Συνέχιση των πιέσεων στα κόστη και νέο κύμα ανατιμήσεων από τον ερχόμενο Μάιο αναμένει η διοίκηση της ΚΡΙ-ΚΡΙ για τον εγχώριο γαλακτοκομικό κλάδο και κυρίως για τους τομείς του γιαουρτιού και του παγωτού, όπου κατά βάση δραστηριοποιείται.
Μιλώντας στους αναλυτές ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Κώστας Σαρμαδάκης, ανέφερε ότι συνολικά για φέτος αναμένει υψηλή μονοψήφια ανάπτυξη του τζίρου, αλλά νέα μείωση στα λειτουργικά κέρδη. Τα περιθώρια λειτουργικής κερδοφορίας αναμένεται να υποχωρήσουν, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων στις τιμές των υλικών. Το μέγεθος της υποχώρησης των περιθωρίων κερδοφορίας θα εξαρτηθεί από το βαθμό και το χρόνο αποκλιμάκωσης του κόστους των βασικών α' υλών.
Ελληνική αγορά γιαουρτιού
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την αγορά του γιαουρτιού υπογράμμισε ότι η κατανάλωση είναι μειωμένη λόγω του χαμηλότερου διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών. Ο συνεχής πόλεμος τιμών (με τον leader της αγοράς να παραμένει από το φθινόπωρο του 2020 κάτω από τον μέσο όρο τιμών του κλάδου και την ΚΡΙ-ΚΡΙ σταθερά πιο ακριβή) αποτελεί έναν ακόμη από τους βασικούς λόγους για τον οποίο υποχωρεί σε αξία ο τομέας στη χώρα μας. Ωστόσο, επισημαίνει ότι ο leader προχώρησε σε αυξήσεις τιμών φθάνοντας πλέον τα επίπεδα τιμών της ΚΡΙ-ΚΡΙ, γεγονός το οποίο ο κ. Σαρμαδάκης εκτιμά ότι λειτουργεί υπέρ της εταιρείας του.
Επίσης, ενισχυτικά στα μεγέθη της ΚΡΙ-ΚΡΙ θα λειτουργήσει το γεγονός ότι αποτελεί τον κορυφαίο προμηθευτή για τα private label γιαούρτια, αφού ο υψηλός πληθωρισμός οδηγεί όλο και περισσότερους καταναλωτές σε προϊόντα value for money. Ήδη στους πρώτους μήνες του 2022, η εταιρεία κέρδισε 0,8 ποσοστιαίες μονάδες μερίδιο σε αξία (16,7%) και 0,4 σε όγκο (16,5%) όταν όλοι οι βασικοί της ανταγωνιστές έχασαν έδαφος, ενώ επισημαίνεται και η μεγάλη άνοδος στο PL (2,2 σε όγκο και 0,7 σε αξία).
Αναμένει νέα αύξηση των εξαγωγών κατά 15%
Ιδιαίτερα αισιόδοξος δηλώνει ο κ. Σαρμαδάκης για τις εξαγωγές γιαουρτιού, αναμένοντας για φέτος ανάπτυξη γύρω στο 15% μετά το περυσινό +9,8%.
Συνολικά οι εξαγωγές γιαουρτιού αποτέλεσαν πέρυσι το 52% των συνολικών πωλήσεων του τομέα, με την Ιταλία να κλείνει τη χρονιά στο +28%. Για τη βρετανική αγορά, η οποία εμφάνισε ελαφρά πτώση, ο CFO της ΚΡΙ-ΚΡΙ ανέφερε ότι η άμεση επίπτωση από το Brexit είναι περιορισμένη, ωστόσο είναι πολύ υψηλότερα τα μεταφορικά κόστη.
DATA (σε χιλ. ευρώ)
Γαλακτοκομικά
Ελλάδα
Κύκλος εργασιών
- 2021: 49.564
- 2020: 49.978
Λειτουργικό αποτέλεσμα
- 2021: 6.901
- 2020: 7.892
Εξωτερικό
Κύκλος εργασιών
- 2021: 54.575
- 2020: 49.794
Λειτουργικό αποτέλεσμα
- 2021: 7.381
- 2020: 8.700
Αγορά παγωτού
Για την αγορά του παγωτού, η οποία έκλεισε πέρυσι στο +17,8% για την ΚΡΙ-ΚΡΙ σε επίπεδο πωλήσεων και +23,5% σε EBIT, επισημάνθηκε η ισχυρή ανάκαμψη του κλάδου και η βελτίωση των τιμών στον κλάδο. Για τις εξαγωγές αναφέρθηκαν οι πολύ καλές επιδόσεις σε Ιταλία (+78%), Αλβανία (+37%) και Κύπρο (+18%).
