Το νέο ρεκόρ επενδύσεων, της τάξης των 456 εκατ. ευρώ, που πραγματοποίησε το 2020 ο ΑΔΜΗΕ υπογράμμισε σε σημερινή παρουσίαση προς εκπροσώπους του Τύπου, η διοίκηση του ομίλου. Στις περυσινές επενδύσεις συνεισέφεραν κυρίως η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου (158,6 εκατ. ευρώ), η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής (113,9 εκατ. ευρώ), οι φάσεις Β΄ και Γ΄ Κυκλάδων (68,6 εκατ. ευρώ), καθώς και η επέκταση του Συστήματος 400 kV στην Πελοπόννησο (31 εκατ. ευρώ). Αναφορικά με την περίοδο 2022-2025, ο Αντιπρόεδρος και Γενικός Διευθυντής Τεχνολογίας, Ανάπτυξης Συστήματος & Στρατηγικής του ΑΔΜΗΕ, Ιωάννης Μάργαρης ανέφερε ότι οι επενδύσεις θα ανέλθουν σε 2,1 δισ. Ευρώ.
Διασυνδέσεις Κρήτης και Κυκλάδων
Η πορεία των σημαντικών έργων που έχει ήδη δρομολογήσει ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ έχει ως εξής:
Διασύνδεση Κρήτης - Αττικής: Η «μεγάλη» διασύνδεση, συνολικού προϋπολογισμού 1 δις ευρώ, συμβασιοποιήθηκε τον Ιούνιο στο Ηράκλειο Κρήτης και τα χερσαία έργα είναι σε εξέλιξη. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια ύψους 200 εκατ. ευρώ, της θυγατρικής εταιρείας ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ που υλοποιεί το έργο, Αριάδνη Interconnection, μέσω τραπεζικού δανεισμού 400 εκατ. ευρώ (από την ΕΤΕπ και τη Eurobank) καθώς και ευρωπαϊκούς πόρους 400 εκ. ευρώ.
Διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου: Το πρώτο καλώδιο υποβλήθηκε σε δοκιμαστική ηλέκτριση με επιτυχία τον Δεκέμβριο 2020. Το δεύτερο έχει εγκατασταθεί και αναμένεται να δοκιμαστεί πριν το Πάσχα. Εκτιμάται ότι εντός Ιουνίου-Ιουλίου, η πρώτη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα θα είναι έτοιμη να μεταφέρει ηλεκτρικά φορτία προς το νησί. Ο κ. Μάργαρης πρόσθεσε ότι «σταδιακά μειώνεται η ανάγκη για επιπλέον παραγωγικό δυναμικό στο νησί. Συνεχίζεται η απόσυρση θερμικών μονάδων μέχρι το 2023, ενώ θα προστεθούν νέες ΑΠΕ ισχύος 200 MW περίπου, ενώ μόλις ολοκληρωθούν τα έργα του ΑΔΜΗΕ θα διατηρηθούν μόνο λίγες θερμικές μονάδες σε εφεδρεία».
Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων: Η Δ’ Φάση (διασύνδεση Σαντορίνης, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σερίφου με την Νάξο) έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και θα λάβει χρηματοδότηση 170 εκ. ευρώ. Οι σχετικοί διαγωνισμοί για το πρώτο τμήμα, Νάξου-Σαντορίνης, προκηρύχθηκαν στις 19 Φεβρουαρίου 2021 (για τα καλωδιακά τμήματα) και στις 19 Μαρτίου 2021 (για τον υποσταθμό Σαντορίνης). Η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και εντός του καλοκαιριού αναμένεται να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί και για τα υπόλοιπα νησιά. Η σύνδεση Νάξου-Σαντορίνης αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023, ενώ των άλλων τμημάτων (Μήλος, Φολέγανδρος, Σέριφος) το 2024. Το έργο έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Μείζονος Σημασίας.
Δυτικός Διάδρομος Πελοποννήσου: Το έργο διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου – Διστόμου είναι έτοιμο κατά 98%. Εκκρεμεί η τοποθέτηση δύο πυλώνων στα Καλάβρυτα εξαιτίας αντιδράσεων τοπικών παραγόντων. Ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ εξετάζει εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης ή παράκαμψης των αντιδράσεων αυτών. Στο έργο εντάσσεται και το υποβρύχιο καλώδιο 400 kV μεταξύ Ρίου και Αντιρρίου το οποίο έχει εγκατασταθεί ήδη από το καλοκαίρι του 2019.
Η αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου με σύγχρονες τεχνολογικές υποδομές επιταχύνεται, ιδιαίτερα κατόπιν της βλάβης που εκδηλώθηκε τον Φεβρουάριο 2021 και με δεδομένη την ανάδειξη των συντηρήσεων του Συστήματος ως του πρώτου πυλώνα στη νέα Στρατηγική του ΑΔΜΗΕ. Το έργο αυτό, μαζί με τις εναέριες γραμμές Κορίνθου-Κουμουνδούρου, θα λάβουν χρηματοδότηση ύψους 30 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023.
Δύο νέες μονάδες φυσικού αερίου μέσα στο 2022
Για τις μονάδες του φυσικού αερίου, ο κ. Μάργαρης ανέφερε ότι «εμείς παρακολουθούμε την κατασκευή των μονάδων του Αγίου Νικολάου και της Πτολεμαϊδας 5, οι οποίες αναμένεται να μπουν στο σύστημα εντός του 2022. Δεν γνωρίζουμε ακόμη πόσες μονάδες θα χρειαστούν για την επάρκεια του συστήματος, αυτό σχετίζεται και με τη διαδικασία απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων, καθώς όσες βγαίνουν εκτός θα πρέπει να αντικαθίστανται».
