Νέα
  • ΓΔ: 1662.78 -0.21%
  • Τζίρος: 117,18 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΚΟΣΜΟΣ

Δασμοί: Task Force σε εταιρείες για να καλυφθούν - Ποιους τρόπους εξετάζουν

AP Photo

Καθώς οι δασμοί του Τραμπ αρχίζουν να παίρνουν «σάρκα και οστά», οι επιχειρήσεις που εμπλέκονται στα γρανάζια του παγκόσμιου εμπορίου είναι αναγκασμένες να κάνουν σενάρια για τον αντίκτυπο που θα έχουν αυτοί στις πωλήσεις και τα κέρδη τους.

Αν και το νέο δασμολογικό τοπίο απέχει πολύ από την τελική μορφή του, καθώς υπάρχουν σε εκκρεμότητα μία σειρά από μέτρα που έχει προαναγγείλει ο Αμερικανός πρόεδρος – όπως οι λεγόμενοι ανταποδοτικοί δασμοί ξεχωριστά για κάθε εμπορικό εταίρο των ΗΠΑ και οι κλαδικοί δασμοί στα αυτοκίνητα, τα φάρμακα ή τα αγροτικά προϊόντα – οι επιχειρήσεις δεν έχουν άλλη επιλογή από το να αναζητήσουν τρόπους κάλυψης από το τσουνάμι που έρχεται. 

Και γι’ αυτό, έχουν δημιουργηθεί ομάδες κρούσης (task force) για τους δασμούς σε πολλές εταιρείες, όπως αναφέρει το Bloomberg. 

Για κάποιες αμερικανικές επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις που έχουν δραστηριότητα στις ΗΠΑ, η αύξηση της παραγωγής τους στη χώρα θα αποτελούσε κάποια κάλυψη. Αυτός είναι άλλωστε και ο διακηρυγμένος στόχος του Τραμπ, να πιέσει δηλαδή τις επιχειρήσεις να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην Αμερική για να αποφύγουν τους δασμούς και τον αντίκτυπο που θα έχουν αυτοί στις πωλήσεις και τα κέρδη τους. 

Για άλλες επιχειρήσεις, αυτό που εξετάζεται είναι αν έχουν περιθώρια να απορροφήσουν μέρος ή το σύνολο των δασμών εις βάρος των κερδών τους ή αν θα μετακυλίσουν τους δασμούς στους αγοραστές των προϊόντων τους και τελικά στους καταναλωτές. 

Και για πολλές εταιρείες ο κίνδυνος προέρχεται από την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών και ενδιάμεσων προϊόντων, εν μέσω παγκοσμιοποιημένων εφοδιαστικών αλυσίδων. 

Αύξηση της πααργωγής στις ΗΠΑ

Για παράδειγμα, η φαρμακευτική εταιρεία Novo Nordisk, που παράγει το πασίγνωστο φάρμακο Ozempic, σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή της στις ΗΠΑ για πωλήσεις στην εγχώρια αγορά, ενώ η Boeing κινδυνεύει από αυξήσεις στις τιμές των ανταλλακτικών της και τελικά από υψηλότερο το κόστος των αεροσκαφών που μπορεί να μην είναι σε θέση να μετακυλήσει.

Η γνωστή κινεζική εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου χαμηλού κόστους, Shein Group, από την άλλη πλευρά, δίνει κίνητρα στους μεγαλύτερους προμηθευτές ενδυμάτων της για τη μεταφορά της παραγωγικής δραστηριότητάς τους στο Βιετνάμ, ώστε να αποφύγει την αύξηση των τιμών λόγω των αμερικανικών δασμών σε κινεζικά προϊόντα, που έχουν φτάσει το 20%. 

Τις πρώτες εβδομάδες της θητείας του, ο Τραμπ επέβαλε δασμούς σε εισαγωγές αγαθών από τον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα αξίας περίπου 1,4 τρις. δολαρίων - υπερτριπλάσιες από τα κινεζικά εμπορεύματα αξίας 380 δις. δολαρίων που επλήγησαν με τέτοιες επιβαρύνσεις κατά την πρώτη θητεία του -  σύμφωνα με εκτιμήσεις του Tax Foundation. 

Αργότερα ανέβαλε και απάλλαξε τον Καναδά και το Μεξικό από κάποιους από τους δασμούς, αλλά οι προσπάθειές του να επανασχεδιάσει την αμερικανική οικονομία έχουν ταρακουνήσει τις χρηματοπιστωτικές αγορές. Από χθες, έχουν τεθεί σε ισχύ και οι αμερικανικοί δασμοί 25% σε εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου από όλο τον κόσμο. 

Οι εταιρείες ανταλλακτικών αυτοκινήτων θα μετακυλήσουν τους δασμούς

Πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες ανταλλακτικών αυτοκινήτων – όπως η Continental, η Schaeffler και η Valeo - λένε ότι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να μετακυλήσουν το υψηλότερο κόστος των δασμών στους καταναλωτές.

