Στα χέρια της Mondelez φαίνεται πως καταλήγει η Chipita, τρία περίπου χρόνια μετά την πρώτη απόπειρα η οποία είχε χαλάσει την τελευταία στιγμή. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες κάνουν λόγο για πρόταση 1,7 δισ. ευρώ, σχεδόν αντίστοιχη με την πρόταση του 2018 που έφτανε το 1,5 δισ. ευρώ (22 φορές τα EBITDA). Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το deal δεν θα γίνει με κάποια χρηματοδότηση, καθώς η Mondelez διαθέτει τα απαιτούμενα κεφάλαια για να ολοκληρώσει μόνη της το συγκεκριμένο deal.
Υπενθυμίζεται ότι η πολυεθνική διατηρεί πολύ καλές σχέσεις με τον βασικό μέτοχο της Chipita, το group Olayan (που ελέγχει περί το 80%), με το οποίο είναι συνέταιροι στην Σαουδική Αραβία (Mondelez Arabia), ενώ αποδεδειγμένα (όπως φάνηκε και προ τριετίας) μόνο αδιάφορη δεν είναι για την ελληνική εταιρεία, η οποία είναι αδιαμφισβήτητος leader στην κατηγορία της σε ολόκληρο τον κόσμο. Το τελευταίο δίμηνο είχαν αναζωπυρωθεί οι φήμες για επιστροφή της Mondelez και πλέον το deal φαίνεται να βρίσκεται στην τελική του ευθεία.
Τι είχε γίνει το 2018
Πηγές της Chipita θυμίζουν ότι, «η Mondelez είχε έρθει το 2018 να πάρει το… μαγαζί, ωστόσο εμείς δεν θέλαμε να πουλήσουμε, παρότι η τιμή τότε ήταν πολύ καλή». Σημειώνουν ότι, «τότε επιχειρούσαμε να μπούμε στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, τα είχαμε ετοιμάσει όλα, ωστόσο όταν φθάσαμε κοντά στην ώρα να μπούμε, η αγορά είχε υποχωρήσει και σκεφτήκαμε ότι δεν ήταν κατάλληλη στιγμή για εισαγωγή των μετοχών».
Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι, «εκείνη τη στιγμή, τραπεζίτες που δουλεύουν κυρίως με success fees, μόλις είδαν ότι θα χάσουν την προμήθεια, φρόντισαν να βρουν 2-3 αγοραστές. Τότε λοιπόν μας έγινε μία προσφορά, τη βάλαμε κάτω και τους είπαμε ότι δεν θέλουμε να πουλήσουμε. Στο παιχνίδι είχαν βάλει και την Pepsico, η οποία όμως δεν έφθασε ποτέ μέχρι το τέλος του δρόμου. Μόνο η Mondelez είχε δώσει συγκεκριμένη τιμή. Τότε πλήρωναν 22 φορές το EBITDA της Chipita (σ.σ. 68,4 εκατ. ευρώ το 2017), δηλαδή 1,5 δισ. ευρώ». Στο τιμόνι της Chipita παραμένει ο ιδρυτής της, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ο οποίος κατέχει ποσοστό της τάξης του 14%.
Επέκταση μέσω εσωτερικής ανάπτυξης
Το κυοφορούμενο deal με την Mondelez αναμένεται να επιταχύνει και τη διαδικασία επέκτασης της Chipita στο εξωτερικό. Πρόκειται άλλωστε για εταιρεία, η οποία αναπτύσσεται με τη δημιουργία νέων μονάδων, αφού έχει εσωτερική ανάπτυξη. «Είναι άλλωστε πιο φθηνό από μία εξαγορά, όπου υπάρχουν πολλαπλασιαστές της αξίας μιας επιχείρησης και των περιουσιακών της στοιχείων» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η διοίκηση της Chipita έχει ήδη εντοπίσει τις χώρες/περιοχές, όπου θα εγκαταστήσει τα επόμενα εργοστάσιά της (έχει μάλιστα ήδη καταθέσει και σχετικές άδειες), εστιάζοντας κυρίως, στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Στις πιο μακρινές χώρες, όπως έχει ήδη διαφανεί από τις κινήσεις των προηγούμενων ετών, η Chipita επιλέγει να τοποθετείται μέσω στρατηγικών συνεργατών, που γνωρίζουν καλύτερα τα δεδομένα και τις πρακτικές, αλλά και τις συνήθειες των μη Ευρωπαίων καταναλωτών.
ΗΠΑ: Εχει εντοπιστεί το σημείο για τη νέα μονάδα
Αναφορικά με το πλάνο επέκτασης στις ΗΠΑ, το οποίο προέβλεπε τη δημιουργία μονάδας κρουασάν από το 2019, όταν είχε εξαγοράσει το 51% της EPTA America LLC (η οποία εδρεύει στο Νιου Τζέρσεϊ και αποτελεί αποκλειστικό αντιπρόσωπο και διανομέα των προϊόντων της Chipita στις ΗΠΑ και τον Καναδά), φαίνεται ότι έχει εντοπιστεί το σημείο και πιο συγκεκριμένα στην Τζόρτζια. Οπως ανέφερε χθες σε εκδήλωση του Enterprise Greece ο Σωτήρης Σεϊμανίδης, New Business Development της Chipita, «η αγορά των ΗΠΑ είναι μεγάλη και πολύ σημαντική και ανταγωνιστική. Η εν λόγω αγορά είναι πολύ σημαντική για εμάς και έχουμε προχωρήσει σε commercial joint venture ήδη από το 2019. Ξεκινάμε να αναπτύσσουμε ένα τοπικό εργοστάσιο παραγωγής. Σε αυτήν την προσπάθεια, οι αξιωματούχοι των ΗΠΑ, οι εμπλεκόμενοι φορείς βοήθησαν πολύ. Είμαστε στη διαδικασία που έχουμε κάνει ένα shortlist με τις τις περιοχές που θέλουμε να φτιάξουμε το εργοστάσιο παραγωγής, έχουμε κάνει πολλές συναντήσεις και αναμένεται εντός του προσεχούς διαστήματος να εξειδικεύσουμε την περιοχή. Ολοκληρώσαμε το selection process και περιμένουμε να πάμε στις ΗΠΑ μέσα στο καλοκαίρι για να δούμε τα μέρη που έχουμε επιλέξει για την κατασκευή του εργοστασίου”.
Εναρξη λειτουργίας στη Σλοβακία
Τέλος, ξεκίνησε, μετά από αρκετές καθυστερήσεις ελέω πανδημίας, η λειτουργία του νέου εργοστασίου της Chipita στην Σλοβακία, το οποίο περιλαμβάνει δύο γραμμές παραγωγής: μία για τα κρουασάν και μία για τα Bake Rolls. Πρόκειται για μία επένδυση 63 εκατ. στην περιοχή Τρνάβα. Στη μονάδα απασχολούνται περίπου 600 εργαζόμενοι, ενώ η παραγωγή θα ανέρχεται σε 72.000 τόνους αρτοσκευασμάτων και σνακς (7days, Bake Rolls).
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!