Για τη μετά Covid εποχή προετοιμάζονται οι 5 μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας και για τη -μεγάλη- πίτα η οποία φαίνεται ότι διαμορφώνεται. Για το υπόλοιπο του 2021 αλλά και το 2022 θα υπάρχει σειρά από μάχες για τα «χρυσά» συμβόλαια στα μεγάλα έργα της χώρας. Έργα μετρό, σιδηροδρομικά, ΣΔΙΤ, αναπλάσεις και βέβαια το Ελληνικό έχουν μεγαλώσει τις προσδοκίες του κατασκευαστικού κλάδου, που δείχνει «διψασμένος» μετά από αρκετά χρόνια με σχετικά μικρό αντικείμενο.
Τόσο μέσα στο 2019, όσο και κατά τη διάρκεια του 2020 δεν είδαμε μεγάλο αριθμό υπογραφών συμβάσεων σε υψηλό επίπεδο. Αυτό εκτιμάται από παράγοντες της αγοράς πως θα αλλάξει εφόσον επιταχυνθούν οι ρυθμοί σε έργα που παραδοσιακά έχουν μεγάλο χρόνο ωρίμανσης, όπως οι παραχωρήσεις και οι ΣΔΙΤ.
Σε αυτό το περιβάλλον, οι 5 μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, οι Big-5 των υποδομών, έχουν πάρει ήδη θέσεις μάχης για να αποσπάσουν έργα που θα μεγαλώσουν το ανεκτέλεστό τους και θα ισχυροποιήσουν τη θέση τους μέσα στο γίγνεσθαι της βιομηχανίας των υποδομών. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος και Ιντρακάτ σηκώνουν μανίκια για να αποσπάσουν μερίδια από την όλο και επεκτεινόμενη κατασκευαστική αγορά.
Τα σίγουρα συμβόλαια
Μία μάχη που έχει ήδη κριθεί και οδεύει για υπογραφές είναι αυτή για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας. Η ΑΒΑΞ, επικεφαλής της ελληνο-ιταλο-γαλλικής κοινοπραξίας (με Ghella & Alstom), απέσπασε το mega project και την έχρισε ως «βασίλισσα» των έργων μετρό στην Αθήνα. Μην ξεχνάμε ότι η ΑΒΑΞ με την ίδια κοινοπραξία κατασκευάζει και την επέκταση του μετρό προς Πειραιά.
Η ΤΕΡΝΑ αναμένει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για να ξεκινήσει το έργο των 400 εκατ. ευρώ για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65 από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία. Οι απαραίτητες εγκρίσεις δόθηκαν, η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο και πηγές κοντά στο θέμα σημειώνουν πως μέσα στο 2021 οι μπουλντόζες θα βάλουν μπρος.
Η Μυτιληναίος επίσης αναμένει την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο για να ξεκινήσει τα έργα. Πρόκειται για το νεότερο σιδηροδρομικό έργο με τη σφραγίδα της ΕΡΓΟΣΕ.
Θα επιστρέψουμε στην ΤΕΡΝΑ, η οποία έχει κερδίσει και το «χρυσό συμβόλαιο» για το Integrated Resort Casino στο Ελληνικό. Η επένδυση του 1 δισ. ευρώ, αφορά στο μεγαλο αυτοτελές κτιριακό έργο και η σύμπραξη με τη Mohegan (με την μητρική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) δίνει στον όμιλο, ένα μεγάλο προβάδισμα στις μελλοντικές μάχες για τα αλλά μεγάλα έργα του Ελληνικού (πύργοι, έργα υποδομής). Το έργο για το καζίνο αναμένεται να υπογραφεί μέσα στο 2021 και να ξεκινήσει να κατασκευάζεται.
Τα συμβόλαια που κρίνονται το 2021
Η επόμενη μεγάλη μάχη είναι αδιαμφισβήτητα το έργο παραχώρησης για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. Είναι σήμερα το μοναδικό τέτοιου είδους έργο, το οποίο έχει και μεγάλη εμπορικότητα. Το πέρασμα στο νησί της Σαλαμίνας έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη κίνηση στην Ευρώπη μετά τη σύνδεση Καλαί-Ντόβερ. Μέσα στο 2021 αναμένεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές και τρία σχήματα διεκδικούν το έργο για διάστημα 35 ετών. Η Μυτιληναίος, η ΤΕΡΝΑ και η Κ/Ξ Vinci-ΑΚΤΩΡ. Το κόστος του έργου εκτιμάται ότι αγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ.
