Για πρώτη φορά στα 100 χρόνια της ιστορίας του θεσμού των εκπτώσεων, η εφετινή χειμερινή εκπτωτική περίοδος θα ξεκινήσει τη Δευτέρα 11 Ιανουαρίου με κλειστά τα εμπορικά καταστήματα!
Οι τακτικές εκπτώσεις πρωτοπαρουσιάστηκαν ως σταθερός θεσμός στην αγορά τη δεύτερη δεκαετία του 20ού αιώνα. Για την ακρίβεια θεσμοθετήθηκαν με το άρθρο 7 του Ν. 146/1914. Μετά λοιπόν από 107 χρόνια, λόγω της πανδημίας η πρεμιέρα των εκπτώσεων θα γίνει με τα ρολά των μαγαζιών κατεβασμένα και με μόνο εργαλείο τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, καθώς παρατείνεται το αυστηρό lockdown.
Οι έμποροι, ειδικά οι μικρομεσαίοι, πλέον βρίσκονται στα κάγκελα, καθώς ο μεγάλος όγκος επιταγών που είχαν εκδοθεί με την προσδοκία του εορταστικού τζίρου πλέον τους πνίγουν, την ώρα μάλιστα που το στοκ των εμπορευμάτων τους δεν μπορεί να διατεθεί και απαξιώνεται.
Κίνδυνος να «σκάσουν» επιταγές
Με δεδομένο ότι χιλιάδες επιταγές που εξέδωσαν τα καταστήματα ήταν μικρής διάρκειας (2μηνες, 3μηνες κ.λπ.) από το τέλος Ιανουαρίου είναι ορατός ο κίνδυνος να αρχίζουν να «σκάνε». Μπροστά σε αυτό το ενδεχόμενο, εκπρόσωποι της αγοράς ήδη απευθύνονται στην κυβέρνηση με στόχο να ανακοινωθούν μέτρα «εδώ και τώρα».
Απ' ό,τι φαίνεται πάντως το οικονομικό επιτελείο έχει συνειδητοποιήσει την οριακή κατάσταση που επικρατεί στην αγορά και προετοιμάζει ρύθμιση για παράταση στην κάλυψη των επιταγών, όπως προκύπτει από δηλώσεις τόσο του Χρήστου Σταϊκούρα όσο και του Θόδωρου Σκυλακάκη.
Σημειωτέον πως ο χειμερινός εκπτωτικός τζίρος τα τελευταία 10 χρόνια της κρίσης κυμαίνεται από 4,5 έως 5,5 δισ. ευρώ, ενώ το 2020 με 5,3 δισ. ευρώ είχε παρουσιάσει ετήσια αύξηση με 8% τον Ιανουάριο και 4,5% τον Φεβρουάριο.
«Για μια ακόμη φορά, προκρίνονται άλλοι κλάδοι οικονομικής ή κοινωνικής δραστηριότητας και το εμπόριο παραμένει ο φτωχός συγγενής, παρά το γεγονός ότι έχει επιδείξει τον απόλυτο σεβασμό σε όλους τους κανόνες της δημόσιας υγείας» αναφέρει ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά.
«Επιμένουμε στην πρότασή μας για άμεσο άνοιγμα της αγοράς με τη μορφή του click away, όπως απόλυτα συντεταγμένα λειτούργησε την περίοδο των γιορτών και ζητούμε για μια ακόμη φορά να μπει ένα πλάνο λειτουργίας της αγοράς τους επόμενους μήνες με την δυνατότητα υποδοχής των πελατών, σύμφωνα με τους υγειονομικούς κανόνες με ραντεβού. Είναι αδύνατο να πορευτεί η αγορά τους επόμενους μήνες με λύσεις ακορντεόν ή ανακοινώσεις ανά εβδομάδα. Δεν έχουν μείνει πλέον περιθώρια αντοχής. Η περίοδος των εκπτώσεων αποτελεί μια τελευταία σανίδα σωτηρίας για την συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων», τονίζεται χαρακτηριστικά.
«Καταστροφικό να χαθούν και οι εκπτώσεις»
Στο ίδιο πνεύμα και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, που αναφέρει σε ανακοίνωσή του πως: «Σε καμία περίπτωση δεν δεχόμαστε για ακόμα μία φορά το λιανικό εμπόριο να είναι ο εύκολος στόχος, πού ανοίγει και να κλείνει κατά βούληση, ερήμην μας. Ας μην ξεχνάμε ότι αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας που από την αρχή της υγειονομικής κρίσης σηκώνει στην πλάτη του τεράστιο οικονομικό βάρος. Αναμένουμε άμεσα την κρίσιμη τοποθέτηση της κυβέρνησης επί αυτού του θέματος, γιατί έπειτα από την απώλεια του τζίρου των εορτών, θα είναι καταστροφικό να χαθεί και η περίοδος των εκπτώσεων».
