Η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κρατήθηκε στα ίδια επίπεδα την χρονιά της πανδημίας, με τζίρο που διαμορφώνεται περίπου στα 2 δισ. ευρώ (-1% σε αξία και -6% σε όγκο, σε μονάδες).
Ενδιαφέρον, ωστόσο, παρουσιάζει η επιμέρους εξέταση των προϊοντικών κατηγοριών για την περίοδο που αφορά από τον Μάιο του 2020 μέχρι τα τέλη του φετινού Απριλίου, όπως παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα από τον Γιάννη Βασιλάκο (Αντιπρόεδρο και CEO της Κωτσόβολος - Dixons South East Europe) αφού άλλες ενισχύθηκαν και άλλες υποχώρησαν.
Προσωπική φροντίδα
Καταγράφηκε αύξηση στην κατηγορία των κουρευτικών μηχανών και αύξηση της μέσης τιμής τους. Η συγκεκριμένη κατηγορία μετακινήθηκε κατά ένα μεγάλο ποσοστό από τις αλυσίδες ηλεκτρικών/ ηλεκτρονικών ειδών προς τα supermarkets που παρέμειναν ανοιχτά την περίοδο των lockdown.
Λευκές συσκευές
Σημειώθηκε σημαντική πτώση της τάξης του 7,01% (σε αξία), με τα στεγνωτήρια να αντιμετωπίζουν τη μεγαλύτερη πίεση, ενώ ακολούθησαν με μικρότερη πτώση οι κατηγορίες της ψύξης και των πλυντηρίων πιάτων.
Κλιματισμός και εποχιακά
Υπήρξε σημαντική υποχώρηση, λόγω των σχετικά χαμηλών θερμοκρασιών, της μικρής περιόδου καύσωνα τη χρονιά που πέρασε, αλλά και της παραφιλολογίας γύρω από τη μετάδοση του Covid-19 μέσα από τη χρήση των κλιματιστικών. Πάντως, οι υψηλές θερμοκρασίες από τα μέσα Ιουνίου μέχρι και σήμερα έχουν βοηθήσει στο… "ξεστοκάρισμα" χιλιάδων προϊόντων που βρίσκονταν στις αποθήκες από την περασμένη χρονιά.
Μικροσυσκευές κουζίνας
Και αυτή η κατηγορία υποχώρησε, κυρίως λόγω της σημαντικής πτώσης της μέσης τιμής. Η αγορά μετακινήθηκε κατά ένα μεγάλο ποσοστό στα supermarkets και άλλα convenience points όπως π.χ. βενζινάδικα, που παρέμειναν ανοιχτά την περίοδο των lockdowns.
Σκούπες
Αύξηση σημείωσε η κατηγορία, με τα ρομπότ και τα Stick να οδηγούν την ανάπτυξη.
Σιδέρωμα
Τα προϊόντα της κατηγορίας κατέρρευσαν, κάτι το οποίο αποδίδεται στη δραματική μείωση της κινητικότητας ελέω πανδημίας.
Τηλεοράσεις
Παρουσιάστηκαν σημαντικά προβλήματα διαθεσιμότητας, ενώ το κόστος των panel αυξήθηκε, επηρεάζοντας κυρίως τα OEM Brands. Ανασταλτικός παράγοντας για τις πωλήσεις ήταν και η απουσία μεγάλων events. Το EURO2021 και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν την κατηγορία σε καλύτερη χρονιά φέτος.
Ηχος
Πίεση υπέστησαν τα προϊόντα ήχου, λόγω των κλειστών καταστημάτων και της αδυναμίας δοκιμής των προϊόντων στο κατάστημα.