«Για εμάς είναι ξεκάθαρο: Δεν μπορούμε να αντέξουμε πρόσθετους δασμούς και ενημερώνουμε τους πελάτες μας σχετικά με αυτό», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της Continental. Η γερμανική εταιρεία έχει 20 εργοστάσια στο Μεξικό και πέρυσι πραγματοποίησε το ένα πέμπτο των πωλήσεων του ομίλου της στις ΗΠΑ.

Αν και εταιρείες,  από την εταιρεία παραγωγής ελαστικών Pirelli έως τον φαρμακευτικό κολοσσό Eli Lilly, είναι μεταξύ πολλών που έχουν δεσμευτεί να αυξήσουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ, οι βιομηχανικοί όμιλοι προειδοποιούν ότι τέτοια σχέδια θα μπορούσαν να διαρκέσουν πολύ.

«Ένα εργοστάσιο ελαστικών δεν είναι ένα απλό εργοστάσιο συναρμολόγησης», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής εταιρείες ελαστικών αυτοκινήτων, Michelin. «Η ελάχιστη επένδυση για ένα εργοστάσιο ελαστικών είναι 600 εκατ. δολάρια. Αν προχωρήσετε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, χρειάζονται τρία χρόνια μέχρι να μπορέσετε να παράγετε το πρώτο ελαστικό», ενώ βραχυπρόθεσμα, η εταιρεία δεν θα έχει άλλη επιλογή από το να αυξήσει τις τιμές, είπε.

Δεν θα μπορέσουν, ωστόσο, όλες οι εταιρείες να μετακυλήσουν το υψηλότερο κόστος. H Stellantis και η Voplswagen θα μπορούσαν να δουν τους δασμούς στα οχήματα που εισάγουν από το Μεξικό και τον Καναδά να αφαιρούν 5,21 δισ. ευρώ από τα κέρδη τους φέτος, εκτιμά το Bloomberg Intelligence (BI).

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί τελικά να αντιμετωπίσουν και περισσότερους δασμούς  στις εισαγωγές τους από την Ευρώπη. Ο Τραμπ έχει απειλήσει με δασμούς 25% στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα φαρμακευτικά προϊόντα, τα αυτοκίνητα και η γεωργία έχουν χαρακτηριστεί ως «κλάδοι υψηλού κινδύνου». 

Αν συμβεί αυτό, θα γίνει «πιο δύσκολο για εμάς, επειδή εισάγουμε πολλά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ από την Ευρώπη», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της VolvoCar, Jim Rowan. «Οπότε τότε πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε την κατασκευή περισσότερων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Έχουμε παραγωγική ικανότητα στο Τσάρλεστον. Έτσι θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό».

Το ερώτημα για τις φαρμακευτικές εταιρείες

Ορισμένες εταιρείες, όπως ο ελβετικός όμιλος Galderma Group - κατασκευαστής της δημοφιλούς κρέμας δέρματος Cetaphil - αναζητούν άλλες αγορές για να αντισταθμίσουν ορισμένες από τις επιπτώσεις των δασμών.

«Έχουμε πάντα την ευκαιρία να μεταφέρουμε τις πωλήσεις στις διεθνείς αγορές όπου έχουμε πολύ, πολύ μεγάλη πρόοδο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος FlemmingOrnskov.Αλλά αυτό μπορεί να είναι δύσκολο να γίνει καθώς οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% των πωλήσεων της Galderma.

Για τις φαρμακοβιομηχανίες, ο αντίκτυπος θα εξαρτηθεί από το αν οι δασμοί εφαρμοστούν στο τελικό προϊόν ή τη δραστική φαρμακευτική ουσία, δήλωσαν στελέχη του κλάδου. Εάν πρόκειται για το τελευταίο, πολλές από τις μεγαλύτερες φαρμακευτικές εταιρείες θα πληγούν, δεδομένου ότι οι ουσίες αυτές παράγονται σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα και την Ινδία.

Η Sandoz, η οποία παράγει γενόσημα φάρμακα σε μεγάλο βαθμό εκτός των ΗΠΑ, δήλωσε ότι είναι απίθανο να αυξήσει την παραγωγή στη χώρα, εκτός εάν υπάρξουν θεμελιώδεις αλλαγές στον τρόπο αγοράς των φαρμάκων, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι τιμές των φαρμάκων της θα αυξηθούν.

Η Eli Lilly δήλωσε ότι θα δαπανήσει τουλάχιστον 27 δις. δολάρια για την κατασκευή τεσσάρων εργοστασίων παραγωγής στις ΗΠΑ που θα τεθούν σε λειτουργία εντός της επόμενης πενταετίας, τρία από τα οποία θα παράγουν δραστικές φαρμακευτικές ουσίες. .

Από την πλευρά της, η Pfizer είναι πιο ευάλωτη στους δασμούς στην ΕΕ, όπου η φαρμακοβιομηχανία διαθέτει εργοστάσια παραγωγής, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλός της, Αλμπερτ Μπουρλά. 

Η εταιρεία διαθέτει τουλάχιστον 10 εργοστάσια σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της. «Περιμένουμε να δούμε πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί αυτό», δήλωσε ο ίδιος

Με πληροφορίες από Bloomberg

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