Σημειώνεται ότι στην ελληνική αγορά παγωτού οι πωλήσεις της ΚΡΙ-ΚΡΙ ανήλθαν σε €23,43 εκατ. (με αύξηση 13,1%). Στην ισχυρή αυτή ανάκαμψη συνετέλεσαν, κυρίως, η άρση των περιοριστικών μέτρων που λήφθηκαν ως επακόλουθο της πανδημίας, σε συνδυασμό με την ενίσχυση των τουριστικών ροών από το εξωτερικό. Σημαντικό ρόλο έπαιξε, επίσης, η προσθήκη 1.025 νέων σημείων πώλησης καθώς και το λανσάρισμα της νέα σειράς παγωτών Master Rich. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen (Δεκέμβριο 2021), η μάρκα ΚΡΙ-ΚΡΙ κατατάσσεται στη 2η θέση της ελληνικής αγοράς παγωτού, με μερίδιο σε όγκο 15%.
DATA (σε χιλ. Ευρώ)
Παγωτά
Ελλάδα
Κύκλος εργασιών
- 2021: 23.425
- 2020: 20.705
Λειτουργικό αποτέλεσμα
- 2021: 5.345
- 2020: 4.515
Εξωτερικό
Κύκλος εργασιών
- 2021: 6.502
- 2020: 4.691
Λειτουργικό αποτέλεσμα
- 2021: 808
- 2020: 447
Σημαντική άνοδος για τα κόστη
Για τα κόστη, ο κ. Σαρμαδάκης αναφέρθηκε στη σημαντική άνοδο που έχουν καταγράψει οι τιμές σε φυσικό αέριο, λιπάσματα, ζωοτροφές και γάλα.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της εισηγμένης, η τρέχουσα παγκόσμια ενεργειακή κρίση επιδρά πολυεπίπεδα στην κοστολογική βάση της εταιρείας. Με άμεσο τρόπο, αυξάνοντας το κόστος για την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγική διαδικασία. Στη χρήση 2021, οι δαπάνες ενέργειας αποτέλεσαν περίπου το 2,8% του συνόλου των δαπανών.
Με έμμεσο τρόπο, επηρεάζει αυξητικά τα κόστη μεταφορών και διανομής. Στη χρήση 2021, οι δαπάνες αυτές αποτέλεσαν περίπου το 5,3% του συνόλου των δαπανών. Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι ότι επιδρά καταλυτικά στη διαμόρφωση και συντήρηση έντονα πληθωριστικού περιβάλλοντος. Σε ό,τι αφορά την ΚΡΙ-ΚΡΙ παρατηρείται σημαντική αύξηση του κόστους παραγωγής του νωπού γάλακτος, και επακόλουθα και της τιμής του. Αυτό εξηγείται από την αύξηση της τιμής των λιπασμάτων που επηρέασε το κόστος αγροτικής παραγωγής ζωοτροφών. Επίσης, οι τιμές του πλαστικού, το οποίο αποτελεί βασικό υλικό συσκευασίας, έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Ο CFO της εταιρείας ανέφερε ότι το πρώτο κύμα ανατιμήσεων πέρασε τον Ιανουάριο του 2022 και πλέον η αγορά προετοιμάζεται για δεύτερο κύμα από τον ερχόμενο μήνα. Ειδικότερα για την τιμή του αγελαδινού γάλακτος σημείωσε ότι πέρασαν αυξήσεις ύψους 15,7%.
Εκτιμά δε ότι θα διατηρηθούν τα επίπεδα των αυξημένων τιμών και μετά την υποχώρηση του κόστους των εισροών.
Τιμή αγελαδινού γάλακτος στην Ελλάδα
Επενδύσεις - Μερίσματα
Σε επίπεδο επενδύσεων, η εταιρεία δρομολογεί επενδύσεις 4-5 εκατ. ευρώ, από 10 εκατ. πέρυσι (6 εκατ. εκ των οποίων πήγαν για σταθμό βιοαερίου). Σχετικά με τον σταθμό βιοαερίου ο κ. Σαρμαδάκης ανέφερε ότι δεν θα υπάρξει εξοικονόμηση της κατανάλωσης, αλλά στην κερδοφορία της εταιρείας καθώς από την πώληση της ηλεκτρικής ενέργειας στο δίκτυο αναμένονται φέτος να προστεθούν στα EBITDA της εταιρείας περίπου 800.000 ευρώ.
Για τη μερισματική πολιτική της εταιρείας, για μία ακόμη χρονιά η απόδοση των μερισμάτων που θα δοθούν θα είναι μικρότερη από την αμέσως προηγούμενη χρονιά:
Μερισματική απόδοση ΚΡΙ-ΚΡΙ
- 2021: 2,5%
- 2020: 3,1%
- 2019: 3,2%
- 2018: 3,5%
- 2017: 3,8%