Σημαντική ανάπτυξη σε σχέση με την περσινή, καταστροφική για τα μεγέθη του κλάδου, χρονιά αναμένεται να εμφανίσει το 2021 η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, καλύπτοντας σημαντικό μέρος των περσινών απωλειών. Ο παρατεταμένος ζεστός καιρός από τον Μάιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο, σε συνδυασμό με τη μεγάλη ζήτηση που εκδηλώθηκε αμέσως μετά την επανεκκίνηση του HoReCa και την ανώτερη των προσδοκιών τουριστική προσέλευση στη χώρα μας, αποτέλεσαν τους βασικούς άξονες πάνω στους οποίους κινήθηκε η φετινή ανάπτυξη της leader του κλάδου.
Αν στην αυξημένη κατανάλωση προστεθούν και οι υψηλότερες τιμές που πέρασαν στην αγορά τον περασμένο Φεβρουάριο -στα επίπεδα του 1,5% κατά μέσο όρο- τα ποσοστά ανάπτυξης πωλήσεων και κερδοφορίας αναμένεται να είναι σημαντικά.
Κατά την παρουσίαση της έκθεσης βιώσιμης ανάπτυξης 2019-2020 της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, ο CEO της εταιρείας, Αλέξανδρος Δανιηλίδης, αρκέστηκε να δηλώσει ότι «η φετινή ανάπτυξη αφήνει πολύ ικανοποιημένους τους ανθρώπους του κλάδου», υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορεί να αναφερθεί σε συγκεκριμένα νούμερα, μιας και είναι σε silent period από τον όμιλο Heineken.
Τριψήφια η αύξηση στο φυσικό αέριο
Βέβαια, ο κ. Δανιηλίδης δεν στάθηκε μόνο στην πολύ καλή ανάπτυξη του κλάδου -η οποία, αν συνεχιστεί, είναι πιθανόν να τον επαναφέρει σε προ πανδημίας επίπεδα εντός του 2022- αλλά και στην τεράστια άνοδο που έχουν σημειωθεί στα κόστη της εταιρείας. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι είναι υψηλή τριψήφια η αύξηση στις τιμές του φυσικού αερίου και βαριά διψήφια στο μαζούτ για τις βιομηχανίες, ενώ βαριά διψήφια είναι και η αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών και πιο συγκεκριμένα στο PET, στο αλουμίνιο και λιγότερο στο γυαλί. Πρόκειται για σημαντικές αυξήσεις τις οποίες η εταιρεία έχει απορροφήσει σχεδόν πλήρως, ωστόσο θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι το 2022 οι νέοι τιμοκατάλογοι θα έχουν υψηλότερες τιμές, σε διαφορετικά ποσοστά ανάλογα με το προϊόν.
Κόπηκαν 5 εκατ. ευρώ από το επενδυτικό πλάνο
Παράλληλα η πανδημία εκτιμάται ότι «έκοψε» περίπου 5 εκατ. ευρώ από το τριετές επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας για την περίοδο 2019-2021, αφού το 2020 αναγκάστηκε να το αναπροσαρμόσει, απόρροια της σημαντικής μείωσης των μεγεθών που προκάλεσε το κλειστό κανάλι του HoReCa για μεγάλο μέρος του 2020-2021. Έτσι, από τα 43 εκατ. ευρώ που ήταν το πλάνο, αναμένεται να κλείσει στα επίπεδα των 38 εκατ.
Πλήττει τις εξαγωγές η μειωμένη παραγωγή
Σε ό,τι αφορά την παραγωγή κριθαριού, αυτή ήταν μειωμένη στη χώρα μας λόγω ακραίων καιρικών συνθηκών, γεγονός το οποίο, σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, σημαίνει ότι μόλις που θα καλύψουν τις εσωτερικές ανάγκες και δεν θα υπάρξουν εξαγωγές βύνης ελληνικού κριθαριού όπως είχαν επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια σε χώρες όπως το Ισραήλ και μετέπειτα σε Ιταλία, Αυστρία και Βαλκάνια (Αλβανία, Βουλγαρία, Β. Μακεδονία).
