Με μια μακροσκελή επιστολή απαντά η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) σε ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκε στην «Η», στις 22 Μαρτίου 2022, με τίτλο: «Καύσιμα: Εκτόξευση περιθωρίου κέρδους έως και 320% - Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές».
Αναλυτικά η επιστολή-απάντηση της ΠΟΠΕΚ στην «Η», την οποία υπογράφουν ο πρόεδρος Θεμιστοκλής Κιουρτζής και ο γενικός γραμματέας Ιωάννης Μαυράκης έχει ως εξής:
«Με την παρούσα, απαντούμε στο άρθρο του δημοσιογράφου κυρίου Θανάση Παπαδή, το οποίο αναφέρεται σε εκτόξευση του περιθωρίου κέρδους των πρατηρίων ΑΝ!! υποθέσουμε ότι τα μεγέθη, τα οποία επικαλείται είναι αληθή και πραγματικά. Με την λογική αυτή θα ακολουθήσουμε τον συλλογισμό του.
Πρωτίστως ενημερώνουμε ότι, η αγορά καυσίμων λειτουργεί διαχρονικά με συγκεκριμένο τρόπο, και οποιοσδήποτε επιχειρεί να περιγράψει την διαμόρφωση των τιμών, θα πρέπει να προβαίνει σε ανάλυση σε βάθος χρόνου, και όχι αποσπασματικά, εφόσον δεν είναι αδαής, δεν βρίσκεται σε διατεταγμένη υπηρεσία, δεν αποσκοπεί στην "κερδοσκοπία" του λαϊκισμού.
Στο άρθρο, γίνετε σύγκριση του περιθωρίου κέρδους που είχαν συνολικά η χονδρική εμπορία, ο μεταφορέας καθώς και τα πρατήρια λιανικής, με βάση την τιμή του διυλιστηρίου στις 11/3/2022 και τη μέσης τιμή της χώρας, που είχε η αμόλυβδη βενζίνη με τις αντίστοιχες της 18/3/2022. Στο άρθρο λοιπόν, γίνετε αναφορά ως Πανελλήνιο κέρδος στις 11/3/2022 το τρομακτικό νούμερο των 2,9!!!!! λεπτών ανά λίτρο, όπου συμπεριλαμβάνονται, το κέρδος των πλοίων, των εταιριών χονδρικής εμπορίας, των βυτιοφορέων και των πρατηρίων (συμπεριλαμβανομένων του υψηλού κόστους των νησιών, αλλά και της επαρχίας, καθώς πρόκειται για μέση Πανελλήνια τιμή).
Εδώ, ο συντάκτης ηθελημένα αποκρύπτει τον λόγο που το περιθώριο, στιγμιαία εμφανίζεται να είναι ουσιαστικά μηδενικό, αφού δεν αναφέρει ότι κατά την περίοδο της απότομης και τρομακτικής ανόδου των τιμών το κέρδος μειώθηκε, διότι τα πρατήρια δούλεψαν πουλώντας μεσοσταθμικά τα αποθέματά τους, με αποτέλεσμα από 28/2/2022, που ξεκίνησε η μεγάλη άνοδος, εξαιτίας του πολέμου, το περιθώριο ήταν για όλους τους εμπλεκόμενους στο δυσθεώρητο ποσό των 13,1 λεπτών ήτοι ποσοστιαίο 7,35%!!! για να πέσει στο 2,9 ευρώ (0,14%) ανά λίτρο. Θα προσαρμόσουμε στην λογική του δημοσιογράφου τους αριθμούς προκειμένου να κατανοήσουν οι αναγνώστες το μέγεθος του λίαν επιεικώς αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης. Από τα 13,1 λεπτά για να πλησιάσουμε στα 2,9 λεπτά μείωσης του περιθωρίου, είχαμε ποσοστιαία πτώση 77,86% και για να επανέλθουμε στα 13,1 λεπτά από τα 2,9 λεπτά θα δούμε άνοδο 351,7% !!! Δηλαδή για το ίδιο κέρδος έχουμε αυτή την τρομερή διαφορά. Αυτό το τρικ των αριθμών εκμεταλλεύεται ο συντάκτης για να εντυπωσιάσει, ενώ το αποτέλεσμα είναι ίδιο.
