Μπορεί πέρυσι οι εξαγωγές ελληνικών ιχθυών προς την Ιταλία να μειώθηκαν κατά 15,32%, ωστόσο αυτό αποδίδεται αποκλειστικά στην πανδημία, καθώς η Ελλάδα είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος εισαγωγέας για την γειτονική χώρα.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό report της ελληνικής πρεσβείας στη Ρώμη, η πτώση στις εισαγωγές λαβρακίου και τσιπούρας από την Ελλάδα το 2020, οφείλεται βασικά στην δραματική μείωση του κύκλου εργασιών του τομέα της HO.RE.CA. (εστιατόρια, ξενοδοχεία, φιλοξενία, συνέδρια) λόγω της πανδημίας, καθώς το 50% των εισαγόμενων από την Ελλάδα ιχθυών κατευθύνεται, στον εν λόγω τομέα.
Από λαβράκια και τσιπούρες το 75% των εξαγωγών
Η Ιταλία εισάγει κατά κύριο λόγο από την Ελλάδα ψάρια νωπά ή διατηρημένα σε απλή ψύξη (86,73%), ακολουθούμενα από φιλέτα απλής ψύξης ή κατεψυγμένα (6,41%) και μαλάκια (3,43%).
Πιο αναλυτικά, τα λαβράκια και οι τσιπούρες αποτελούν το 75% των ελληνικών εξαγωγών ιχθύων και θαλασσινών στην Ιταλία και η συνολική τους αξία ανήλθε το 2018 σε €180,6 εκ., το 2019 σε €162,7 εκ. και το 2020 σε €146,5 εκ.. Επίσης, εξάγονται σε μικρότερες ποσότητες μύδια απλής ψύξης και κατεψυγμένα χταπόδια.
Μεγαλύτεροι ανταγωνιστές οι Τούρκοι
Εξετάζοντας τις τιμές εισαγωγής των σημαντικότερων προϊόντων που εξάγει η Ελλάδα στην Ιταλία, διαπιστώνεται ότι ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός αναφορικά με την τιμή εισαγωγής προέρχεται από την Τουρκία (τιμή εισαγωγής λαβρακίου από την Ελλάδα €4,923, έναντι €3,951 από την Τουρκία και τιμή εισαγωγής τσιπούρας από την Ελλάδα €4,410, έναντι €3,803 από την Τουρκία).
Σημειώνεται ότι, λόγω της πανδημίας και της δραματικής μείωσης των τουριστικών αφίξεων στην Τουρκία, τα εν λόγω προϊόντα συσσωρεύτηκαν στην εγχώρια αγορά με αποτέλεσμα την αναγκαστική διοχέτευση τους στις αγορές του εξωτερικού σε πολύ χαμηλές τιμές.
Made in Italy
Μια προσεκτικότερη ματιά στις καταναλωτικές συνήθειες της ιταλικής αγοράς δείχνει ότι, για τους καταναλωτές η γεωγραφική προέλευση των προϊόντων, ειδικά όταν παράγονται 100% στην επικράτεια τους (Made in Italy), αποτελεί σημαντικό στοιχείο αξιοπιστίας, ενώ η βιολογική παραγωγή επηρεάζει μερικώς θετικά τις προτιμήσεις τους.
Οι εξαγωγείς θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η δημοτικότητα της ετικέτας «Made in Italy» είναι υψηλή τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό της χώρας. Ως εκ τούτου, τα προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας που προέρχονται από την Ελλάδα θεωρούνται κατώτερα ποιοτικά από τα αντίστοιχα προϊόντα που παράγονται στη Ιταλία.
Μεγάλη σημασία στην ετικέτα
Επίσης, δίνεται μεγάλη σημασία στη διατροφική αξία που αναγράφεται στην ετικέτα των συσκευασμένων προϊόντων. Έτσι, οι πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο και τον τόπο παραγωγής, ιδιαίτερα για τα νωπά προϊόντα, αποτελούν για τον καταναλωτή εγγύηση της ποιότητας και της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας της αλίευσης.
Εμφαση στην τιμή
Ωστόσο, σχετικές έρευνες έδειξαν ότι, η αγορά αποτελείται από μεγάλες καταναλωτικές ομάδες οι οποίες είναι αδιάφορες στα ποιοτικά χαρακτηριστικά και μικρότερες ομάδες, οι οποίες επηρεάζονται από τις πιστοποιήσεις και τη σαφήνεια των πληροφοριών της ετικέτας, ενώ τελικά η τιμή λιανικής πώλησης αποτελεί σημαντικό κριτήριο για την επιλογή του προϊόντος.
Εισοδηματικά κριτήρια και δημογραφικά χαρακτηριστικά
Τέλος, παρατηρούνται σημαντικές διαφορές όσον αφορά στις συνήθειες κατανάλωσης ιχθύων, μαλακίων και οστρακόδερμων, με βάσει τα εισοδηματικά κριτήρια και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά. Η υψηλότερη κατανάλωση παρατηρείται στην περιοχή της Ν. Ιταλίας και στα νησιά και στις ομάδες των ηλικιωμένων, των ολιγομελών οικογενειών και των πολιτών υψηλής εισοδηματικής τάξης.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!