Με την εκκίνηση του Ταμείου Ανάκαμψης παίρνουν μπρος και τα μεγάλα έργα που έχουν ενταχθεί μέσα από τις δράσεις του υπουργείου Υποδομών. Εργα-σημαίες, όπως είναι το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65, αλλά και έργα που ενισχύουν την οδική ασφάλεια όπως οι «έξυπνες» γέφυρες, θα δούμε να «τρέχουν» μέσα από την «ομπρέλα» χρηματοδότησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Το σπουδαιότερο, όμως, είναι ότι τα έργα αυτά, δεν επιβαρύνουν το ΕΣΠΑ και έτσι δίνουν τη δυνατότητα για την υλοποίηση περισσότερων έργων, δίνοντας πολύτιμες ανάσες στον κατασκευαστικό κλάδο.
Τα έργα αναλυτικά είναι:
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65: Βόρειο τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία
Το βόρειο τμήμα του Ε65 Τρίκαλα - Γρεβενά - Εγνατία Οδός έχει ήδη πάρει το «πράσινο φως». Η σύμβαση έχει υπογραφεί και κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων.
Το τμήμα αυτό είναι συνολικού μήκους 70,47 χλμ. και με την κατασκευή του ολοκληρώνεται ο Ε65, ένας από τους βασικούς αυτοκινητόδρομους της χώρας, που συνδέει την Κεντρική Ελλάδα με τη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία και φέρνει ταυτόχρονα πιο κοντά ολόκληρη τη νότια Ελλάδα με τα βόρεια σύνορά μας και την Ευρώπη.
Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (427 εκατ. ευρώ)
Το έργο είναι σε πολλαπλή διαγωνιστική διαδικασία. Με την κατά το ένα μέρος χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ο ΒΟΑΚ θα συνδέσει τις 4 μεγάλες πόλεις της Κρήτης (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Αγιος Νικόλαος).
Ο άξονας θα διαθέτει δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κατεύθυνσης. Η επένδυση θα βελτιώσει καταλυτικά την οδική ασφάλεια και θα κινητοποιήσει πολλές επιπλέον περιφερειακές επενδύσεις. Εκτιμάται, δε, ότι θα αναβαθμίσει τη μεγαλύτερη τουριστική περιοχή της χώρας και θα εκσυγχρονίσει το νησί σε συνδυασμό με τα άλλα μεγάλα έργα (ηλεκτρική διασύνδεση, νέο αεροδρόμιο Καστελίου).
Τα έργα εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να υλοποιούνται από το 2022 και θα ολοκληρωθούν στο τέλος της δεκαετίας.
Πρόγραμμα Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας (450 εκατ. ευρώ)
Αφορά στην αποκατάσταση του οδικού δικτύου και επισκευή επικίνδυνων οδοστρωμάτων σε διάφορες περιοχές της χώρας, προκειμένου να βελτιωθεί το επίπεδο λειτουργίας και ασφάλειας των οδικών μεταφορών.
Το πρόγραμμα μειώνει τους κινδύνους οδικών ατυχημάτων και τις συνέπειές τους (απώλειες ζωής, τραυματισμοί, αναπηρίες) και έχει θετικές αναπτυξιακές επιπτώσεις, ιδίως στις περιοχές με υψηλή φόρτιση του οδικού δικτύου -λόγω τουρισμού- στη διάρκεια των θερινών μηνών. Η εκκίνηση της υλοποίησης των έργων είναι θέμα μηνών.
Αναβάθμιση Σιδηροδρομικού Δικτύου -ΣΔΙΤ (130 εκατ. ευρώ)
Αφορά στον εκσυγχρονισμό μέσω Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) του δικτύου σιδηροδρόμων με εμβληματική παρέμβαση στην ηλεκτροδότηση, σηματοδότηση, τηλεπικοινωνίες, ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα της γραμμής από Πειραιά/Αθήνα έως Θεσσαλονίκη.
Στόχος η ολοκλήρωση του μετασχηματισμού των σιδηροδρομικών μεταφορών, για να γίνει η χώρα πύλη εμπορίου προς την Ευρώπη. Η συνολική επένδυση ξεπερνά το 1,2 δισ. ευρώ, και ένα τμήμα του χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Οι διαγωνισμοί εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν το 2022 και οι συμβάσεις θα υπογραφούν το 2023.
Επέκταση Προαστιακού Σιδηρόδρομου προς Ελευσίνα-Μέγαρα (85 εκατ. ευρώ)
Αφορά στην επαναλειτουργία της παλιάς γραμμής μήκους 36 χλμ., που θα λειτουργεί ως τμήμα του προαστιακού σιδηροδρόμου από τα Ανω Λιόσια μέχρι την Ελευσίνα και τα Μέγαρα.