«Η επιστροφή στον πολυπόθητο κανονικό τρόπο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων μπορεί να αποτελεί τον κύριο στόχο όλων μας, αλλά η αρμόδια Επιτροπή Λοιμωξιολόγων αποφάσισε και πρότεινε στη κυβέρνηση, πως επί του παρόντος, δεν είναι επιδημιολογικά επιτρεπτή η λειτουργία της αγοράς, ούτε καν με το click away. Με την παρούσα λοιπόν κατάσταση της αγοράς, το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει πλέον να προετοιμαστεί για το ενδεχόμενο καταγραφής στις αρχές του έτους ενός διψήφιου ποσοστού ύφεσης», αναφέρει ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής.
ΕΣΕΕ: Να λειτουργήσουν άμεσα οι εμπορικές επιχειρήσεις
Την «απογοήτευση» του εμπορικού κόσμου από την παράταση του lockdown επισημαίνει και ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Γιώργος Καρανίκας. «Για να μείνουν όρθιες, οι μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις μπορούν και πρέπει άμεσα να λειτουργήσουν», δηλώνει μεταξύ άλλων ο κ. Καρανίκας.
Ολόκληρη η δήλωση του πρόεδρου της ΕΣΕΕ:
«Η σημερινή ανακοίνωση της κυβέρνησης για νέα παράταση του lockdown στην αγορά εξαντλεί και τα τελευταία αποθέματα των οικονομικών και ψυχολογικών αντοχών του εμπορικού κόσμου της χώρας. Δύο εβδομάδες πριν, οι υπεύθυνοι δήλωναν πως η επιτυχία του click away συνίσταται στο ότι δεν προκάλεσε αύξηση των κρουσμάτων, αλλά σήμερα δεν επιτρέπουν ούτε καν αυτή τη λύση. Αλλού γίνονται συνεχείς παραβιάσεις των περιοριστικών μέτρων, αλλά "τα σπασμένα" πληρώνουν μονίμως τα εμπορικά καταστήματα με τη μηδαμινή επιδημιολογική επιβάρυνση. Η απογοήτευση των συναδέλφων μικρομεσαίων εμπόρων για την άνιση μεταχείριση μεταλλάσσεται γοργά σε αγανάκτηση. Από την πρώτη μέρα της πανδημίας επιδεικνύουν ύψιστο αίσθημα ευθύνης, πειθαρχία και σεβασμό στις οδηγίες των συναρμόδιων υπουργείων. Πρέπει όμως όλοι οι αρμόδιοι να καταλάβουν ότι πίσω από τα κατεβασμένα ρολά των εμπορικών καταστημάτων εκτυλίσσονται πλέον σοβαρά επιχειρηματικά και οικογενειακά δράματα που θα φανούν τους αμέσως επόμενους μήνες. Η απαξίωση των εμπορευμάτων και των ίδιων των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, η πλήρης απορρύθμιση της αγοραστικής κίνησης και των καταναλωτικών συνηθειών και η συσσώρευση τεράστιων οφειλών οδηγούν σε εργαλειοποίηση της πανδημίας και σε βίαιη αναδιάρθρωση της αγοράς προς όφελος των ισχυρών πολυεθνικών και των εγχώριων αλυσίδων. Για να μείνουν όρθιες, οι μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις μπορούν και πρέπει άμεσα να λειτουργήσουν, προασπίζοντας ταυτόχρονα το ύψιστο αγαθό της δημόσιας υγείας, όπως πράττουν απαρέγκλιτα από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης».
Μεγάλες προσφορές μέσω διαδικτύου
Την ίδια ώρα πάντως, οι πολυεθνικές, αλλά και οι ελληνικές αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης, όπως H&M και Zara αλλά και Attrativo, BSB κ.ά., που διαθέτουν οργανωμένη παρουσία στο ψηφιακό κανάλι έχουν πάρει θέση μάχης από την προηγούμενη εβδομάδα προσφέροντας εκπτώσεις από 20% έως 70%, ενώ πακέτα προσφορών έχουν λανσάρει και οι μεγάλες αλυσίδες αθλητικών ειδών, καλλυντικών, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, καθώς και οι εταιρείες που εμπορεύονται είδη σπιτιού.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!