Στην Tesla του Eλον Μασκ φαίνεται πως στρέφεται η Nissan, η οποία αντιμετωπίζει δυσκολίες, μετά την αποτυχία των συνομιλιών συγχώνευσής της με τη Honda καθώς έχει καταρτίσει διαπραγματευτική ομάδα στην οποία συμμετέχει μέχρι και πρώην πρωθυπουργός.
Το νέο σχέδιο, το οποίο ηγείται ο Hiro Mizuno, πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Tesla, υποστηρίζεται από τον πρώην πρωθυπουργό Yoshihide Suga και τον πρώην σύμβουλό του Hiroto Izumi, σύμφωνα με τρεις πηγές με άμεση γνώση της πρωτοβουλίας. Μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Nissan έχουν ήδη ενημερωθεί για το εγχείρημα.
Η ομάδα εκτιμά ότι η Tesla θα μπορούσε να γίνει στρατηγικός επενδυτής, καθώς θεωρούν πως η μεγαλύτερη κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο ενδιαφέρεται να αποκτήσει τα εργοστάσια της Nissan στις ΗΠΑ. Αυτές οι εγκαταστάσεις θα βοηθούσαν την Tesla να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή της, ώστε να αντισταθμίσει τις επιπτώσεις από τις απειλές του Nτόναλντ Τραμπ για δασμούς.
Η απόφαση της Nissan να προσεγγιστεί η Tesla έρχεται μετά την απόρριψη της πρότασης συγχώνευσης της Honda, αξίας 58 δισ. δολαρίων, γεγονός που πυροδότησε ανησυχίες ότι ο τρίτος μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων της Ιαπωνίας θα μπορούσε να περάσει σε ξένα χέρια, καθώς ενδιαφέρον εκδηλώνουν η Foxconn, ακτιβιστές επενδυτές και ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια.
Οι διαπραγματεύσεις με τη Honda ξεκίνησαν αφού η Foxconn προσέγγισε πέρυσι τη Renault, εταίρο της Nissan, για την εξαγορά μέρους του μεριδίου της στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Μετά την αποτυχία των συνομιλιών αυτόν τον μήνα, η Foxconn επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της να αποκτήσει μετοχές της Nissan, προκειμένου να επεκτείνει την παραγωγή της στον κλάδο των EV.
Το προτεινόμενο σχέδιο περιλαμβάνει τη δημιουργία επενδυτικού κονσόρτσιουμ, με την Tesla ως κύριο επενδυτή, αλλά και τη συμμετοχή της Foxconn με μειοψηφικό ποσοστό, ώστε να αποφευχθεί πλήρης εξαγορά από τον προμηθευτή της Apple.
Οι μετοχές της Nissan εκτινάχθηκαν κατά 11,7% στο Τόκιο την Παρασκευή, μετά τη δημοσιοποίηση της είδησης.
Η Nissan και ο Izumi αρνήθηκαν να σχολιάσουν, ενώ οι Mizuno, Suga, Tesla και Μασκ δεν απάντησαν άμεσα σε σχετικές αιτήσεις του μέσου για σχολιασμό.
Η αναδιάρθρωση της Nissan
Τις τελευταίες εβδομάδες, η Nissan είχε ξεκινήσει τη δική της αναζήτηση στρατηγικού εταίρου στον τομέα της τεχνολογίας, με μέλη του διοικητικού συμβουλίου να προτείνουν τις Tesla και Apple ως ιδανικούς συνεργάτες. Τον Νοέμβριο, η εταιρεία παρουσίασε έκτακτο σχέδιο αναδιάρθρωσης, που περιλάμβανε την απόλυση 9.000 εργαζομένων, καθώς κατέγραψε ζημιές στο τελευταίο τρίμηνο.
Με κεφαλαιοποίηση 1,1 τρισ. δολαρίων, η Tesla είναι μία από τις πιο πολύτιμες εταιρείες στον κόσμο. Ιστορικά, δεν έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις σε αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ ο Μασκ μετατοπίζει το ενδιαφέρον της εταιρείας προς την αυτόνομη οδήγηση και τη ρομποτική, επενδύοντας τα 36 δισ. δολάρια σε μετρητά που διαθέτει.
Ωστόσο, επιδιώκει επίσης να αυξήσει την παραγωγή στις ΗΠΑ, ώστε να αντισταθμίσει τις επιπτώσεις των ενδεχόμενων δασμών του Ντοναλντ Τραμπ. Η εταιρεία κατασκευάζει όλα τα οχήματα που πωλεί στις ΗΠΑ τοπικά, αλλά προμηθεύεται ορισμένα εξαρτήματα από το Μεξικό και άλλες χώρες.
Η δυναμικότητα
Η Nissan διαθέτει δύο εργοστάσια συναρμολόγησης σε Τενεσί και Μισισίπι, με συνολική ετήσια δυναμικότητα 1 εκατ. οχημάτων, αλλά το 2024 παρήγαγε μόλις 525.000 μονάδες. Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης, η εταιρεία έχει ανακοινώσει σχέδια για μείωση της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας κατά 20%, ώστε να αντιμετωπίσει τη μειωμένη ζήτηση. Την περασμένη εβδομάδα, ανακοίνωσε ότι θα μειώσει τις βάρδιες στα δύο εργοστάσιά της στις ΗΠΑ.
Η Nissan πιθανώς δεν θα αποδεχθεί εύκολα την πώληση των αμερικανικών εργοστασίων της σε ανταγωνιστή, δεδομένου ότι η τοπική αγορά αποτελεί βασικό τομέα ανάπτυξης για την κερδοφορία της.
Από τότε που αποκαλύφθηκε το ενδιαφέρον της Foxconn για τη Nissan, Ιάπωνες αξιωματούχοι του Υπουργείου Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας έχουν εκφράσει βαθιές ανησυχίες για τις πολιτικές επιπτώσεις και τη διαδικασία ελέγχου εθνικής ασφάλειας. Η Foxconn θεωρείται ότι διατηρεί στενές σχέσεις με την Κίνα, κάτι που εγείρει προβληματισμούς.
Ο αποκλεισμός της συμφωνίας θα ήταν δύσκολο να δικαιολογηθεί, καθώς η Ιαπωνία έχει ήδη καλωσορίσει μεγάλες επενδύσεις στον κλάδο των ημιαγωγών από την Ταϊβάν και στο παρελθόν επέτρεψε στη Renault να αποκτήσει μερίδιο στη Nissan, όπως και στη Foxconn να εξαγοράσει τη Sharp.
Μετά την αναδιάρθρωση της συμμαχίας το 2023, η Renault επιδιώκει να πουλήσει μεγάλο μέρος του 36% που εξακολουθεί να κατέχει στη Nissan, στοχεύοντας σε υψηλή υπεραξία.
Σε συνέντευξή του την Πέμπτη, ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, δήλωσε ότι οποιαδήποτε πρόταση πρέπει να αντικατοπτρίζει την αξία που δημιουργήθηκε μέσα από τη 25ετή συνεργασία.
«Απλώς ελπίζω ότι η διοικητική ομάδα της Nissan θα βρει έναν τρόπο να βελτιώσει τη συνεργασία, καλύτερα από ό,τι μέχρι τώρα», ανέφερε. «Τους παρέχω όλη τη στήριξη που χρειάζονται».
Με πληροφορίες από Financial Times