Αν και το 2021 οι καταναλωτές επανήλθαν σε μεγάλο βαθμό σε ρυθμούς κανονικότητας, τα σούπερ μάρκετ κατάφεραν να διατηρήσουν τους υψηλούς τζίρους που «καρπώθηκαν» το πρώτο έτος της πανδημίας.
Αυτό παρατηρήθηκε και σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων, όπως π.χ. τα συσκευασμένα τρόφιμα.
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI, η οποία εξετάζει την πορεία του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη, ο τζίρος του packaged food αυξήθηκε κατά 2,3% μετά το +12,5% που είχε καταγράψει το 2020, ξεπερνώντας και πάλι το 1 δισ. ευρώ.
Ενδιαφέρον, ωστόσο, παρουσιάζει, η ανάλυση των επιμέρους κατηγοριών.
Πώς κινήθηκαν οι τρεις κορυφαίες κατηγορίες
Οπως προκύπτει από τα δεδομένα, η κορυφαία, σε αξία, υποκατηγορία των συσκευασμένων τροφίμων, αυτή των ζυμαρικών, κατάφερε τελικά να κλείσει τη χρονιά με θετικό πρόσημο (1,4%), επίδοση ιδιαίτερα ικανοποιητική μετά το εντυπωσιακό 13,8% που είχε εμφανίσει το 2020 χάρη στις κινήσεις... αποθεματοποίησης από τους καταναλωτές με το ξέσπασμα της πανδημίας Covid-19.
Η δεύτερη σημαντικότερη σε αξία υποκατηγορία, αυτή του προσυσκευασμένου ψωμιού, διατηρήθηκε στα γνώριμα ελαφρώς ανοδικά επίπεδα των τελευταίων ετών, κερδίζοντας ακόμη 1,8% σε αξία.
Οριακά χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2020 κινήθηκε η τρίτη σε μέγεθος υποκατηγορία, αυτή των δημητριακών για πρωϊνό, στο -2,5%, στα 95,3 εκατ. ευρώ.
Οι... πρωταθλήτριες σε ανάπτυξη
Οι top-10 του packaged food το 2021, με διψήφια ανάπτυξη του τζίρου ήταν:
- Ετοιμες σαλάτες: +20,1% (71,29 εκατ. ευρώ)
- Προϊόντα διατροφής: +19,3% (50,34 εκατ. ευρώ)
- Ετοιμα γεύματα: +18% (39,63 εκατ. ευρώ)
- Αλίπαστα: +15,2% (11,25 εκατ. ευρώ)
- Ελιές: +14,3% (5,17 εκατ. ευρώ)
- Κατεψυγμένα κοτόπουλα: +12,5% (45,37 εκατ. ευρώ)
- Αποξηραμένα φρούτα: +11,9% (16,55 εκατ. ευρώ)
- Ψωμί: 11,1% (29,4 εκατ. ευρώ)
- Χαλβάς: +10,1% (9,62 εκατ. ευρώ)
- Πατέ ελιάς: +10% (858 χιλ. ευρώ)
Συνεχίζουν να «τρέχουν» με διψήφια ποσοστά οι έτοιμες σαλάτες
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις έτοιμες σαλάτες, συνεχίζεται -και μάλιστα με ακόμα μεγαλύτερη ένταση- η διψήφια ανάπτυξη στην κατηγορία. Δεν είναι τυχαίο ότι πέρυσι κατάφεραν να ξεπεράσουν ακόμη και το 20%, όταν το 2020 έκλεισε με +13,1% και το 2019 με +13,2%.
Με υψηλούς διψήφιους ρυθμούς αναπτυξης συνεχίζει να «τρέχει» η κατηγορία των προϊόντων διατροφής, η οποία έκλεισε στο +19,3% μετά το +31,8% του 2020 και το +36% του 2019.