Αναφορικά με τη «φυγή» κάποιων παραγωγών κριθαριού από το συμβολαιακό πρόγραμμα της εταιρείας, ο επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας σημείωσε ότι ορισμένοι θέλησαν να βγουν στην αγορά να διεκδικήσουν υψηλότερες τιμές, ωστόσο στη συντριπτική τους πλειοψηφία «οι περίπου 2.000 συνεργαζόμενοι παραγωγοί παρέμειναν πιστοί στην πετυχημένη συνεργασία που έχουμε εδώ 13 χρόνια μαζί». Μάλιστα είναι η δεύτερη φορά που στη διάρκεια αυτών των ετών η εταιρεία έδωσε υψηλότερη τιμή σε σχέση με την προσυμφωνημένη, σε ποσοστό 6% κατά μέσο όρο, αναγνωρίζοντας τη σημαντική άνοδο των τιμών στο συγκεκριμένο προϊόν.
Εστίαση σε προϊόντα χωρίς αλκοόλ
Σε επίπεδο χαρτοφυλακίου, τα νέα λανσαρίσματα ήταν ελάχιστα -φέτος βγήκε μία νέα γεύση μηλίτη-, ωστόσο από τη νέα χρονιά θα πρέπει να περιμένουμε περισσότερα στον τομέα αυτό. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία επενδύει αρκετά χρήματα -και πάντως πολύ περισσότερα σε σχέση με το ποσοστό που κάνει επί του συνολικού της τζίρου- στα προϊόντα χωρίς αλκοόλ, έχοντας ήδη 4 προϊόντα στην κατηγορία (ΑΜΣΤΕΛ FREE 0.0%, ΑΜΣΤΕΛ FREE LEMON 0.0%, HEINEKEN 0.0, ΑΛΦΑ Χωρίς) και πολλά ακόμη με ελάχιστο αλκοόλ. Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, το μερίδιό τους στην ελληνική αγορά κυμαίνεται μεταξύ 5%-8%, αφού όλες οι μεγάλες ζυθοποιίες -αλλά και μικρότερες- βγάζουν στην αγορά τέτοιου είδους προϊόντα. Τέλος, υπό εξέταση βρίσκεται και η κατηγορία των hard seltzers, μιας και πρόκειται για προϊόντα που γνωρίζουν μεγάλη άνθηση στις ΗΠΑ, αλλά ακόμη στην Ευρώπη δεν έχουν γίνει δεκτά με μεγάλο… ενθουσιασμό.
Έμφαση στο DRS
Αναφορικά με την έκθεση βιώσιμης ανάπτυξης, ο κ. Δανιηλίδης έβαλε στο επίκεντρο τη σχέση με τους ανθρώπους, καθώς η υγεία και ασφάλεια αποτέλεσε βασική προτεραιότητα για τον όμιλο στην πανδημία. Ακόμη αναφέρθηκε στην πολυετή συνεργασία που έχει με τους προμηθευτές και τους παραγωγούς κριθαριού, τη μείωση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και στη χρήση του νερού στην παραγωγή και τις μεταφορές αλλά και τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας στα σημεία πώλησης.
Τέλος, αφού ανέφερε ότι το 95% των φιαλών της εταιρείας είναι επιστρεφόμενες, στάθηκε ιδιαίτερα στο νέο εγγυοδοτικό σύστημα, γνωστό και ως DRS (Deposit – Return System) για τις φιάλες μιας χρήσης (κυρίως PET και αλουμινίου), υπογραμμίζοντας ότι ήδη οι βιομηχανίες και οι retailers βρίσκονται σε συνεχείς συζητήσεις -στις οποίες έχουν δείξει ενδιαφέρον να μπουν και αρκετές μικροζυθοποιίες- προκειμένου να μπορέσει η χώρα μας να πετύχει τους ιδιαίτερα φιλόδοξους στόχους από το 2023 που θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται. Στόχος είναι τα συστήματα αυτά να είναι βιώσιμα.
Οι βασικοί πυλώνες
Η έκθεση βιώσιμης ανάπτυξης εστιάζει στους εξής πυλώνες:
Προμηθευτές
Δίνεται μεγάλο βάρος στο δίκτυο των 893 προμηθευτών, το 96% των οποίων δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, με το 83% της εκτιμώμενης αξίας πληρωμών να παραμένει εντός των συνόρων της χώρας. Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο της διαρκούς αναζήτησης νέων, πιο φιλικών προς το περιβάλλον συσκευασιών, η εταιρεία εστιάζει στην κυκλική οικονομία μέσω της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης, έχοντας καταφέρει το 95% των φιαλών που εμπορεύεται, να είναι επιστρεφόμενες.
