Αποτέλεσε αναμφίβολα μία έκπληξη πρώτου μεγέθους το άκουσμα της είδησης, ότι ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ένας από τους ισχυρότερους Έλληνες πλοιοκτήτες, απέκτησε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Το όνομά του ελάχιστα έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη, αφού παρά το γεγονός ότι είναι ένας από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές της χώρας, μένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Όταν έγινε γνωστή χθες η είδηση, πολλοί εκείνοι που έπεσαν κυριολεκτικά από τα σύννεφα.
Ωστόσο όσοι γνωρίζουν τον Έλληνα εφοπλιστή μόνο έκπληξη δεν ένιωσαν. Και αυτό διότι ως πολιτικός μηχανικός έχει ιδιαίτερη ροπή στις κατασκευές, είτε στην στεριά, είτε στην θάλασσα. Επίσης ένα από τα όνειρά του ήταν και είναι η αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα ότι την πολυτελή θαλαμηγό του, που φέρει το όνομα Dream, την μετασκεύασε στην Ελλάδα, έχοντας και ο ίδιος συμμετοχή στο έργο.
Ο ίδιος μάλιστα πιστεύει ότι η επιχειρηματική ελίτ της χώρας θα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες, έτσι ώστε να στηρίξει την επιδιωκόμενη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Μάλιστα ο Γ. Προκοπίου να έχει πει σε συνομιλητή του, όταν του είπε ότι η εν λόγω επένδυση έχει τεράστιο ρίσκο, ότι «αν εμείς που έχουμε μία οικονομική επιφάνεια δεν πάρουμε πρωτοβουλίες και δεν στηρίξουμε την χώρα τώρα που το έχει ανάγκη, από ποιον περιμένουμε να το κάνει;».
Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου ανακηρύχθηκε πλειοδότης και στους δύο διαγωνισμούς για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Το συνολικό τίμημα ανέρχεται σε 62,5 εκατ. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, συνολικού εμβαδού περίπου 700 στρεμμάτων, βγήκαν προς πώληση σε δύο διαγωνισμούς για δύο διακριτά αλλά γειτονικά τμήματα: έναν από τον Ειδικό Διαχειριστή (350,7 στρέμματα), που φιλοξενεί και την κυρίως υποδομή, και έναν από την ΕΤΑΔ (332,1 στρέμματα), που φιλοξενεί την κτιστή δεξαμενή.
Πότε ολοκληρώνεται η συναλλαγή
Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες για την ΕΤΑΔ, ενώ για την Ειδική Διαχείριση, από τα μέσα του φθινοπώρου και μετά, λόγω των διαδικασιών που προβλέπονται, όπως η δικαστική επικύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού.
Στο όφελος για το δημόσιο ταμείο πρέπει να συνυπολογιστεί, πέραν του τιμήματος των 62,5 εκατομμυρίων που προσφέρθηκε σε ΕΤΑΔ και Ειδική Διαχείριση, και το ποσό των 9 εκατομμυρίων περίπου που θα καταβάλει ο νέος ιδιοκτήτης των ναυπηγείων, η κυπριακή εταιρεία Forest Group, συμφερόντων του Γιώργου Προκοπίου, για την τακτοποίηση αυθαίρετων ακινήτων που βρίσκονται στο συγκρότημα.
Ο υπουργός οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε πως «ολοκληρώθηκε μια πολύμηνη προσπάθεια επίλυσης σειράς ζητημάτων, η οποία οδήγησε σε μια ανταγωνιστική, διαφανή και επιτυχή διαγωνιστική διαδικασία» με αποτέλεσμα να τετραπλασιαστεί το προσφερόμενο τίμημα σε σχέση με τον προηγούμενο άγονο διαγωνισμό.
Σε δήλωσή του μετά τον διαγωνισμό, ο Γ. Προκοπίου σημείωσε πως «Η ταχεία αδειοδότηση των σχεδιαζόμενων χρήσεων θα είναι καθοριστική για την επιτυχία του εγχειρήματος. Είναι μια πολύ θετική εξέλιξη και χρειάζεται πολλή δουλειά απ’ όλους».