Σε ότι δε αφορά το πετρέλαιο κίνησης, επειδή τα πρατήρια, όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία της Πολιτείας, δεν ακολούθησαν τις πρωτόγνωρες αυξήσεις, το περιθώριο κέρδους στις 10/3/2022 ήταν μηδενικό, δεδομένου ότι η τιμή που πουλούσαν τα διυλιστήρια ήταν 1,933 ευρώ ανά λίτρο και η μέση τιμή στην χώρα ήταν 1,936 ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή τα πρατήρια πουλούσαν πολύ κάτω από την τιμή που αγόρασαν την επομένη ημέρα, με συνέπεια όποιο ποσοστό θέσει κάποιος ως κέρδος με βάση το μηδέν θα βρει ποσοστό ανόδου μερικών χιλιάδων επί τοις εκατό για να εντυπωσιάσει.
Για να μην κουράζουμε τους αναγνώστες, η αλήθεια είναι ότι η διακύμανση των καυσίμων έχει πάντα μία χρονοκαθυστέρηση, είτε προς τα πάνω, είτε προς τα κάτω και αναλόγως των συνθηκών της αγοράς επανέρχεται στην κανονικότητα σε λίγες ημέρες. Στην προκειμένη περίπτωση επειδή τα πρατήρια έχουν μία πτώση στις καταναλώσεις της τάξης του 25% με αποτέλεσμα να μην αδειάζουν οι δεξαμενές, η προσαρμογή να μην γίνει άμεσα.
Τέλος προτρέπουμε όλους τους υγιώς σκεπτόμενους ανθρώπους να παρακολουθήσουν την εκ νέου προβλεπόμενη των επόμενων ημερών ανοδική πορεία των τιμών και θα διαπιστώσουν ότι οι λιανικές τιμές των πρατηρίων θα ανεβαίνουν με σημαντικά αργότερο ρυθμό από ότι στα διυλιστήρια και όχι σύμφωνα με τα λεγόμενα του κυρίου Μπάιντεν όπως αρέσκονται κάποιοι να λένε.
Τώρα υποδεικνύουμε στον δημοσιογράφο να δει προσεκτικά την τιμή του διυλιστηρίου στις 11/3/2022, ώστε να αντιληφθεί ότι έκανε λάθος. Επίσης, προτείνουμε να συγκρίνει ορθά όλες τις τιμές, δηλαδή 28/2/2022, 10/3/2022, 11/3/2022 και 18/3/2022 και θα κατανοήσει ότι, οι μεταπτώσεις των τιμών έχουν το ίδιο αποτέλεσμα, δηλαδή ότι από την αρχή της αύξησης των τιμών για μεν την βενζίνη ξεκίνησε από το τρομερό!!! μικτό περιθώριο των 13,1 λεπτών των εμπλεκομένων, κατέβηκε στο ζενίθ της ανόδου των τιμών στα 6,3 λεπτά, που ήταν στις 10/3/2022 και τα ‘’χαμένα’’ 7 περίπου λεπτά προστέθηκαν στο ζενίθ της πτώσης στην αρχή των 13 λεπτών, διότι έτσι μεσοσταθμικά εμφανίζεται να λειτουργεί η αγορά. Για δε το πετρέλαιο τα αντίστοιχα νούμερα είναι από 28/2/2022, 15,7 λεπτά, έπεται πτώση στο μηδέν!!! κέρδος στις 10/3/2022 και αντίστοιχη φαινομενική άνοδος του περιθωρίου στις 18/3/2022.
