Σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι βρίσκεται το ελληνικό λιανεμπόριο, με αναγκαίες αλλαγές να είναι απαραίτητες για την προσαρμογή του στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς και τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς του. Ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητα (ΕΣΕΕ), Σταύρος Καφούνης, προανήγγειλε αλλαγές στον θεσμό των εκπτώσεων και την ανάγκη για θωράκιση απέναντι στον αθέμιτο ανταγωνισμό των κινεζικών κολοσσών Shein και Temu. Η «μάχη» για τη διασφάλιση δίκαιων όρων στην αγορά αποτελεί βασική προτεραιότητα, ενώ παράλληλα το μεγάλο στοίχημα για την ελληνική οικονομία είναι η σύνδεση του εμπορίου με τον τουρισμό. Μέσα από την πρωτοβουλία «Shopping in Greece», η χώρα επιδιώκει να αξιοποιήσει τη δυναμική των επισκεπτών, στοχεύοντας σε αύξηση της τουριστικής δαπάνης κατά 100 ευρώ ανά επισκέπτη.
Κατά τη διάρκεια συνάντησης με εκπροσώπους του Τύπου, ο κ. Καφούνης τόνισε ότι εξετάζεται η αναμόρφωση του χρονοδιαγράμματος των εκπτώσεων, χωρίς όμως να αποκαλύψει περισσότερα. «Το ζήτημα θα συζητηθεί με τους κοινωνικούς εταίρους και θα προχωρήσουμε στις κατάλληλες αποφάσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Αγκάθι» οι κινεζικές πλατφόρμες
Ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια που αντιμετωπίζει το ελληνικό λιανεμπόριο είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός από διαδικτυακές πλατφόρμες τρίτων χωρών, κυρίως από την Κίνα. Εταιρείες όπως η Shein και η Temu κατακλύζουν τις διεθνείς αγορές με προϊόντα χαμηλού κόστους, που φτάνουν στην Ευρώπη χωρίς δασμούς, ΦΠΑ και τις απαραίτητες πιστοποιήσεις ασφαλείας.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ τόνισε την ανάγκη για άμεσες νομοθετικές παρεμβάσεις, ώστε να διασφαλιστεί ισότιμος ανταγωνισμός μεταξύ των ευρωπαϊκών και των κινεζικών επιχειρήσεων. «Δεν ζητάμε ειδική μεταχείριση, αλλά ίσους όρους για όλους. Ό,τι ισχύει για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις πρέπει να ισχύει και για τις κινεζικές πλατφόρμες. Δεν θέλουμε να επιβληθούν δασμοί στα κινέζικα προϊόντα, αλλά ό,τι ισχύει για εμάς και τους Γερμανούς να ισχύει και για τα κινέζικα ηλεκτρονικά καταστήματα», είπε.
Μάλιστα, η ΕΣΕΕ διεξάγει ήδη έρευνα για τη χαρτογράφηση του προβλήματος, η οποία θα παρουσιαστεί στην ελληνική κυβέρνηση και θα προωθηθεί προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, προκειμένου να δρομολογηθούν οι απαραίτητες παρεμβάσεις πριν να είναι αργά. «Η Κομισιόν έχει ανακοινώσει νομοθετικές πρωτοβουλίες για το 2027, αλλά αν περιμένουμε τόσο, η ζημιά θα είναι ανεπανόρθωτη. Το εμπόριο αλλάζει τόσο γρήγορα που δεν έχουμε καθόλου χρόνο για χάσιμο», προειδοποίησε ο κ. Καφούνης.
Τα 4 δισεκατομμύρια δέματα από την Κίνα
Το 2024, υπολογίζεται ότι περίπου 4 δισεκατομμύρια δέματα εισήλθαν στην Ευρώπη από την Κίνα, χωρίς την καταβολή δασμών και ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια τεράστια «μαύρη τρύπα» για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
«Αν λάβουμε υπόψη μας ότι κάθε δέμα έχει μια μέση αξία 100-150 ευρώ, καταλαβαίνουμε το μέγεθος της οικονομικής απώλειας για το ευρωπαϊκό εμπόριο», σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, προσθέτοντας ότι απαιτείται συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση για την προστασία των επιχειρήσεων και των εργαζομένων.
«Shopping in Greece»: Το στοίχημα των +100 ευρώ ανά τουρίστα
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για το ελληνικό εμπόριο είναι η αξιοποίηση της τουριστικής δυναμικής της χώρας. Η πρωτοβουλία «Shopping in Greece» στοχεύει στην ενίσχυση της διασύνδεσης του εμπορίου με τον τουρισμό, ενθαρρύνοντας τους επισκέπτες να δαπανούν περισσότερα χρήματα σε ελληνικά προϊόντα, από ρούχα και αξεσουάρ έως τρόφιμα και ποτά.
«Αν καταφέρουμε να αυξήσουμε τη μέση δαπάνη κάθε τουρίστα κατά 100 ευρώ, θα αλλάξει ριζικά η δυναμική της ελληνικής οικονομίας και θα δοθεί τεράστια ώθηση στο εγχώριο εμπόριο», τόνισε ο κ. Καφούνης και συνέχισε: «Η πρωτοβουλία αυτή μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό όπλο για τη στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων, αξιοποιώντας τα εκατομμύρια επισκεπτών που καταφθάνουν στη χώρα κάθε χρόνο».
Καταρρέουν οι χειμερινές εκπτώσεις
Ο φετινός κύκλος των χειμερινών εκπτώσεων αποδείχθηκε απογοητευτικός για το σύνολο του εμπορικού κόσμου, με την αγορά να αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες λόγω της μειωμένης κατανάλωσης και του αυξημένου κόστους λειτουργίας.
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, η πορεία των εκπτώσεων θα καταγραφεί σε νέα έρευνα που θα διεξαχθεί σε συνεργασία με τους μεγαλύτερους εμπορικούς συλλόγους της χώρας, όταν ολοκληρωθούν. Ωστόσο, όπως αποκάλυψε ο κ. Καφούνης, υπάρχουν σκέψεις για αλλαγή στο χρονοδιάγραμμα και στον τρόπο διεξαγωγής των εκπτώσεων, ώστε να γίνουν πιο αποτελεσματικές και προσαρμοσμένες στις σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις.
Το ελληνικό εμπόριο σε κρίσιμο σταυροδρόμι
Η ελληνική αγορά λιανεμπορίου διανύει μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της, με τα λειτουργικά κόστη να αυξάνονται συνεχώς και τις επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να διατηρήσουν θετικά οικονομικά αποτελέσματα.
«Δεν είναι ότι δεν υπάρχει τζίρος, αλλά τα έξοδα έχουν εκτοξευθεί. Ενοίκια, ενέργεια, φορολογία – όλα αυτά πιέζουν τις επιχειρήσεις και μειώνουν δραστικά τα περιθώρια κέρδους», ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.