Σειρά μέτρων για την πράσινη μετάβαση της χώρας ανακοίνσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου στο πλαίσιο της παρουσίασης του νέου κλιματικού νόμου.
Ο πρωθυπουργός μεταξύ άλλων απο αποκάλυψε το σχέδιο της κυβέρνησης για δραστική μείωση των εκπομπών CO2 στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η απαγόρευση της πώλησης νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης, από το 2030 και έπειτα.
Ο εξηλεκτρισμός του στόλου των οχημάτων στην Ελλάδα φαίνεται πως είναι ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η εξαγγελία πως από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Είναι εφικτή η πλήρης στροφή στην ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2030;
Η είδηση του μέτρου για την απαγόρευση πώλησης ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν βρήκε απροετοίμαστη την αγορά. Dealer αυτοκινήτων, μιλώντας στην «H» αναφέρει πως προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται οι αυτοκινητοβιομηχανίες τα τελευταία χρόνια, εξελίσσοντας διαρκώς τους ηλεκτρικούς κινητήρες και διευρύνοντας τη γκάμα «πράσινων» μοντέλων τους.
Ηδη κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας ρίχνουν το βάρος τους στην παραγωγή εξ' ολοκλήρου ηλεκτρικών οχημάτων. Πρόσφατα ο όμιλος Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram και Vauxhall) ανακοίνωσε συνεργασία με την Samsung για παραγωγή μπαταριών στη Β. Αμερική, υλοποιώντας ένα πλάνο που έχει ως στόχο μέχρι το 2030 το 40% των πωλήσεων της στις ΗΠΑ να αποτελείται από εξηλεκτρισμένα οχήματα.
Ωστόσο όπως εκτιμά ο ίδιος, το μέτρο μπορεί να πάρει παράταση κάποια χρόνια ανάλογα με τις εξελίξεις τόσο σε εγχώριο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. «Για να εφαρμοστεί αυτή η αλλαγή θα πρέπει η Ελλάδα να είναι έτοιμη όσον αφορά τις υποδομές της και για να γίνει αυτό θα πρέπει να διευρυνθεί το δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων», επισημαίνει.
«Παράλληλα, θα πρέπει να δούμε τι θα ισχύσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο και αν οι ανατιμήσεις στην αγορά όχι μόνο του αυτοκινήτου θα συνεχίσουν να βάζουν εμπόδια στην πράσινη μετάβαση», αναφέρει παράλληλα και προσθέτει πως «ήδη κάποια μοντέλα δεν έρχονται στην ΕΕ λόγω των αυστηρών περιορισμών που έχουν τεθεί σε ισχύ τα τελευταία χρόνια και πωλούνται σε χώρες με πιο χαλαρούς περιορισμούς κυρίως στη Λατινική Αμερική».
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αναμένεται να διαδραματίσει βασικό ρόλο στην Ευρώπη και παγκοσμίως, καθώς μετά την «Πράσινη Συμφωνία» οι ευρωπαϊκές χώρες είναι αποφασισμένες να πετύχουν μία κλιματικά ουδέτερη ΕΕ έως το 2050. Τον περασμένο Ιούλιο η Κομισιόν πρότεινε την απαγόρευση των πωλήσεων νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Το πείραμα της Αστυπάλαιας και το στοίχημα της Χάλκης
Το δρόμο για το πως θα είναι η καθημερινότητα στους δρόμους της Ελλάδας από το 2030 και έπειτα με βάση τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού, δείχνει το πείραμα της Αστυπάλαιας η οποία από τον περασμένο Ιούνιο έχει μπει στην «πρίζα».
Στο πλαίσιο του project που υλοποιείται στο νησί από τη VW σε συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση αντικαθιστώνται σταδιακά 1.500 οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης με 1.000 ηλεκτρικά ενώ κατασκευάζονται υβριδικοί σταθμοί για την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, με στόχο μέσω αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών να αναπτυχθεί ισχύς 3 MW.
Οι νέες υποδομές θα αντικαταστήσουν τις 4 μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από diesel, οι οποίες παράγουν το 90% της ενέργειας του νησιού που ανέρχεται στο 1 MW ενώ θα υλοποιηθεί και ένα δίκτυο φόρτισης για τα ηλεκτρικά οχήματα της Volkswagen.
Η ολοκλήρωση της α' φάσης των έργων είναι το 2023 και μέχρι τότε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 100% της αντικατάστασης των οχημάτων και των φορτιστών, ενώ τα έργα ΑΠΕ θα έχουν ολοκληρωθεί στο 60%.
Επόμενο πράσινο νησί, φιλοδοξεί να γίνει η Χάλη την οποία θα επισκεφτεί την Παρασκευή ο πρωθυπουργός για την εκδήλωση ένταξής της στην εθνική πρωτοβουλία GR-eco islands μέσω της οποίας θα μετατραπεί σε πρότυπο νησί ενεργειακής μετάβασης.
Οι Ευρωπαίοι θέλουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Η στροφή στην πράσινη ενέργεια για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής οδηγεί το 44% των Ευρωπαίων να σκέφτονται την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου στα επόμενα χρόνια. Αυτό είναι το τελικό συμπέρασμα της έκθεσης του Automotive Innovation Lab «Άνθρωποι, αυτοκίνητα και κινητικότητα μετά την πανδημία», που βγήκε στη δημοσιότητα στα τέλη Οκτωβρίου.
Η διάθεση των Ευρωπαίων πολιτών αποτελεί βασικό πυλώνα πάνω στον οποίο κινούνται και θα συνεχίζουν να κινούνται οι αυτοκινητοβιομηχανίες που θέλουν με κάθε τρόπο να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων των μοντέλων τους, προκειμένου να αποφύγουν τα υψηλά πρόστιμα, αλλά παράλληλα να αναδείξουν και το περιβαλλοντολογικό προφίλ τους.
Τα νέα μοντέλα, η αύξηση των επιπέδων ασφάλειας, τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και γενικότερα η τάση προς την ηλεκτροκίνηση με τα επιπλέον κίνητρα που δίνουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι βλέπουν το αυτοκίνητο ως ένα ασφαλές καταφύγιο σε περιόδους πανδημίας.
Το 70% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι δεν μπορούν να φανταστούν τη ζωή τους χωρίς τα αυτοκίνητά τους, αν και το 46% παραδέχεται ότι η πανδημία έχει προκαλέσει μεγαλύτερη ανησυχία για τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον. Για αυτούς τους λόγους, το 44% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι φιλοδοξεί να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό όχημα και σχεδόν οι μισοί από αυτούς αναμένουν να το αγοράσουν τα επόμενα τρία χρόνια.
Όλα δείχνουν ότι τα οχήματα μηδενικών εκπομπών θα διαδραματίσουν βασικό ρόλο για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ για μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου έως το 2050.
Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει η αυτοκινητοβιομηχανία και το έχουν αντιληφθεί εδώ και καιρό. Τα όποια προβλήματα υπάρχουν σήμερα στην ηλεκτροκίνηση μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται να αποτελέσουν παρελθόν, δίνοντας μία περαιτέρω ώθηση προς αυτήν την κατεύθυνση.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!