Μέσα στο τελευταίο 10ήμερο του Ιανουαρίου αναμένεται η έγκριση του Ενημερωτικού Φυλλαδίου για την είσοδο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΄Ελευθέριος Βενιζέλος' στο ελληνικό χρηματιστήριο. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα σε αξία και σημασία IPO των τελευταίων ετών και η διοίκηση του Χρηματιστηρίου ευελπιστεί ότι θα τονώσει περαιτέρω το επενδυτικό ενδιαφέρον των εγχώριων και των ξένων επενδυτών.
Για να προχωρήσει η διαδικασία η κυβέρνηση κατέθεσε νομοσχέδιο με τον οποίο καταργούνται οι θεσμικές δεσμεύσεις του 1995 και των Μνημονίων και θα μπορούν να πουληθούν οι μετοχές του Ελληνικού Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) στους ενδιαφερόμενους επενδυτές μέσω της δημόσιας προσφοράς. Το ύψος της Δημόσιας προσφορά από την διάθεση των συγκεκριμένων μετοχών θα κυμανθεί μεταξύ 550-600 εκατ. Ευρώ.
Η Γενική Συνέλευση και το νομοσχέδιο
Οι μέτοχοι της εταιρείας “ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ Α.Ε.” θα κληθούν σε Έκτακτη Γενική Συνέλευση που θα διεξαχθεί μέσω τηλεδιάσκεψης στις 12 Ιανουαρίου 2024, ημέρα Παρασκευή και ώρα 20:00, για να συζητήσουν και αποφασίσουν την λήψη αποφάσεων αποφάσεων σχετικά με την εισαγωγή των μετοχών της Εταιρείας στην Κύρια Αγορά της Ρυθμιζόμενης Αγοράς Αξιών του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο κυρώνεται η συμφωνία που υπεγράφη στις 7 Δεκεμβρίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, με την οποία τροποποιείται η αρχική (1995) Σύμβαση Ανάπτυξης του Αεροδρομίου στα σημεία που απαιτείται προκειμένου να καταστεί δυνατή η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο.
Οι βασικότερες τροποποιήσεις που επέρχονται αφορούν:
- Την κατάργηση των περιορισμών ως προς το ποσοστό συμμετοχής των μετόχων εκτός του Ελληνικού Δημοσίου, στο μετοχικό κεφάλαιο του Αερολιμένα που έθετε η αρχική σύμβαση.
- Αλλαγές που απορρέουν από τη νομοθεσία περί εταιρικής διακυβέρνησης. Με το σημερινό καθεστώς ο γενικός διευθυντής της εταιρείας δεν είναι μέλος του ΔΣ. Μετά την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο ορίζεται ότι ο γενικός διευθυντής αναλαμβάνει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου και ανώτατου εκτελεστικού διευθυντή (CEO) και θα είναι παράλληλα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.
- Την διαδικασία με την οποία η εταιρεία συνάπτει διαφόρων ειδών συμβάσεις μεγάλης διάρκειας (μίσθωσης, παραχώρησης κλπ.), με ημερομηνία λήξης μεταγενέστερη από τη λήξη της Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου, μετά από έγκριση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η αλλαγή που επέρχεται είναι ότι από εδώ και στο εξής αυτό μπορεί να συμβαίνει εφόσον πιστοποιείται από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο ότι οι εν λόγω συμβάσεις είναι προς όφελος του αεροδρομίου και από τη φύση τους δεν θα μπορούσαν να είναι μικρότερης διάρκειας.
Οι υπάρχοντες μέτοχοι
Σημειώνεται ότι μέτοχοι της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» είναι σήμερα το Υπερταμείο με ποσοστό 25 %, το ΤΑΙΠΕΔ (30 %), η εταιρεία Avi Alliance Gmbh (40 % + 60 μετοχές) συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% - 60 μετοχές).
Tο 30% που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί σε θεσμικούς επενδυτές και στο επενδυτικό κοινό, καθώς και στους υφιστάμενους ιδιώτες μετόχους μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας το Υπερταμείο θα διατηρήσει τη συμμετοχή του 25%.
Στα 2,5- 3 δισ. Ευρώ η αποτίμηση του Αεροδρομίου Αθηνών
Η αποτίμηση της εταιρείας του αεροδρομίου της Αθήνας, που έχει 300 εκατ. μετοχές, θα κινηθεί στην περιοχή των 2,5- 3 δισ. Ευρώ. Με βάση τα στοιχεία του 9μηνου του 2023 η εταιρεία του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας είχε έσοδα 463,6 εκατ. ευρώ (αυξημένα κατά 29,8%) ενώ τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 43% και διαμορφώθηκαν σε 188,6 εκατ. Ευρώ. Προφανέστατα, τα καθαρά κέρδη της χρήσης 2023 θα ξεπεράσουν τα 220 εκατ. Ευρώ, αφού η κίνηση στο δ' τρίμηνο ήταν πολύ υψηλή.
Τεράστια σημασία για την ελληνική οικονομία και το Χρηματιστήριο
Περισσότεροι από 16.000 εργαζόμενοι απασχολούνται στην ευρύτερη αεροδρομιακή κοινότητα σε περίπου 370 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο του αεροδρομίου, καθιστώντας έτσι το Ελευθέριος Βενιζέλος έναν από τους μεγαλύτερους μοχλούς απασχόλησης στην Ελλάδα και ένα σημαντικό παραγωγικό κεφάλαιο σε τοπική και εθνική κλίμακα. Το γεγονός τεκμηριώνεται στη σχετική μελέτη που δημοσίευσε το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) το 2019, η οποία εκτίμησε ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών συνεισφέρει στο 4,4% του ΑΕΠ της Ελλάδας.
Για το ελληνικό χρηματιστήριο η είσοδος του ΔΑΑ στην Κύρια Αγορά σημαίνει ότι θα αυξηθούν οι ενδιαφερόμενοι ξένοι θεσμικοί επενδυτές που τοποθετούνται στρατηγικά σε μεγάλα έργα Υποδομών και υπολογίζεται ότι , σε συνδυασμό με την αναβάθμιση της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς, θα αυξηθεί η μέση ημερήσια αξία συναλλαγών κατά 5-10 εκατ. Ευρώ.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!