Γεωργία
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ξεκίνησε από το 2008 να υλοποιεί το πρώτο και μεγαλύτερο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού στην Ελλάδα, έχοντας κατορθώσει εδώ και πολλά χρόνια να καλύπτει τις παραγωγικές της ανάγκες με 100% ελληνικό κριθάρι. Πραγματοποιεί επίσης σημαντικές επενδύσεις σε δράσεις Έρευνας και Ανάπτυξης και έχει ήδη επιτύχει το 2020 να πιστοποιήσει το 35% της συνολικής παραγόμενης ποσότητας κριθαριού, ως προϊόν ορθής γεωργικής πρακτικής.
Παραγωγή
Σε αυτό το πλαίσιο, μειώνει διαρκώς την κατανάλωση ενέργειας, επιτυγχάνοντας το 2020 έναντι του 2019, μείωση των Scope 1 εκπομπών CO2 κατά 21% (αγορά και καύση καυσίμου για τις ανάγκες μεταφοράς και αποθήκευσης) και αντίστοιχα μείωση 14,4% για τις Scope 2 (εκπομπές από τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας). Επίσης, η εταιρεία ανακύκλωσε το 89% των αποβλήτων της. Την ίδια στιγμή, μείωσε τις αναλήψεις νερού κατά 21% για το 2020 σε σχέση με το 2019, αλλά και τις απορρίψεις κατά 23%. Μάλιστα, σε επίπεδο περαιτέρω ανάδειξης και έρευνας του φαινομένου της λειψυδρίας σχεδίασε και εφαρμόζει το Πρόγραμμα «Νερό για το Αύριο», το οποίο προωθεί στην πράξη τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, προτείνοντας λύσεις για την ορθότερη διαχείριση των υδατικών πόρων στην Ελλάδα.
Μεταφορές
Η εταιρεία μειώνει σταθερά τις εκπομπές διοξειδίου μέσω της βελτιστοποίησης των πρακτικών φόρτωσης και δρομολογίων, με αποτέλεσμα το 2020 να παρατηρείται μείωση των εκπομπών διοξειδίου κατά 17% (σε σχέση με το 2019). Παράλληλα, αναβαθμίζει τα φορτηγά της με τη μετατροπή των κινητήρων τους σε συνδυασμένη κατανάλωση 20% LPG και 80% πετρελαίου -αντί αποκλειστικά πετρελαίου-, ενώ γίνεται και χρήση ηλεκτρικών περονοφόρων οχημάτων στις εγκαταστάσεις της, προκειμένου να μειωθούν περαιτέρω οι εκπομπές CO2.
Σημεία κατανάλωσης
Εδώ και μία δεκαετία η εταιρεία χρησιμοποιεί φιλικά προς το περιβάλλον, «πράσινα» ψυγεία και ψύκτες βαρελίσιας μπύρας, επιτυγχάνοντας έως και 35% μείωση στην κατανάλωση ενέργειας, σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά.
Εργαζόμενοι
Οι εργαζόμενοι της εταιρείας βρίσκονται στον πυρήνα όλων των δραστηριοτήτων της ευρύτερης οικογένειας που ονομάζεται Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Η εταιρεία ενισχύει ενεργά την κουλτούρα ασφάλειας στις εγκαταστάσεις της, έχοντας καταφέρει να μη σημειωθεί κανένα ατύχημα μέσα στο 2020. Ως προς την πανδημία COVID-19, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προχώρησε σε έγκαιρη αναπροσαρμογή ολόκληρου του μοντέλου λειτουργίας της, με πλήρη υιοθέτηση της τηλεργασίας, εκπαιδεύσεις κ.ά., με στόχο τη διασφάλιση της υγείας των εργαζομένων και των συνεργατών της. Τέλος, η εταιρεία συνεχίζει να εστιάζει σε καίρια ζητήματα όπως η παροχή ίσων ευκαιριών, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της στις αξίες της Συμπερίληψης και της Διαφορετικότητας, μεταξύ άλλων και με την υπογραφή το 2020 της «Χάρτας Διαφορετικότητας».
Καταναλωτές
Η διαδρομή καταλήγει στους τελικούς καταναλωτές των προϊόντων, με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία να αναγνωρίζει ως κύριο μέλημά της την προώθηση της κουλτούρας της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ. Η εταιρεία συνεργάζεται στενά με ομάδες και φορείς, όπως η Ένωση Μπάρμεν Ελλάδας, η ΜΚΟ «Νηφάλιοι – Στην υγειά μας» κ.ά., σε καμπάνιες ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά το θέμα, ενώ έχει καθιερώσει την κατηγορία της μπύρας χωρίς αλκοόλ.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!