Με διψήφια αύξηση πωλήσεων έκλεισε τελικά το 2020 ο τζίρος των supermarket, συγκριτικά με την αμέσως προηγούμενη χρονιά, καθώς ο κλάδος «κεφαλαιοποίησε» τη μεγάλη ζήτηση που εκδηλώθηκε από τους Έλληνες καταναλωτές, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού.
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI (μέχρι και τις 27/12/2020), οι ετήσιες πωλήσεις αυξήθηκαν σε ποσοστό 10,3%, με την τελευταία εξεταζόμενη εβδομάδα (η οποία σημειωτέον ήταν και εορταστική) να εμφανίζει άνοδο τζίρου της τάξης του 17,8% με τις δαπάνες να είναι αυξημένες κατά 24 εκατ. Ευρώ περίπου.
Πρόκειται, μάλιστα, για την υψηλότερη ετήσια μεταβολή τουλάχιστον της τελευταίας δεκαπενταετίας, όπως ανέφερε και η Nielsen, η οποία προσδιόρισε λίγο χαμηλότερα το ποσοστό ανάπτυξης (στο +9,8%).
Αλλαξε άρδην η εικόνα από το ξεκίνημα του Νοεμβρίου
Η εικόνα της σταδιακής υποχώρησης, που εμφάνιζε ο κλάδος από την άρση του πρώτου lockdown την περασμένη άνοιξη μέχρι και στο ξεκίνημα του Νοεμβρίου, άλλαξε άρδην το τελευταίο δίμηνο του προηγούμενου έτους.
Δεν είναι τυχαίο ότι από το ξεκίνημα του δεύτερου lockdown, η εβδομαδιαία μεταβολή – συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο – ήταν σταθερά διψήφια, με εξαίρεση την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 20 Δεκεμβρίου, εξέλιξη λογική ωστόσο αφού ο περισσότερος κόσμος προτίμησε να ψωνίζει την αμέσως επόμενη εβδομάδα για τα εορταστικά τραπέζια Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.
Στην κορυφή τα τρόφιμα
Σύμφωνα με την IRI, το ενδιαφέρον του κόσμου υπήρξε μεγαλύτερο για τα τρόφιμα, τα οποία ενισχύθηκαν κατά 20,1%, ενώ σε επίπεδα 10,3%-14,7% κινήθηκε η αύξηση του τζίρου στα είδη σπιτιού και προσωπικής φροντίδας/ υγιεινής.
Σε μία πιο επιμέρους ανάλυση, εκ μέρους της Nielsen, προκύπτει ότι τα φρέσκα/χύμα προϊόντα αυξήθηκαν κατά 7,2% και τα είδη bazaar κατά 10,7%, παρότι για αρκετές εβδομάδες τους δύο τελευταίους μήνες, σε πολλά από αυτά τα είδη, δεν πραγματοποιήθηκαν περαιτέρω πωλήσεις, λόγω των κυβερνητικών ρυθμιστικών απαγορεύσεων.
Αύξηση 10,5% παρατηρήθηκε και στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, η οποία οδηγήθηκε κυρίως από τις κατηγορίες καθαρισμού και υγιεινής του σπιτιού (+18,0%), καθώς και από τα τυποποιημένα τρόφιμα και ροφήματα (+9,8%), ενώ χαμηλότερος συγκριτικά ήταν ο ρυθμός ανάπτυξης για τις κατηγορίες των καλλυντικών και της ατομικής περιποίησης (+5,4%).
Στη Θεσσαλονίκη η μεγαλύτερη ανάπτυξη
Από γεωγραφικής πλευράς, τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων κατέγραψε η Κρήτη, η οποία ήταν ο αρνητικός πρωταγωνιστής του καλοκαιριού λόγω της πτώσης του τουρισμού, ενώ σχεδόν ομοιόμορφη αύξηση τζίρου καταγράφηκε στις υπόλοιπες περιοχές της χώρας (16%-20%).
Συνολικά, όμως, για τη χρονιά, τα στοιχεία της Nielsen δείχνουν ότι, ο νομός Θεσσαλονίκης κατέγραψε την υψηλότερη άνοδο σε τζίρο (+11,8%) και η Κρήτη τη χαμηλότερη (+3,1%).
Μεγαλύτερη ασφάλεια στα υπερ-μάρκετ
Με βάση τις κατηγορίες των καταστημάτων, στην κορυφή παρέμειναν οι πολύ μεγάλοι χώροι (άνω των 2.500 τ.μ.), καθώς την περίοδο της πανδημίας πολλοί καταναλωτές προτίμησαν τα υπερ-μάρκετ, αισθανόμενοι μεγαλύτερη ασφάλεια, ωστόσο, διόλου ευκαταφρόνητη ήταν η κίνηση και οι τζίροι (14%-19%) και στα μικρότερα καταστήματα.
Για το σύνολο του έτους, η Nielsen ανέφερε ότι τα hypermarkets που αναπτύχθηκαν κατά 17,7%, ενώ τα μεγάλα καταστήματα 1.000 – 2.499 τ.μ., που είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά +9,8%. Χαμηλότεροι ήταν οι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων για τις μικρότερες αίθουσες.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!