Μία εφαρμογή που σκέφτεται να λανσάρει η Apple, προκειμένου να προστατεύσει περεταίρω, όπως υποστηρίζει, τα προσωπικά δεδομένα στα iphone των πελατών της, αποτέλεσε την αφορμή για την κορύφωση της έντασης μεταξύ των CEO των Facebook και Apple. Η διαφωνία Μαρκ Ζούκερμπεργκ και Τιμ Κουκ ξεκίνησε το 2019 στο Σαν Βάλεϊ, με αφορμή συζήτηση για το μέλλον του διαδικτύου. Τότε οι δύο άνδρες τοποθετήθηκαν σε εκ διαμέτρου αντίθετες πλευρές.
Καταλυτικό ρόλο στην κορύφωση της διαφωνίας τους έπαιξε, ένα χρόνο μετά, το διαδικτυακό... εδώλιο, στο οποίο απολογήθηκαν οι τέσσερις κολοσσοί του διαδικτύου, Google, Apple, Facebook και Amazon. Οι εταιρείες αυτές «έχουν υπερβολική δύναμη», είχε δηλώσει ο Ντέιβιντ Σισιλίνι, Δημοκρατικός βουλευτής και προεδρεύων στην έκτακτη κατάθεση των επικεφαλής αυτών των ομίλων στην Επιτροπή Δικαστικών Θεμάτων με την υποψία ότι καταχρώνται τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά.
Παραθέτοντας τα κολοσσιαία οικονομικά και όχι μόνο δεδομένα που αποδεικνύουν την ισχύ αυτών των «γιγάντων», ο Σισιλίνι τόνισε ότι είναι αναγκαίο να ερευνηθούν οι πρακτικές που ακολουθούν οι συγκεκριμένες εταιρείες επειδή, μετά την κρίση της Covid-19 «θα αναδυθούν ακόμη πιο ισχυρές από προηγουμένως». Η αξία των τεσσάρων εταιρειών στο Χρηματιστήριο ανέρχεται στα 4,78 τρισεκατομμύρια και έχουν συμβάλλει ευρέως στην ανάπτυξη στις ΗΠΑ, ανέφεραν στην εισήγησή τους μέλη της Επιτροπής.
Το σκάνδαλο Cambridge Analytica
Υπενθυμίζεται πως το Facebook ήταν αντιμέτωπο με το γνωστό σκάνδαλο διαρροής προσωπικών δεδομένων ψηφοφόρων στις ΗΠΑ. Τότε ο Ζούκερμπεργκ κατηγορήθηκε ότι το Facebook διέρρευσε τα προσωπικά δεδομένα πάνω από 50 εκατ. χρηστών του Facebook στην Cambridge Analytica, χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
«Οταν ο αμερικανικός λαός αντιμετώπισε τα μονοπώλια στο παρελθόν, από τους σιδηρόδρομους μέχρι τους μεγιστάνες του πετρελαίου, ή την AT&T και τη Microsoft, αναλάβαμε δράση για να διασφαλίσουμε ότι κανένας ιδιωτικός όμιλος δεν θα ελέγχει την οικονομία ή τη δημοκρατία μας», επέμεινε ο Σισιλίνι. «Ως φρουροί της ψηφιακής οικονομίας, αυτές οι πλατφόρμες απολαμβάνουν την εξουσία να επιλέγουν τους νικητές και τους ηττημένους, να ξετινάζουν τις μικρές επιχειρήσεις και να πλουτίζουν οι ίδιες, στραγγαλίζοντας τον ανταγωνισμό», συνέχισε. «Οι Εθνοπατέρες μας δεν θα υποκλίνονταν σε έναν βασιλιά, ούτε εμείς πρέπει να υποκλιθούμε στους αυτοκράτορες της διαδικτυακής οικονομίας», είπε.
Μόνη λύση η διαγραφή των δεδομένων
Σύμφωνα με δημοσίευμά των New York Times, η ένταση μεταξύ Ζούγκεμπεργκ και Κουκ κορυφώθηκε, όταν σε μεταξύ τους συζήτηση για την επίλυση του ζητήματος των προσωπικών δεδομένων, ο Κουκ είπε πως πως η μόνη λύση στο θέμα είναι η διαγραφή από το Facebook τυχόν δεδομένων που είχε συλλέξει εκτός των βασικών του εφαρμογών για τους χρήστες του.