Η αναφορά στην αδειοδότηση σχετίζεται με τις ανανεώσεις των αδειών πυρόσβεσης, πυρασφάλειας κ.λπ. που απαιτούνται ώστε να ενεργοποιηθεί εκ νέου η άδεια του ναυπηγείου.
Τα ναυπηγεία αγοράστηκαν ελεύθερα υποχρεώσεων, συμπεριλαμβανομένων αυτών προς τους εργαζομένους (συνολικά περί τα 170 εκατ.), τις οποίες θα ικανοποιήσει, στον βαθμό που του επιτρέπει το προϊόν των διαγωνισμών, ο Ειδικός Διαχειριστής.
Υπενθυμίζεται πως η Ειδική Διαχείριση, πέραν των 25,2 εκατομμυρίων που θα εισπράξει από αυτή τη συναλλαγή, αναμένει έως τα τέλη του χρόνου να εισπράξει και αξιώσεις που έχουν προκύψει από διαιτητικές αποφάσεις ύψους 130 εκατομμυρίων, αλλά και περί τα 5 εκατ. από την πώληση κινητών μέσων και εξοπλισμού των ναυπηγείων. Οι υποχρεώσεις της Ειδικής Διαχείρισης προς τους εργαζομένους αφορούν πάντως το διάστημα από το 2018, οπότε και τα ανέλαβε, έως σήμερα, και αυτές ανέρχονται σε περίπου 48 εκατομμύρια.
Ποιος είναι ο Γ. Προκοπίου
Ο Γιώργος Προκοπίου είναι πολιτικός μηχανικός στο επάγγελμα και όπως ο ίδιος είχε πει στο παρελθόν η σχέση του με την θάλασσα και τα πλοία ήταν «έρωτας με πρώτη ματιά».
Ο Γ. Προκοπίου βρίσκεται στην 13η θέση της λίστας της Lloyd’s List.
Με τις τρεις ναυτιλιακές του εταιρείες, Dynacom – Dynagas – Sea Traders έχει στόλο που φθάνει τα 121 πλοία συνολικής 15,801 εκατ. τόνων. Από αυτά 38 είναι φορτηγά, 66 μεταφοράς υγρού φορτίου, δύο container ships και 15 LNG.
Από το 2002 έχει ναυπηγήσει περισσότερα από 100 πλοία σε συνολικά 12 διαφορετικά ναυπηγεία, σε Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα συνολικής αξίας 8 δις. δολαρίων.
Ο Γιώργος Προκοπίου έγινε ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που έστειλε δεξαμενόπλοιό του, το οποίο βρισκόταν στο Port Said της Αιγύπτου, να παραλάβει πετρέλαιο από τους αντικαθεστωτικούς στη Λιβύη στην πρώτη τους εξαγωγή από την ημέρα που ξέσπασε ο εμφύλιος πόλεμος. Η αξία του φορτίου είχε εκτιμηθεί στα 125 εκατομμύρια δολάρια.
Αντιδρά η αντιπολίτευση
Αντιδράσεις ωστόσο καταγράφονται από την αντιπολίτευση και τους εργαζόμενους. Ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει πως ο όρος «κοψοχρονιά φαίνεται να μην είναι αρκετός για να περιγράψει την τελική προσφορά που έγινε για τις εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων, καθώς ο Σκαραμαγκάς αυτή τη στιγμή είναι λειτουργικός και παραγωγικός, κατασκευάζοντας υποβρύχια και συντηρώντας σχεδόν το σύνολο του στόλου του πολεμικού ναυτικού, ενώ η πραγματική του αξία, σύμφωνα με ανεξάρτητους εκτιμητές, ξεπερνά τα 100 εκ. ευρώ».
Το ΚΙΝΑΛ υποστηρίζει πως «η πλειοψηφούσα προσφορά για το ενεργό ναυπηγείο δεν επαρκεί για την εξόφληση των οφειλόμενων στους 750 εργαζόμενους, για τους οποίους δεν έχει διατυπωθεί καμία διασφάλιση για το εργασιακό τους μέλλον από την πλευρά του επενδυτή, μέσα από συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!