Με την υλοποίηση του έργου θα συνδεθούν οι βιομηχανικές περιοχές του Ασπροπύργου και της Ελευσίνας με το δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας.
Ενώνεται έτσι πολύ αποτελεσματικότερα από πλευράς Μέσων Μαζικής μεταφοράς η Δυτική Αττική με την Αθήνα και την υπόλοιπη Αττική, βελτιώνοντας την ποιότητα των μετακινήσεων των κατοίκων και των εργαζομένων στη Δυτική Αττική και δίνοντας πρόσθετες δυνατότητες ανάπτυξης στις επιχειρήσεις της περιοχής και νέες ευκαιρίες στις δραστηριότητες αλυσίδων εφοδιασμού στην περιοχή.
Παρεμβάσεις αναβάθμισης σε περιφερειακά αεροδρόμια (107 εκατ. ευρώ)
Επένδυση στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό, τη βελτίωση και την αναβάθμιση περιφερειακών αεροδρομίων με έργα υποδομής (κανονισμοί της ΕΕ 1139/2018), που αποτελούν συμβατική υποχρέωση του κράτους.
Η επένδυση αφορά τα 13 περιφερειακά αεροδρόμια και περιλαμβάνει: α) Σχεδιασμό, μελέτη και σχετικές άδειες για τους αεροδιαδρόμους, β) Κατασκευή (ανασχηματισμός) λωρίδων αεροδιαδρόμου, γ) Κατασκευή Περιοχής Ασφαλείας αεροδιαδρόμου, δ) Σηματοδότηση αεροδιαδρόμου, ε) Περιμετρική περίφραξη τύπου ΝΑΤΟ, στ) Φωτισμός αεροδιαδρόμου.
Στόχος να ανταποκριθεί το κράτος στις υποχρεώσεις που το αφορούν για την προσαρμογή των αεροδρομίων στους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς και να τονωθεί η περιφερειακή ανάπτυξη στις αντίστοιχες περιοχές, πολλές από τις οποίες είναι εμβληματικές πύλες εισόδου τουριστών και επισκεπτών.
«Εξυπνες» γέφυρες (81 εκατ. ευρώ)
Αφορά στη δημιουργία συστήματος παροχής πληροφοριών με ειδικά συστήματα μετρήσεων και αισθητήρες για την προληπτική συντήρηση γεφυρών σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Το έργο θα αυξήσει το επίπεδο ασφαλείας των οδικών μεταφορών με σύγχρονες τεχνολογικές μεθόδους.
Ηλεκτρονικά διόδια (65 εκατ. ευρώ)
Αφορά στην ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη την Ελλάδα.
Το έργο αναπτύσσει έναν δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης για όλους τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, βελτιώνει το επίπεδο εξυπηρέτησης που προσφέρουν (διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές) και δημιουργεί πολλαπλές οικονομίες στη λειτουργία τους.
Ψηφιακός μετασχηματισμός ΟΣΕ -ΣΔΙΤ (24 εκατ. ευρώ)
Αφορά στην αναβάθμιση της τηλεπικοινωνιακής υποδομής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), με την εγκατάσταση ειδικής τεχνολογικής υποδομής και κεραιών για τη μετάδοση σήματος σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο, επιτρέποντας ανοικτή πρόσβαση σε τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες, ικανοποιώντας τις λειτουργικές ανάγκες των τρένων, καθώς και των επιβατών.
Επιπλέον, στους σιδηροδρομικούς σταθμούς θα εγκατασταθεί υποδομή για γρήγορη πρόσβαση στο Διαδίκτυο, καθώς και σε ψηφιακές υπηρεσίες ενημέρωσης του κοινού. Η επένδυση προτείνεται να υλοποιηθεί με τη μορφή Σύμπραξης Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ηλεκτροκίνηση συγκοινωνιών (δίκτυο φορτιστών, ηλεκτρικά λεωφορεία και ταξί -220 εκατ. ευρώ)
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί στρατηγική επιλογή για την Ευρώπη και την χώρα μας για λόγους περιβάλλοντος, ανταγωνιστικότητας, μείωσης της εξάρτησης από εισαγόμενα καύσιμα και του υψηλού κόστους συντήρησης των αστικών λεωφορείων.
Επιδοτείται με το πρόγραμμα αυτό η δημιουργία σταθμών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα (αεροδρόμια, εθνικές οδοί, σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων, πρατήρια καυσίμων κ.λπ.).
Προωθείται η αντικατάσταση μέρους του στόλου των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά λεωφορεία και επιδοτείται η αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων ταξί με ηλεκτρικά.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!