Επίσης, προτείνουμε και στον κύριο Παπαδή να παρακολουθεί από τώρα και στο εξής, ότι στις αναμενόμενες αυξήσεις των τιμών αυτών των ημερών τα περιθώρια κέρδους των πρατηρίων θα μειώνονται, διότι αυτός είναι ο τρόπος που διαμορφώνονται οι λιανικές τιμές στην χώρα, σε πείσμα αυτών που παριστάνουν τους ειδικούς».
Το σχόλιο-απάντηση του συντάκτη της «Η» Θανάση Παπαδή
Με πραγματική προσοχή, αλλά και ιδιαίτερη έκπληξη, διάβασα την απάντηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), σε δημοσίευμα που φέρει την υπογραφή μου.
Δεν θα ήθελα να μπω σε αντιπαράθεση, ούτε για το ύφος της επιστολής, το οποίο είναι άκρως υποτιμητικό για το πρόσωπό μου, αλλά ούτε και για τις νουθεσίες περί ορθής δημοσιογραφίας, έτσι όπως τουλάχιστον την αντιλαμβάνεται η Ομοσπονδία.
Και αυτό, όχι γιατί δεν μπορώ να τεκμηριώσω απάντηση, αλλά διότι κάτι τέτοιο ελάχιστα έως καθόλου ενδιαφέρει τον αναγνώστη και καταναλωτή.
Θεωρώ όμως υποχρέωσή μου, απέναντι σε όλους εκείνους που εμπιστεύονται την «Η» για την ενημέρωσή τους, μερικές -κατά την άποψή μου- σημαντικές επισημάνσεις.
- Αφήνονται σαφή υπονοούμενα ως προς την ορθότητα των στοιχείων που περιέχονται στο ρεπορτάζ. Τα ανωτέρω προέρχονται από το Παρατηρητήριο Τιμών (http://www.fuelprices.gr/) όπως σαφέστατα αναφέρεται στο δημοσίευμα. Προφανώς ή δεν το είδε η Ομοσπονδία ή μάλλον δεν ήθελε να το δει, ώστε να δημιουργήσει εντυπώσεις. Όσο για το κέρδος των 2,9 λεπτών, είναι προφανές πως πρόκειται για λάθος (δαίμων του τυπογραφείου), το οποίο ωστόσο είναι άνευ σημασίας. Το ορθό είναι 6,3 λεπτά και είναι ηλίου φαεινότερο, αφού στην φωτογραφία που επισυνάπτεται στο σχετικό δημοσίευμα διακρίνεται ευκρινέστατα.
- Το πόσο μεγάλο ή μικρό είναι ένα περιθώριο κέρδους σε μία συγκεκριμένη αγορά, δεν μπορώ να το κρίνω εγώ, το κρίνουν οι νόμοι της ίδιας αγοράς.
- Στις 18 Μαρτίου το περιθώριο κέρδους (εταιριών εμπορίας και πρατηρίων) εκτοξεύεται, σε σχέση την αμέσως προηγούμενη ημερομηνία αναφοράς στο Παρατηρητήριο (11 Μαρτίου), για την δε βενζίνη από τα 0,0629 ευρώ το λίτρο στα 0,1515 ευρώ το λίτρο και για το diesel κίνησης από το 0,0575 ευρώ το λίτρο, στα 0,2419 ευρώ το λίτρο.
- Επίσης, στο δημοσίευμα, τίθεται το ερώτημα εάν παραβιάζεται η νομοθεσία περί επιβολής πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, με μήνα αναφοράς τον Σεπτέμβριο του 2021. Για την συγκεκριμένη ημερομηνία (18 Μαρτίου) το περιθώριο κέρδους – εταιριών και πρατηρίων – είναι κατά πολύ υψηλότερο.
- Αν η Ομοσπονδία θεωρεί τα στοιχεία ανακριβή, τότε ας απευθυνθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης και όχι σε εμάς που τα επικαλούμαστε.
Τα παραπάνω αποτελούν γεγονότα. Τα υπόλοιπα είναι προφάσεις εν αμαρτίαις.
Με εκτίμηση
Θανάσης Παπαδής
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!