Ο κύκλος ζωής της μπαταρίας παραμένει ένας ανασταλτικός παράγοντας για πολλούς οδηγούς που θα ήθελαν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα όμως αν είχαμε τη δυνατότητα να φορτίζουμε το όχημα μας την ώρα που οδηγούμε;
Αυτό ακριβώς υπόσχονται να προσφέρουν πολύ σύντομα αυτοκινητοβιομηχανίες και κατασκευαστές εξοπλισμού, επενδύοντας στη δυνατότητα της επονομαζόμενης «δυναμικής φόρτισης» που όπως υποστηρίζουν μπορεί να επιτευχθεί είτε ασύρματα, είτε με εναέρια καλώδια.
Στη Γαλλία, η Renault συνεργάστηκε με την Electricite de France για την πιλοτική εφαρμογή αυτής της δυνατότητας στους δρόμους του Παρισιού. Στη Σουηδία, ο κολοσσός της αγοράς φορτηγών Scania, δηλώνει έτοιμος να προχωρήσει σε μαζική παραγωγή ενός φορτηγού που υποστηρίζει αυτή τη δυνατότητα, σε συνεργασία με την E.ON.SE. Αλλά και στο Ισραήλ, μία τοπική startup δηλώνει έτοιμη να προσφέρει ασύρματη εν κινήσει φόρτιση ηλεκτρικικών οχημάτων στους δρόμους του Τελ Αβίβ.
Σύμφωνα με στελέχη της Renault, η τεχνολογία που θα καθιστά εφικτή αυτή τη δυνατότητα υπάρχει και είναι απόλυτα λειτοτυργική. «Αγκάθι» φαίνεται να παραμένει για τους κατασκευαστές το κόστος, προκειμένου η νέα τεχνολογία να καταστεί οικονομικά βιώσιμη. Τονίζουν δε ότι τουλάχιστον σε πρώτη φάση, η δυνατότητα θα είναι διαθέσιμη μόνο σε μεγέλες πόλεις ή κεντρικούς αυτοκινητοδρόμους, καθώς απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές.
Σύμμαχος των προσπαθειών τους είναι πάντως οι πρωτοβουλίες των περισσοτέρων κυβερνήσεων να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα κατά την τρέχουσα δεκαετία, όπως ισχύει στην περίπτωση της Βρετανίας που σχεδιάζει να σταματήσει την πώληση νέων ντιζελοκίνητων και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων και φορτηγών από το 2030 και μετά.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) επισημαίνει ότι υπάρχουν ακόμη πολλά που μπορούν να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση σε επίπεδο μεταφορών Το 2019, μόλις το 2,5% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν παγκοσμίως ήταν ηλεκτρικά, μειονεκτώντας συντριπτικά έναντι των βενζινοκίνητων.
Η εξεύρεση λύσεων που θα καθιστά εφικτή τη δυναμική φόρτιση μοιάζει μονόδρομος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες του κλάδου. Η Renault ευελπιστεί στην ενσωμάτωσης της νέας δυνατότητας στα οχήματά της εντός της τρέχουσας δεκαετίας, γεγονός που επακόλουθα μπορεί να οδηγήσει σε φθηνότερες μπαταρίς για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Το 2017, σε συνεργασία με την Qualcom, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία προχώρησε στη φόρτιση ενός μικρού φορτηγου που κινούταν με ταχύτητα 60 μιλιών την ώρα, γεγονός που της εξασφάλισε χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα ύψους 15 εκατ. ευρώ.
Πλέον οι δοκιμές θα πραγματοποιηθούν σε συνθήκες πόλης και αυτοκινητοδρόμους, στο Παρίσι και στις Βερσαλλίες. Συνεργάζεται δε την Colas Group και τη θυγατρική της EDF, Enedis, για να τελοιοποιηθεί η δυνατότητα διασύνδεσης των οδικών αρτηριών με το δίκτυο διασφαλίζοντας ανά πάσα στιγμή τη φόρτιση.
Στο Ισραήλ, η Electreon Wireless σε συνεργασία με την εταιρεία λεωφορείων Dan Bus Company, υλοποιεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα δυναμικής φόρτισης σε οχήματα που μεταφέρουν φοιτητές από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό στην Πανεπιστημιούπολη του Τελ Αβίβ, με την ισραηλινή κυβέρνηση να συμμετέχει στη χρηματοδότηση του έργου. Η εταιρεία υλοποιεί αντίστοιχα έργα και στην Ευρώπη, στη Σουηδία και τη Γερμανία.
Στη Γερμανία, η Scania της Volkswagen επενδύει εκατομμύρια δολάρια σε μία προσπάθεια η εν κινήσει φόρτιση να επιτυγχάνεται με χρήση των εναέριων καλωδίων που χρησιμοποιούνται για την κυκλοφορία των τραμ. Το έργο αυτό, σε συνεργασία με της Siemens και Ε.ΟΝ χρηματοδοτείται εν μέρει από τις κυβερνήσεις Γερμανίας και Σουηδίας.
Οι σουηδικές αρχές από την πλευρά τους, επεξεργάζονται προτάσεις για τη δυνατότητα εν κινήσει ηλεκτροδότησης σε ένα μήκος 2.000 χλμ του οδικού δικτύου. Το κόστος ανά χλμ υπολογίζεται ότι υπερβαίνει τα 2,5 εκατ. δολάρια σύμφωνα με την Scania, ενώ η Electreon κατεβάζει το κόστος στις 650.000 δολάρια δίχως αυτό να περιλαμβάνει τη δυνατότητα διασύνδεσης στο δίκτυο.
Η λύση για το θέμα του κόστους, σύμφωνα με αναλυτές, μοιάζει να βρίσκεται στη σύμπραξη ιδιωτικών και δημόσιων κεφαλαίων, ενώ το πιθανότερο είναι η λύση να είναι πρωτίστως εφικτή για τα μεγαλύτερα οχήματα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!