Target Model
Τον Νοέμβριο 2020 τέθηκε σε εφαρμογή το Μοντέλο Στόχος (Target Model) για τη λειτουργία της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εναρμονίζοντας την Ελληνική με την Ευρωπαϊκή αγορά. Τον Δεκέμβριο 2020 πραγματοποιήθηκε η σύζευξη της ελληνικής με την ιταλική αγορά και εντός Μαΐου αναμένεται η σύζευξη και με τη βουλγαρική. Σημαντικός πυλώνας εμβάθυνσης της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι οι διεθνείς διασυνδέσεις και για τον λόγο αυτό ο ΑΔΜΗΕ δρομολογεί σημαντικά έργα σε συνεργασία με τις γείτονες χώρες.
Ειδικότερα:
- Εντός Απριλίου 2021 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας και συγκεκριμένα για το εγχώριο τμήμα της διασύνδεσης Νέα Σάντα-Maritsa. Το έργο έχει ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζεται στη Βουλγαρία και έχει επισπευστεί κατά ένα εξάμηνο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης πλέον το καλοκαίρι 2022.
- Ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ βρίσκεται πολύ κοντά στην υπογραφή συμφώνου Συνεργασίας για την μελέτη σκοπιμότητας της δεύτερης ενισχυτικής διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας.
- Αναμένεται σύντομα η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας για την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου.
- Ωριμάζουν τα σχέδια για την αναβάθμιση τής διασύνδεσης Ελλάδας – Τουρκίας, που θα διασυνδέσει το Ευρωπαϊκό με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
- Ο ΑΔΜΗΕ θα προτείνει στους Διαχειριστές της Αλβανίας και της Βόρειας Μακεδονίας τη συγκρότηση τριμερούς ομάδας εργασίας για τη διερεύνηση της σκοπιμότητας υλοποίησης νέων διασυνδέσεων μεταξύ Ελλάδας-Αλβανίας και Β. Μακεδονίας, μετά από πρόταση του TSO Αλβανίας.
- Ο Ομιλος ΑΔΜΗΕ συνδράμει στη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας των συνδέσεων Αττική–Κρήτη και Κρήτη–Κύπρος σε συνεργασία με τον Euroasia Interconnector.
Αύξηση της διείσδυσης ΑΠΕ
Ο ΑΔΜΗΕ, με την επίσπευση των έργων διασύνδεσης που υλοποιεί –κυρίως στη νησιωτική χώρα– δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την επίτευξη του εν λόγω στόχου. Παράλληλα, προετοιμάζεται συστηματικά για τον ρόλο που θα κληθεί να διαδραματίσει ως εθνικός διαχειριστής στη διασύνδεση μεγάλων μονάδων ΑΠΕ και υπεράκτιων αιολικών πάρκων στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο τα επόμενα χρόνια, αξιοποιώντας την ισχυρή τεχνογνωσία και εμπειρία του σε ανάλογα έργα. Τέλος, με δύο πιλοτικά έργα αποθήκευσης στη Θήβα και τη Νάξο, ο Διαχειριστής διερευνά και τις προοπτικές αξιοποίησης των συστημάτων αποθήκευσης στο πλαίσιο των διασυνδέσεων με στόχο την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και αξιοπιστίας της.
Προοπτικές
Η διοίκηση του ομίλου ΑΔΜΗΕ χαράσσει νέα στρατηγική για τα έτη 2021-2024 και μετασχηματίζεται σε μία τεχνολογική εταιρεία αξιοποίησης των υποδομών του και της τεχνογνωσίας του. Οι τρεις πυλώνες της νέας στρατηγικής είναι:
- Εκσυγχρονισμός των υποδομών του Ομίλου για τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας και της αξιοπιστίας του Συστήματος σε ένα περιβάλλον με αυξανόμενες προκλήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, ο προϋπολογισμός για τις επενδύσεις του νέου Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων υπερδιπλασιάστηκε και ανέρχεται πλέον σε 200 εκατ. ευρώ.
- Μετασχηματισμός του ΑΔΜΗΕ σε μία τεχνολογική εταιρεία αξιοποίησης του κινητού και ακίνητου πλούτου της όπως οι κτηριακές εγκαταστάσεις, ο εταιρικός στόλος και το αναπτυσσόμενο δίκτυο οπτικών ινών που διαθέτει, για την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας. Σήμερα, το οπτικό δίκτυο του ΑΔΜΗΕ είναι συνολικού μήκους 3.000 χλμ. και αξιοποιείται μέσω της θυγατρικής εταιρείας Grid Telecom, με την εταιρεία να εξετάζει παράλληλα τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό για το τηλεπικοινωνιακό έργο Ultra Fast Broadband, από κοινού με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.
- Πλήρης ανάπτυξη του ρόλου του ως Διαχειριστή, για να αποτελέσει τον καταλύτη των δραστηριοτήτων προς την ενεργειακή μετάβαση με την διασύνδεση υπεράκτιων αιολικών πάρκων, την ενίσχυση των νησιωτικών διασυνδέσεων με την ενδοχώρα και την ανάπτυξη μονάδων αποθήκευσης.