αποτέλεσμα να ενισχυθεί αισθητά η ζήτηση στα παγωτά που διατίθενται σε υπεραγορές και περίπτερα 24ωρης λειτουργίας, λόγω της αντίστοιχης αύξησης της κατανάλωσης ειδών διατροφής στο σπίτι. Αντίθετα, σημαντική ήταν η συρρίκνωση της ζήτησης για τα παγωτά που διανέμονται στον κλάδο του HoReCa (ξενοδοχεία, εστιατόρια, bar, catering, χώροι αναψυχής), ο οποίος για μεγάλο χρονικό διάστημα υπολειτουργούσε, χωρίς, μέχρι και σήμερα, να θεωρείται ότι έχει ανακάμψει πλήρως. Σημαντικό ρόλο ως προς αυτό έπαιξε και η μειωμένη άφιξη τουριστών (-84% το 2020 έναντι του 2019), καθώς και άλλοι παράγοντες, που συνδέονται, άμεσα ή έμμεσα, με την πανδημία (αύξηση κόστους παραγωγής λόγω ακριβότερων πρώτων υλών, καθυστερήσεις στις παραδώσεις, αυξημένα μεταφορικά, υποχρέωση προπληρωμής προμηθευτών).
Αντιστάθμισμα από τη λιανική
Σαν αποτέλεσμα των παραπάνω, οι εισαγωγές παγωτού το 2020 μειώθηκαν εμφανώς (-28% σε ετήσια βάση), ωστόσο τη μείωση αυτή αντιστάθμισε η άνοδος της ζήτησης στο κανάλι του λιανικού εμπορίου, εκ μέρους των Κύπριων καταναλωτών. Μάλιστα, ορισμένοι διανομείς παγωτού κάνουν λόγο για αύξηση των πωλήσεων, αλλά και του μεριδίου τους στην κυπριακή αγορά κατά τη διετία 2020-21, ειδικά στις οικογενειακές συσκευασίες.
Οι φετινές τάσεις
Όσον αφορά στο 2022 και τις τρέχουσες διεθνείς εξελίξεις, οι εταιρείες παγωτού αναφέρουν ότι δεν έχουν, μέχρι σήμερα, επηρεαστεί οι πωλήσεις τους, δεδομένου ότι το παγωτό έχει αποδειχθεί, ως προϊόν, ότι αντέχει ακόμη και σε περιόδους κρίσης. Παρ' όλα αυτά, επισημαίνεται στο report ότι σε περίπτωση που οι αφίξεις επισκεπτών στην Κύπρο κατά τη φετινή τουριστική περίοδο δεν είναι οι αναμενόμενες, εκτιμάται ότι θα μειωθούν αρκετά οι πωλήσεις στις ατομικές συσκευασίες παγωτού. Αντίθετα, οι συσκευασίες του 1 λίτρου, που απευθύνονται σε οικογένειες και διατίθενται κυρίως στα σούπερ μάρκετ, υπολογίζεται ότι θα διατηρήσουν σταθερή τη ζήτησή τους.
Τι παγωτά προτιμούν οι καταναλωτές
Ιδιαίτερη προτίμηση, βάσει των πωλήσεων, φαίνεται να δείχνουν οι Κύπριοι καταναλωτές στα παγωτά με πιο ελαφριά σύσταση (λιγότερα λιπαρά και λιγότερη ζάχαρη από τα αντίστοιχα που πωλούνται σε Αμερική και Ευρώπη), γεγονός που εξηγείται από το θερμό κλίμα της χώρας. Αρκετά δημοφιλείς στην Κύπρο είναι φρουτένιες γεύσεις τύπου «γρανίτα», όπως τα sorbet (με 0% γάλα) και τα sherbet (με 15% γάλα), καθώς και τα «άσπρα» παγωτά (με γεύσεις όπως βανίλια ή γιαούρτι). Επίσης, τα τελευταία χρόνια κερδίζουν συνεχώς έδαφος στην Κύπρο τα παγωτά χωρίς ζάχαρη, με την προσθήκη του γλυκαντικού stevia, ενώ ανερχόμενες είναι και οι κατηγορίες των παγωτών vegan και των παγωτών χωρίς γλουτένη.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!