«Το Facebook δεν ειδοποίησε τους άνω των 530 εκατομμυρίων χρήστες του, τα στοιχεία των οποίων διέρρευσαν και προσφάτως δημοσιοποιήθηκαν σε μια βάση δεδομένων, ενώ ούτε σχεδιάζει, αυτή τη στιγμή, να το κάνει», δήλωσε πρόσφατα εκπρόσωπος Τύπου της εταιρείας.
Σύμφωνα με το Business Insider οι αριθμοί τηλεφώνων και άλλες λεπτομέρειες ήταν διαθέσιμοι σε μια δημόσια βάση δεδομένων. Το Facebook ανέφερε, σε μια ανάρτηση σε μπλογκ, ότι «κακόβουλοι παράγοντες» απέκτησαν πρόσβαση στα δεδομένα πριν από τον Σεπτέμβριο του 2019 εξαιτίας μιας αδυναμίας της πλατφόρμας, που σχετίζεται με τις συγχρονισμένες επαφές. Ο εκπρόσωπος Τύπου του Facebook δήλωσε πως το μέσο κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι σίγουρο ότι έχει πλήρη εικόνα σχετικά με το ποιοι χρήστες θα έπρεπε να ενημερωθούν. Τόνισε, επίσης, ότι έλαβε υπόψη του το γεγονός πως οι χρήστες δεν μπορούν να διορθώσουν το θέμα, στην απόφασή του να μην ειδοποιήσει τους χρήστες. Οι πληροφορίες που διέρρευσαν, σύμφωνα με το Facebook, δεν περιλαμβάνουν οικονομικά στοιχεία, δεδομένα σχετικά με την κατάσταση υγείας του χρήστη ούτε κωδικούς πρόσβασης. Εντούτοις, τα δεδομένα που διέρρευσαν θα μπορούσαν να παράσχουν πολύτιμες πληροφορίες σε κακόβουλους χάκερ.
Νέα πολιτική απορρήτου
Σήμερα, η Apple σχεδιάζει να κυκλοφορήσει μια νέα λειτουργία απορρήτου που απαιτεί από τους κατόχους iPhone να επιλέξουν ρητά εάν θα επιτρέπουν σε εφαρμογές όπως το Facebook να τους «παρακολουθούν» μέσω άλλων εφαρμογών. Ο κ. Ζούκερμπεργκ σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες που επικαλείται το δημοσίευμα δεν ανταποκρίθηκε θετικά, καθώς τα δεδομένα στο facebook συνιστούν πηγή εσόδων για την πλατφόρμα δικτύωσης, αφού αποτελούν σημαντικό εργαλείο για τις στοχευμένες διαφημίσεις.
Οσον αφορά τη νέα δυνατότητα απορρήτου, η Apple δήλωσε: «Πιστεύουμε απλώς ότι οι χρήστες θα πρέπει να έχουν την επιλογή έναντι των δεδομένων που συλλέγονται και πώς αυτά χρησιμοποιούνται». Το Facebook υποστηρίζει ότι η Apple δεν ενδιαφέρεται τόσο για απόρρητο, όσο για το κέρδος. «Οι δωρεάν, υποστηριζόμενες από διαφημίσεις, υπηρεσίες ήταν απαραίτητες για την ανάπτυξη του Διαδικτύου, αλλά η Apple προσπαθεί να ξαναγράψει τους κανόνες με τρόπο που την ωφελεί» δήλωσε εκπρόσωπος του Facebook.
Προφανώς ο Κουκ θέλει οι χρήστες να πληρώνουν για μια ασφαλέστερη, πιο ιδιωτική έκδοση του Διαδικτύου, στο ίδιο μονοπάτι που ακολουθούν παραδείγματος χάριν αρκετοί μιντιακοί όμιλοι με τις pay wall υπηρεσίες ενημέρωσης και τις συνδρομές στα Μέσα. Στον αντίποδα ο Ζούκερμπεργκ συντάσσεται με ένα ανοιχτό κοινωνικό δίκτυο, στο οποίο υπηρεσίες και εφαρμογές είναι δωρεάν.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!