Νέα
  • ΓΔ: 1452.5 -0.26%
  • Τζίρος: 507,16 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σούπερ μάρκετ: Η πανδημία υποχωρεί - Οι τζίροι πέφτουν

Πηγή: Eurokinissi
Πηγή: Eurokinissi

Πτώση τουλάχιστον 2% σε σχέση με την περσινή χρονιά αναμένεται ότι θα εμφανίσει φέτος ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, όπως ανέφερε στη foodexpo ο γενικός διευθυντής της IRI Hellas, Παναγιώτης Μπορέτος. Μάλιστα, εάν το πρόγραμμα εμβολιασμού επιταχυνθεί και δεν ξαναμπεί η χώρα σε νέα lockdown, η πτώση μπορεί να φθάσει και το 5%.

Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, ο Μάιος έκλεισε με μείωση του τζίρου κατά 6% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Ο κ. Μπορέτος διακρίνει αύξηση της εκτός σπιτιού κατανάλωσης, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου, με την επισκεψιμότητα και τις αγορές στα σούπερ μάρκετ να υποχωρούν.

Γενικότερα, με βάση και αντίστοιχες έρευνες της IRI σε άλλες χώρες, φαίνεται ότι μετά τους εμβολιασμούς - και κυρίως από το 2022 και μετά - οι καταναλωτές θα βγαίνουν σιγά σιγά σε μικρά γκρουπ, θα καταναλώνουν περισσότερο εκτός σπιτιού και θα αυξάνουν την κινητικότητά τους.

Οι επιπτώσεις της... τηλεργασίας

Επισήμανε ωστόσο το γεγονός ότι η τηλεργασία και η μικρότερη κινητικότητα στους χώρους εργασίας έχουν επηρεάσει αρνητικά τα καταστήματα που υπάρχουν γύρω από τους επαγγελματικούς χώρους, προσθέτοντας για παράδειγμα ότι στις ΗΠΑ εκτιμούν πως από τις 5 εργάσιμες ημέρες, μόνο στις 3 θα πηγαίνουν οι εργαζόμενοι στο γραφείο τους. Παράλληλα υπάρχουν επιπτώσεις και στο real estate, καθώς θα απαιτούνται μικρότερα γραφεία.

Περικοπές δαπανών

Πάντως η κατανάλωση στο σπίτι θα παραμείνει, καθώς, όπως τόνισε με έμφαση ο κ. Μπορέτος, οι περισσότεροι καταναλωτές θα χρειαστεί να κάνουν περικοπές στις δαπάνες τους προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες συνθήκες που δημιουργούν η μείωση του εισοδήματος και η αύξηση των τιμών στα προϊόντα.

Ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ μέχρι το 2019 ανέβαιναν τα επί ζυγίω προϊόντα, το 2020 αλλά και τους πρώτους μήνες του 2021 ανέβηκαν περισσότερο τα προϊόντα σταθερού barcode, καθώς δεν χρειαζόταν να περιμένουν στους πάγκους. Δεν έδιναν δηλαδή οι καταναλωτές προτεραιότητα στην τιμή, αλλά εκτιμάται πως σιγά - σιγά θα αρχίσει να αλλάζει αυτό.

Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών αναζητά στο Ίντερνετ προϊόντα για να πετύχει καλύτερες τιμές.

Γενικότερα, όπως πρόσθεσε ο κ. Μπορέτος, οι Ευρωπαίοι αρχίζουν και ενδιαφέρονται περισσότερο για τις οικονομίες των χωρών τους και για το διαθέσιμο εισόδημα της οικογένειάς τους, αφού σταματούν σταδιακά και τα κρατικά μέτρα στήριξης. Παράλληλα, συνεχίζει να τους ανησυχεί πολύ το θέμα υγιεινής και ασφάλειας, καθώς δεν έχουν σταματήσει τα κρούσματα.

Συνήθεια η κατανάλωση εντός σπιτιού

Εκτός των παραπάνω, η κατανάλωση στο σπίτι είναι κάτι που συνήθισε ο κόσμος, τόσο για ανάγκες προσωπικής περιποίησης όσο και διασκέδασης στο σπίτι με συνδρομητική τηλεόραση, παιχνίδια κ.ά.

Τέλος, ο κ. Μπορέτος αναφέρθηκε στις αλλαγές που σημειώνονται στις αγοραστικές συνήθειες, καθώς οι καταναλωτές:

  • είναι πιο ευαίσθητοι για το περιβάλλον,
  • ψάχνουν εναλλακτικά προϊόντα για το κρέας,
  • μεταφέρουν καταναλώσεις στο σπίτι,
  • αγοράζουν προϊόντα που βοηθούν στην απόλαυση δοκιμάζοντας περισσότερες συνταγές,
  • ενδιαφέρονται πολύ για τη συσκευασία, που να μη μολύνει π.χ. το περιβάλλον,
  • τους ενδιαφέρουν τρόφιμα που ενισχύουν το ανοσοποιητικό τους σύστημα, π.χ. βιταμίνες και προϊόντα φυτικά και φυσικά,
  • θέλουν προϊόντα βιώσιμα.

Στήριξη τοπικών οικονομιών

Τονίστηκε ακόμη το γεγονός ότι έχει αυξηθεί και η κατανάλωση τοπικών προϊόντων -όχι μόνο εθνικών αλλά και συγκεκριμένων περιοχών- καθώς ο κόσμος δέχεται να αγοράσει ακόμη και με ένα δικαιολογημένο premium ένα τοπικό προϊόν, για τη στήριξη της τοπικής παραγωγής και εν γένει της κοινωνίας.

Οι προοπτικές για το e-commerce

Για το e-commerce το οποίο αναπτύχθηκε πολύ από τότε που ξέσπασε η πανδημία του κορωνοϊού, ο κ. Μπορέτος σημείωσε ότι «όπως βλέπουμε και από τα στοιχεία άλλων χωρών, έχει αρχίσει σιγά σιγά να ξεφουσκώνει. Μπορεί να διπλασιάστηκε στην Ελλάδα, ωστόσο έχει ήδη χάσει 30% - 40% από αυτό που είχε πάρει στην πανδημία». Στις ηλεκτρονικές αγορές μπήκαν κατά κύριο λόγο καταναλωτές ηλικίας 25-45 ετών, αλλά και κάποιοι μεγαλύτεροι που δεν ήθελαν να πάνε στα καταστήματα λόγω του φόβου από τις συναθροίσεις.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