Τα αποτελέσματα του β' τριμήνου αναμένεται να είναι πολύ ισχυρότερα απ' αυτά του α' τριμήνου για την πλειονότητα των εισηγμένων, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών αλλά και διοικήσεων και μετόχων των εισηγμένων στο Χ.Α.
Ο λόγος είναι ότι στο δίμηνο Απριλίου-Μαΐου άλλαξαν επί το καλύτερο πολλά δεδομένα της οικονομίας, αυξήθηκε η ζήτηση για τουριστικές υπηρεσίες και μεταφορές και ο παράγοντας γεωπολιτικού ρίσκου, όπως ήταν οι εκλογές, φαίνεται να περιορίζεται
Με την ολοκλήρωση του 90% περίπου των ανακοινώσεων αποτελεσμάτων α' τριμήνου 2023, φάνηκε ότι οι εισηγμένες επιχειρήσεις (εκπροσωπούν το 30-40% ολόκληρης της επιχειρηματικής κοινότητας σε όγκους συναλλαγών και κερδοφορίας σύμφωνα με παλαιότερα στοιχεία της ICAP) κατέγραψαν σημαντική αύξηση τζίρων η οποία αποδόθηκε κυρίως σε ανατιμήσεις των προϊόντων και των υπηρεσιών, πολύ καλή οργανική κερδοφορία (ειδικά οι τράπεζες λόγω των περιθωρίων επιτοκίων), αλλά οι κερδοφορίες σε αρκετές περιπτώσεις ήταν πολύ μειωμένες σε σχέση με τις κερδοφορίες του α' τριμήνου 2022.
Διαβάστε επίσης: Καγκελάριος: Η μετοχή της εβδομάδας, η άνοδος της Πειραιώς και το «ταβάνι» της Coca Cola
Ενέργεια και πληθωρισμός μείωσαν τα κέρδη
Η μείωση της κερδοφορίας ήταν συνέπεια των επιπτώσεων που είχε η αύξηση των τιμών ενέργειας αλλά και οι αλυσιδωτές πληθωριστικές επιπτώσεις τόσο στην προσφορά (κατασκευές, logistics κλπ) όσο και στην ζήτηση (μείωση διαθέσιμων εισοδημάτων) των προϊόντων των επιχειρήσεων.
Αρκεί να σκεφτούμε ότι το α' τρίμηνο οι επιχειρήσεις λειτουργούσαν με ένα αυξημένο κόστος ενέργειας κατά 40% σε σχέση με το περυσινό ενεργειακό κόστος που εκτόξευσε τα λειτουργικά κόστη μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους.
Η άνοδος των επιτοκίων (ιδιαίτερα Ιανουάριο-Φεβρουάριο) έπληξε τα ομόλογα και επηρέασε τα έσοδα κεφαλαίου των τραπεζών. Επιπλέον, αρκετές επιχειρήσεις (και οι τράπεζες) μείωσαν κέρδη προκειμένου να ενισχύσουν τα ίδια κεφάλαιά τους.
Έτσι -εάν αφαιρέσουμε τις τράπεζες που είχαν σημαντικά αυξημένη κερδοφορία στο α' τρίμηνο 2023 σε σχέση με το α' τρίμηνο 2022 και ορισμένα blue chips με ιστορικά υψηλά κέρδη - όπως η Μυτιληναίος, η Cenergy, η Autohellas και η Jumbo- πάρα πολλές άλλες εταιρείες είχαν μείωση κερδών, παρά την αύξηση των τζίρων τους.
Eπίσης υπήρξαν εταιρείες, όπως η Coca Cola HBC που ανέκαμψε από την περυσινή κρίση λόγω πολέμου στην Ουκρανία και η Aegean που επανέρχεται λόγω τουρισμού.
Σε κάθε περίπτωση, οι περισσότερες εισηγμένες δυνάμωσαν μεν καθώς αύξησαν τζίρους και ταμειακές ροές, αλλά δεν ενθουσίασαν με τις κερδοφορίες.
