Το «πράσινο φως» που άναψε την Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κρατική ενίσχυση ύψους 120 εκατ. ευρώ στην Aegean, θέτει εκ νέου σε θέση απογείωσης τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα της χώρας, θωρακίζοντάς τον για ακόμη δύσκολη σεζόν εν μέσω του δεύτερου κύματος της πανδημίας που έχει επιφέρει μεγάλο πλήγμα στην επιβατική κίνηση και την κερδοφορία των αερομεταφορέων διεθνώς.
Η έγκριση για τη στήριξη της Aegean δόθηκε δεδομένου του καίρου ρόλου της στη στήριξη του τουρισμού και κατ΄επέκταση της εγχώριας οικονομίας, δεδομένου ότι ο τουρισμός παραμένει η λεγόμενη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, με τον κύριο όγκο των τουριστών - περί τους 7 στους 10 - να εισέρχεται στη χώρα αεροπορικώς.
Τα επόμενα βήματα
Το επόμενο βήμα για την Aegean περιλαμβάνει την ολοκλήρωση μια σειράς διαδικαστικών θεμάτων μέσα στους πρώτους τρεις - τέσσερις μήνες του 2021.
Το σχέδιο στήριξης της Aegean από το Δημόσιο περιλαμβάνει τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης ύψους 120 εκ. ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι η εταιρεία θα προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με ιδιωτικά κεφάλαια ύψους 60 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου θα πρέπει να ακολουθήσει έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Aegean, καθώς καλούνται και αυτοί με την σειρά τους να στηρίξουν την εταιρεία με κεφάλαια 60 εκατ. ευρώ.
Το ελληνικό Δημόσιο, από την πλευρά του, θα λάβει δωρεάν τίτλους δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών (warrants) με τιμή εξάσκησης ίσης με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών της εταιρείας κατά την αύξηση που θα προκηρυχθεί. Τα εν λόγω warrants θα μπορούν να εξασκηθούν μεταξύ 2-5 ετών από την καταβολή της ενίσχυσης, ώστε να υπάρχει όφελος από την όποια αύξηση της τιμής της μετοχής. Θα αφορούν επίσης αριθμό μετοχών ίσο με το 11,5% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας μετά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου.
Το πλήγμα της πανδημίας
Προ πανδημίας, η Aegean μετέφερε το 2019 περί τα 15 εκατ. επιβάτες - εκ των οποίων τα 9,5 εκατ. επιβάτες εξωτερικού - εκτελώντας πτήσεις προς 155 προορισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Εικόνα που έμελλε να αλλάξει σημαντικά λόγω της πανδημίας, αφού η Aegean όπως και το σύνολο των αερομεταφορέων διεθνώς υπέστησαν απώλειες και ζημίες λόγω των περιοριστικών μέτρων ανά τον πλανήτη. Το «καμπανάκι» χτύπησε ήδη με τα αποτελέσματα του εννεαμήνου της τρέχουσας χρήσης: Την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου, ο κύκλος εργασιών της Aegean μειώθηκε σε 342,5 εκατ. ευρώ έναντι 1,031 δισ. ευρώ το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 4,4 εκατ. επιβάτες. Το καθαρό αποτέλεσμα, για την υπό εξέταση περίοδο, μετά από φόρους ανήλθε σε ζημίες ύψους 187,1 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών ύψους 77,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Αντίστοιχα αρνητική ήταν η εικόνα σε διεθνές επίπεδο.To 2020 διακινήθηκαν με αεροπλάνα 1,8 δισ. άνθρωποι, έναντι 4,5 δισ. το 2019. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) η δραματική αυτή συρρίκνωση του αριθμού των επιβατών κατά 60,5% οδήγησε σε πτώση του τζίρου κατά 500 δισ. δολάρια, στα 328 δισ. δολάρια.
Η επόμενη μέρα
Το πλάνο της εταιρείας για το 2021, που θα οριστικοποιηθεί το Φεβρουάριο, προβλέπει μεταξύ άλλων ένα πρόγραμμα απευθείας πτήσεων εξωτερικού για την περιφέρεια και τα νησιά, εστιάζοντας κατά κύριο λόγο στην καλοκαιρινή σεζόν. Στόχος της εταιρείας είναι περί τα 100 απευθειας δρομολόγια εξωτερικού προς την περιφέρεια, μέσω 20 αεροσκαφών από επτά περιφερειακές βάσεις. Ο κόμβος της Αθήνας θα συνεχίσει να αποτελεί αιχμή του δόρατος με περισσότερα από 40 αεροσκάφη.
Σημειώνεται ότι η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) εκτιμά ότι σταδιακά από τα μέσα του 2021 η ζήτηση και η επιβατική κίνηση θα αυξηθούν, ενώ ο τζίρος του κλάδου θα ανέλθει στα 459 δισ. δολάρια, με τις ζημίες να περιορίζονται στα 39 δισ. δολάρια. Βέβαια και στην περίπτωση των αερομεταφορών, τεράστιες ελπίδες έχουν εναποτεθεί στα εμβόλια, από τα οποία θα εξαρτηθει σημαντικά η πορεια των περιοριστικών μέτρων αλλά και η διάθεση του επιβατικού κοινού για αεροπορικά ταξίδια.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!