Στο προσκήνιο αναμένεται να βρεθεί τους επόμενους μήνες και πάλι η διαδικασία πώλησης της εταιρείας Παγωτά Δωδώνη η οποία τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα και αδυναμία εκπλήρωσης των υψηλών δανειακών της υποχρεώσεων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σωρευμένες ζημίες κατά την 31 Δεκεμβρίου 2020 για τον όμιλο ανέρχονταν σε €30 εκατ., ενώ το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων ήταν αρνητικό (€21,25 εκατ.). Παράλληλα, ο δανεισμός από τραπεζικά ιδρύματα ανερχόταν σε €32,4 εκατ., ενώ ο συνολικός δανεισμός σε €36,12 εκατ.
Οι πρώτοι... ενδιαφερόμενοι
Θυμίζουμε ότι στις προηγούμενες προσπάθειες πώλησης της εταιρείας – οι οποίες δεν είχε αίσια κατάληξη – οι «μνηστήρες» ήταν αρκετοί και αξιόλογοι. Μεταξύ των πρώτων ενδιαφερόμενων, τη διετία 2018-2019, ξεχώρισαν το σχήμα «Γιώτης – Γρηγόρης Μικρογεύματα», ο όμιλος Switzgroup του Ινδού Taizoon Khorakiwala, καθώς και η Quest Συμμετοχών του Θεόδωρου Φέσσα.
Το καλοκαίρι του 2020 εμφανίστηκαν στο προσκήνιο και νέοι υποψήφιοι «μνηστήρες». Σύμφωνα με πληροφορίες μας, εκτός της Γιώτης (που παραμένει στη σχετική λίστα), ενδιαφέρον εκδήλωσαν η Κρι Κρι, η Βενέτης, η Kayak και η Δωδώνη.
Σε εξέλιξη νέα διαδικασία
Οι προσπάθειες από τις πιστώτριες τράπεζες να βρεθεί ένα επενδυτικό σχήμα συνεχίζονται, ώστε να μεταβιβαστεί η εταιρεία απαλλαγμένη από τον υπερβολικό δανεισμό της. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία εξεύρεσης υποψήφιων επενδυτών για την εξαγορά των μετοχών της Παγωτά Δωδώνη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, με μη δεσμευτικές προσφορές, 4-5 ισχυροί παίκτες της αγοράς του κλάδου τροφίμων (μεταξύ των οποίων παραμένουν κάποιοι από τις εταιρείες που ενδιαφέρονταν και παλαιότερα) και μένει να ξεκαθαριστεί στο αμέσως προσεχώς διάστημα ποιοι θα περάσουν στην επόμενη φάση των δεσμευτικών προσφορών.
Σε κάθε περίπτωση, επιδίωξη των τραπεζών είναι να κλείσει αισίως η υπόθεση εντός των επόμενων 3-4 μηνών.
Τα δύο σενάρια
Για να προχωρήσει, ωστόσο, η διαδικασία, θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία μεταξύ των δύο μεγάλων πιστωτών, δηλαδή της doValue και την Ιntrum, ενώ έχουν πέσει στο τραπέζι δύο βασικά σενάρια: το πρώτο αφορά την πώληση των δανείων – με σημαντικό «κούρεμα» – και την παράδοση των μετοχών που κατέχουν οι τράπεζες ως collateral, ενώ το δεύτερο κάνει λόγο για μηδενισμό των χρεών και πώληση των μετοχών στον επενδυτή
Βουτιά 46% στον τζίρο του 2020 ελέω πανδημίας
Αναφορικά με την πορεία της εταιρείας, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το 2020, η αγορά του παγωτού στην Ελλάδα δέχθηκε σημαντικό πλήγμα το 2020 από τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν λόγω του COCID-19.
Ειδικότερα ο τομέας του χύμα παγωτού στον οποίο η εταιρεία εμφανίζει τα περισσότερα έσοδα διαχρονικά, εμφανίστηκε ιδιαίτερα ευάλωτος και αυτό γιατί συνδέεται με την αυθόρμητη κατανάλωση και επηρεάζεται από τη τουριστική κίνηση. Η εταιρεία κατέγραψε συνολική μείωση τζίρου 46% σε σχέση με το 2019, με τον τζίρο να υποχωρεί στα 4,41 εκατ. όταν προ δεκαετίας περίπου ήταν στα 14 εκατ., κάτι που αποδίδεται κυρίως στη μείωση των πωλήσεων τόσο των καταστημάτων franchise όσο και των πωλήσεων χύμα παγωτού σε καταστήματα HoReCa.
Το τέλος της συνεργασίας με την Chillbox
Ένας επιπλέον λόγος της συρρίκνωσης των πωλήσεων ήταν και ο τερματισμός στο μέσο του 2020 της συνεργασίας με τις δύο εταιρείες Chillbox οι οποίες μεταβιβάστηκαν σε άλλον όμιλο. Οι εταιρείες Chillbox αντιπροσώπευαν το 19% περίπου του τζίρου της Παγωτά Δωδώνη τα τελευταία χρόνια.
Ιστορικοί σταθμοί
1967: ανοίγει το πρώτο γαλακτοπωλείο στο κέντρο της Αθήνας, στην Κυψέλη
1970: ξεκινάει την παραγωγή και διάθεση παγωτού σε μικρή κλίμακα
1977: μεταφέρθηκε στις σημερινές της εγκαταστάσεις στην Παλλήνη
1984: ανοίγει το πρώτο εταιρικό κατάστημα με τη μορφή ζελατέριας στην Κηφισιά και το πρώτο κατάστημα franchise στο Χαλάνδρι
1991-1995: πραγματοποιείται δυναμική επέκταση του δικτύου μέσω franchise με το άνοιγμα 17 καταστημάτων
1999: η εταιρεία εξαγοράζεται από το επενδυτικό κεφάλαιο «Valtop Holdings Limited». Λανσάρεται στην αγορά το συσκευασμένο παγωτό και το δίκτυο αυξάνεται σε 80 καταστήματα
2007: η εταιρεία εξαγοράζεται από ρο «NBGI Private Equity Fund» (συμφερόντων fund της Goldman Sachs και της Deutsche Bank), αντί 22,17 εκατ. ευρώ. Το δίκτυο των καταστημάτων της εταιρείας ξεπερνάει τα 190 καταστήματα
Η διανομή των προϊόντων
Σύμφωνα με τις ετήσιες καταστάσεις του 2020, η εταιρεία διέθετε τα προϊόντα της μέσω:
- 56 καταστημάτων franchise Δωδώνη.
- 109 μικρότερων σημείων-«γωνιές» που πωλούν προϊόντα Δωδώνη.
- 1.318 σημείων HO.RE.CA. (καφετέριες, εστιατόρια, ξενοδοχεία.
- 424 σημείων πωλήσεων οικογενειακού συσκευασμένου παγωτού σε μεγάλες αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ αλλά και μικρά Μίνι Μάρκετ, φούρνους και ζαχαροπλαστεία.