Διαβάστε επίσης: ΔΕΗ: Καθαρά κέρδη 51,1 εκατ. το α' τρίμηνο - Γ. Στάσσης: Βάση για επιστροφή στα μερίσματα
Θεαματική αλλαγή της εικόνας στο β' τρίμηνο
Στο β' τρίμηνο 2023, οι επιμέρους συνθήκες έχουν αλλάξει θεαματικά και υπόσχονται θεαματικές κερδοφορίες. Μπορεί να έχουμε ακόμη τον Ιούνιο μπροστά μας, αλλά εάν δεν αλλάξουν δραματικά οι διεθνείς καταστάσεις και οι εγχώριες οικονομικές εξελίξεις, τα πράγματα για τις εισηγμένες επιχειρήσεις είναι αισιόδοξα.
Στις τράπεζες, τα επιτόκια παρέμειναν υψηλά όπως και τα περιθώρια επιτοκίων (διαφορά επιτοκίων χορηγήσεων / καταθέσεων) με αποτέλεσμα να συνεχίσουν να αυξάνονται τα οργανικά κέρδη τους. Ταυτόχρονα, η σταδιακή αποκλιμάκωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τον Μάρτιο μέχρι και τον Μάιο δημιούργησε σημαντικές υπεραξίες στους αγοραστές ελληνικών ομολόγων και ειδικά στις ελληνικές τράπεζες. Αυτά τα κέρδη θα φανούν στο τέλος του α' εξαμήνου 2023
Σε ότι αφορά τους υπόλοιπους κλάδους, οι βιομηχανικές εταιρείες επωφελήθηκαν από την αποκλιμάκωση του ενεργειακού κόστους και αυτό θα ανεβάσει σημαντικά τα κέρδη τους.
Το ίδιο ισχύει και για τις ταξιδιωτικές-τουριστικές οι οποίες επωφελούνται από το χαμηλό πετρέλαιο και την άνοδο του τουριστικού ρεύματος, τις εταιρείες real estate που εκμεταλλεύονται την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση ακινήτων αλλά και τις ανατιμήσεις στις αγοραίες αξίες.
Οι πετρελαιακές πλέον εξισορρόπησαν τα κόστη αποθεματοποίησης (ήταν το μεγάλο σοκ του α' τριμήνου) και θα βελτιώσουν ακόμη περισσότερα τα περιθώρια διύλισης. Επίσης και οι εταιρείες ενέργειας περιμένουν μεγαλύτερη ζήτηση ενέργειας.
Τέλος το γεγονός ότι βασικές εορταστικές περίοδοι και αργίες (Πάσχα, Πρωτομαγιά, Αγ. Πνεύματος) πέφτουν μέσα στο β' τρίμηνο και η ζήτηση για τουριστικές υπηρεσίες παραμένει υψηλή, θα δούμε εκτίναξη εσόδων σε τουριστικές, μεταφορικές επιχειρήσεις.
Διαβάστε επίσης: ΟΠΑΠ: Αύξηση 33,6% στα καθαρά κέρδη το α' τρίμηνο - Εφτασαν τα 118 εκατ. ευρώ
Οι διεθνείς συνθήκες
Με τον Ιούνιο να μην έχει ξεκινήσει ακόμη, σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση υψηλών αποτελεσμάτων β' τριμήνου θα διαδραματίσει η κατάσταση στις ξένες οικονομίες. Μέχρι στιγμής η πορεία τους είναι όπως την περίμεναν οι περισσότεροι αναλυτές και επιχειρηματίες: Χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης στη Ευρωζώνη.
Εάν ο Ιούνιος δεν δείξει έξτρα προβλήματα, τότε το σκηνικό της ελληνικής επιχειρηματικότητας στο τέλος του α' εξαμήνου (1ο και 2ο τρίμηνο) θα έχει ευχάριστες εκπλήξεις.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!