Ηλ. Υπολογιστές- κονσόλες
Όπως ήταν φυσικό παρουσίασαν σημαντική αύξηση, λόγω των αυξημένων αναγκών για τηλεργασία και τηλεκπαίδευση, ωστόσο η περαιτέρω ανάπτυξη των πωλήσεων περιορίστηκε από την μικρότερη διαθεσιμότητα. Σημαντικά αυξήθηκαν και τα περιφερειακά, συμπεριλαμβανομένων των IoT συσκευών. Αντίθετα, οι κονσόλες κατέρρευσαν παρότι υπήρχε πολύ μεγάλη ζήτηση για τα προϊόντα αυτά, λόγω της μεγάλης προσμονής, αλλά και της χαμηλής έως ανύπαρκτης διαθεσιμότητας στα νέα μοντέλα. Πρόκειται για μία εξέλιξη που δημιούργησε μεγάλη αναστάτωση σε χιλιάδες gamers, με τα τμήματα εξυπηρέτησης των εταιρειών να δέχονται "βροχή" παραπόνων.
Smartphones & tablets
Στα επίπεδα του 2019 κινήθηκε η κατηγορία, με σημαντικές ωστόσο ανακατανομές στα μερίδια των brands εντός της κατηγορίας. Πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανθεκτικότητα που παρουσίασαν τα smartphones έπαιξαν τα προϊόντα της Apple. Σημαντική αύξηση καταγράφηκε στα tablets, κυρίως λόγω της ανάγκης για τηλεκπαίδευση και του προγράμματος ‘’Ψηφιακή Μέριμνα’’. Η επέκταση του προγράμματος ανεβάζοντας τα εισοδηματικά κριτήρια των συμμετεχόντων αναμένεται να διατηρήσει την ανοδική πορεία των tablets.
Φωτογραφικές μηχανές
Και εδώ εμφανίστηκαν σημαντικά προβλήματα διαθεσιμότητας, ενώ κατέρρευσε το τμήμα των επαγγελματικών μηχανών, λόγω της απαγόρευσης των εκδηλώσεων.
Αξεσουάρ κινητής
Τα κλειστά καταστήματα λειτούργησαν εις βάρος και αυτής της κατηγορίας.
Κατακόρυφη αύξηση του μεταφορικού κόστους
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η συμπεριφορά που θα δείξουν τα προϊόντα της κατηγορίας και στο β’ εξάμηνο του 2021, αφού κανείς δεν γνωρίζει πως θα εξελιχθεί το εμβολιαστικό πρόγραμμα, η πορεία της πανδημίας και η κατάσταση της οικονομίας στην Ελλάδα αλλά και σε διεθνές επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση, οι καταναλωτές στην Ελλάδα, πέραν της οικονομικής πίεσης που βιώνουν χιλιάδες νοικοκυριά, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη και το κύμα ανατιμήσεων που έχει ήδη ξεκινήσει και εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες στα περισσότερα προϊόντα λόγω αύξησης του μεταφορικού κόστους.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Βασιλάκος, "το μεταφορικό κόστος για την εισαγωγή προϊόντων από την Κίνα έχει σημειώσει τεράστια αύξηση. Ένα container το οποίο προ πανδημίας ερχόταν με 1.500-1.700 δολάρια, τώρα το κόστος έχει εκτοξευθεί έως τα 12.000-13.000 δολάρια και μπορεί να αυξηθεί και άλλο". Πρόσθεσε ότι "ένα κομμάτι του κόστους το έχουν απορροφήσει οι προμηθευτές, ωστόσο σταδιακά θα δούμε να μετακυλίεται η αύξηση του κόστους σε περισσότερα προϊόντα".
Εξαφανίστηκαν κατηγορίες φθηνών προϊόντων
Αξιοσημείωτο είναι τέλος αυτό που υπογράμμισε, ότι δηλαδή κάποιες κατηγορίες φθηνών προϊόντων έχουν... εξαφανιστεί, αναφέροντας για παράδειγμα τα laptops, όπου πλέον δεν υπάρχουν συσκευές των 390 ευρώ και πλέον στην αγορά υπάρχουν προϊόντα με τιμές άνω των 700 ευρώ.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!