Ακόμα ένα μεγάλο οδικό έργο, αυτή τη φορά με τη μορφή του ΣΔΙΤ, είναι το Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη. Είναι ένα έργο-μαγνήτης, με τον διαγωνισμό να έχει ξεκινήσει από το 2019, με κόστος άνω των 300 εκατ. ευρώ, που διεκδικείται από τους Big-5. Υποσημείωση πως η Μυτιληναίος κατεβαίνει στο έργο με την Acciona. Το έργο αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως η συνέχεια του αυτοκινητόδρομου Μορέας.
Η μάχη των «μεγάλων» θα συνεχιστεί και στο έργο για το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, δήλωσε πως το καλοκαίρι το έργο θα περάσει στη β' φάση. Σε αυτόν τον διαγωνισμό έχουν δώσει παρουσία και οι πέντε μεγάλοι.
Το σχήμα ΤΕΡΝΑ-EGIS θα κονταροχτυπηθεί με το σχήμα Μυτιληναίος-ΑΒΑΞ-Vinci για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, του μεγαλύτερου οδικού συμπλέγματος της χώρας. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως η Μυτιληναίος διεκδικεί για πρώτη φορά την είσοδό της στο «σαλόνι» των κλειστών αυτοκινητοδρόμων της Ελλάδας.
Tα αμφίβολα έργα
Ίσως μέσα στο έτος να δούμε και τις δεσμευτικές προσφορές για τα τρία μεγάλα πανεπιστημιακά έργα-ΣΔΙΤ για κτίρια και φοιτητικές εστίες στα Πανεπιστήμια Κρήτης, Θράκης και Θεσσαλίας, που συνολικά προσεγγίζουν τα 500 εκατ. ευρώ. Σε αυτά τα έργα έχουν κατέβει μαζικά οι Big-5 και θα δούμε σε ποια χέρια θα καταλήξουν αυτά τα πρωτοποριακά για τα ελληνικά δεδομένα έργα. Το ίδιο ισχύει και για το μεγάλο έργο του Φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική, που θα βελτιώσει το αρδευτικό και υδρευτικό πρόβλημα της περιοχής.
Δύσκολα μέσα στο 2021 θα δούμε τις δεσμευτικές προσφορές για τον ΒΟΑΚ, στον οποίο συμμετέχουν οι ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, Μυτιληναίος, ΑΒΑΞ. Αναμένεται η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης και κατόπιν να δοθεί ημερομηνία κατάθεσης προσφορών. Το ίδιο ισχύει και για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας.
Τα νέα έργα
Όσον αφορά τα νέα σιδηροδρομικά έργα της ΕΡΓΟΣΕ για την ηλεκτροκίνηση στο Λάρισα-Βόλος, τη σηματοδότηση στο Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, το Αίγιο-Ρίο και τη β' φάση του Κεντρικού Σταθμού της Αθήνας, θα βγάλουν ανάδοχο μέσα στο 2021 και αυτός θα είναι κάποιος μεταξύ των Big-5. Τα έργα αυτά έχουν κόστος πάνω από 300 εκατ. ευρώ.
Η ΕΡΓΟΣΕ επίσης θα ξεκινήσει τη δημοπράτηση για τα έργα που θα ενώσουν τα λιμάνια της χώρας, δηλαδή τις επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο, το τμήμα Ρίο-Λιμένας Πάτρας, τη σύνδεση του ΟΛΘ με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη.
Στο πεδίο των ΣΔΙΤ οι μεγάλοι όμιλοι περιμένουν επίσης και τους διαγωνισμούς για τα 12 Δικαστικά Μέγαρα (χωρίζεται σε 3 διαγωνισμούς) και το Κυβερνητικό Πάρκο στην ΠΥΡΚΑΛ.