Οι κατηγορίες που υποχώρησαν περισσότερο
Συνολικά 14 υποκατηγορίες, επί συνόλου 32, κατέγραψαν μειωμένους τζίρους πέρυσι, με τη μεγαλύτερη κάμψη σε σχέση με το 2020, να εμφανίζουν:
- Φρουτοζελέ: -18,2
- Σοκολάτες και άλλα spreads: -11,4
- Μέλι: -9,9
- Πουρές πατάτας: -7,8%
Τα TOP-5 συσκευασμένα τρόφιμα ανά γεωγραφική περιοχή
Ας δούμε όμως ποιες είναι οι top-5 υποκατηγορίες συσκευασμένου φαγητού με τη μεγαλύτερη άνοδο το 2021 ανά γεωγραφική περιοχή:
Αττική:
- Ετοιμα γεύματα: 17,4%
- Προϊόντα διατροφής: 16,2%
- Έτοιμες σαλάτες: 15,9%
- Αλίπαστα: 13,5%
- Κατεψυγμένα κοτόπουλα: 13,2% Θεσσαλονίκη Έτοιμες σαλάτες: 23,1%
- Προϊόντα διατροφής: 22%
- Ψωμί: 20%
- Έτοιμα γεύματα: 16,4%
- Αλίπαστα: 14,2%
Β. Ελλάδα
- Έτοιμες σαλάτες: 29,2%
- Προϊόντα διατροφής: 26,4%
- Ελιές: 23,8%
- Πατέ ελιάς: 22,8%
- Χαλβάς: 19,4%
Κεντρική Ελλάδα
- Έτοιμες σαλάτες: 33,2%
- Προϊόντα διατροφής: 23,3%
- Αλίπαστα: 21,7%
- Έτοιμα γεύματα: 18,6%
- Κατεψυγμένα κοτόπουλα: 17,3%
Πελοπόννησος
- Έτοιμες σαλάτες: 27,7%
- Αλίπαστα: 23,2%
- Ελιές: 22,7%
- Προϊόντα διατροφής: 21,8%
- Έτοιμα γεύματα: 17,9%
Κρήτη
- Ελιές: 49,5%
- Πατέ ελιάς: 36,3%
- Παιδικές τροφές: 34,5%
- Έτοιμα γεύματα: 34,1%
- Έτοιμες σαλάτες: 33,9%
Οι κατηγορίες των συσκευασμένων τροφίμων
|
Πωλήσεις σε αξία (ευρώ) |
Μεταβολή |
|
Κατηγορίες |
2020 |
2021 |
% |
Ζυμαρικά |
108,446,150 |
109,939,059 |
1.4 |
Προσυσκευασμένο ψωμί |
94,825,787 |
96,544,684 |
1.8 |
Δημητριακά για πρωινό |
97,728,731 |
95,305,818 |
-2.5 |
Deli meat |
79,761,831 |
85,102,456 |
6.7 |
Έτοιμες σαλάτες |
59,366,941 |
71,291,813 |
20.1 |
Ψαροκονσέρβες |
65,632,462 |
63,812,291 |
-2.8 |
Προϊόντα διατροφής |
42,199,419 |
50,339,115 |
19.3 |
Κατεψυγμένα κοτόπουλα |
40,315,414 |
45,368,940 |
12.5 |
Ρύζια |
46,763,531 |
44,906,527 |
-4.0 |
Έτοιμα γεύματα |
33,590,180 |
39,633,289 |
18.0 |
Όσπρια |
37,276,056 |
35,405,360 |
-5.0 |
Φρυγανιές |
36,471,656 |
35,239,877 |
-3.4 |
Παξιμάδια |
35,309,530 |
34,381,378 |
-2.6 |
Ζελές φρούτων & σιρόπια |
36,895,502 |
30,182,807 |
-18.2 |
Ψωμί |
26,463,427 |
29,405,225 |
11.1 |
Κονσέρβες |
29,601,189 |
29,212,966 |
-1.3 |
Μέλι |
32,258,058 |
29,068,632 |
-9.9 |
Λουκάνικα |
26,031,060 |
25,675,302 |
-1.4 |
Σοκολάτες & spreads |
26,539,694 |
23,507,236 |
-11.4 |
Ταχίνι |
19,077,019 |
19,848,765 |
4.0 |
Αποξηραμένα φρούτα |
14,793,438 |
16,555,335 |
11.9 |
Μαρμελάδες |
15,759,062 |
15,333,139 |
-2.7 |
Μπριός |
13,533,158 |
14,307,709 |
5.7 |
Αλίπαστα |
9,758,689 |
11,246,575 |
15.2 |
Χαλβάς |
8,731,180 |
9,617,145 |
10.1 |
Γλυκά |
9,359,536 |
9,453,583 |
1.0 |
Κρέμες μωρών |
6,457,947 |
6,128,700 |
-5.1 |
Ελιές |
4,522,694 |
5,170,027 |
14.3 |
Πουρές πατάτας |
3,200,471 |
2,950,506 |
-7.8 |
Τροφές για μωρά |
2,481,004 |
2,706,055 |
9.1 |
Σούπες |
2,362,050 |
2,443,381 |
3.4 |
Πατέ ελιάς |
780,143 |
858,144 |
10.0 |
ΣΥΝΟΛΟ |
1,066,293,010 |
1,090,941,839 |
2.3 |